Generelt kløe og svangerskapskløe

Løveunge

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Er det noen som er eller har vært plaget med kløe? Siste ukene har jeg blitt mer og mer plaget av kløe. Klør på armer, håndledd, knær, ved lysken, like før overgangen til under armen... Blir gal! Våknet i natt og har klødd og klødd. Har fått små røde nupper som klør.

Leste litt om svangerskapskløe på Internett, og det kan være alt fra uskyldig men enormt plagsom kløe, til mer alvorlig med forhøyet galle- og leverprøver, hvor en blir fulgt ekstra opp i svangerskapet. Jeg klør IKKE inne i håndflaten eller under beina, som jeg ser er et typisk tegn på forhøyet prøver.

Noen med erfaring, enten generelt med kløe eller mer alvorlig svangerskapskløe?
Har bestilt legetime neste uke, tenker det er greit med en sjekk..
 
Er det noen som er eller har vært plaget med kløe? Siste ukene har jeg blitt mer og mer plaget av kløe. Klør på armer, håndledd, knær, ved lysken, like før overgangen til under armen... Blir gal! Våknet i natt og har klødd og klødd. Har fått små røde nupper som klør.

Leste litt om svangerskapskløe på Internett, og det kan være alt fra uskyldig men enormt plagsom kløe, til mer alvorlig med forhøyet galle- og leverprøver, hvor en blir fulgt ekstra opp i svangerskapet. Jeg klør IKKE inne i håndflaten eller under beina, som jeg ser er et typisk tegn på forhøyet prøver.

Noen med erfaring, enten generelt med kløe eller mer alvorlig svangerskapskløe?
Har bestilt legetime neste uke, tenker det er greit med en sjekk..
Jeg har alvorlige svangerskapkløe med begge mine, med første merket jeg det under føtter og hendene, men med andre gjorde jeg ikke det, men hadde plagsom kløe... Ville bedt om blodprøver og god oppfølging, tidlig lysbehandling kan minke plagene også antihistaminer... Håper du slipper å bli plaget hele veien, jeg vet hvordan det er... Men tips, kutt ut alt som inneholder såpe og parfyme... Kroppen kan ubder svangerskapet reagere ømfintlig... Her tar di blodprøver hver mnd, hsr i ettertid fått kronisk elveblest så nå klarer jeg ikke skille svangerskapkløe og elveblest plagene... Også veldig viktige og ta ekstra orøverfrm mot uke 37,da man skla settes igang 2 uker før med alvorlig svangerskapkløe...
 
Jeg har alvorlige svangerskapkløe med begge mine, med første merket jeg det under føtter og hendene, men med andre gjorde jeg ikke det, men hadde plagsom kløe... Ville bedt om blodprøver og god oppfølging, tidlig lysbehandling kan minke plagene også antihistaminer... Håper du slipper å bli plaget hele veien, jeg vet hvordan det er... Men tips, kutt ut alt som inneholder såpe og parfyme... Kroppen kan ubder svangerskapet reagere ømfintlig... Her tar di blodprøver hver mnd, hsr i ettertid fått kronisk elveblest så nå klarer jeg ikke skille svangerskapkløe og elveblest plagene... Også veldig viktige og ta ekstra orøverfrm mot uke 37,da man skla settes igang 2 uker før med alvorlig svangerskapkløe...

Takk for svar! Skal be om blodprøve neste uke når jeg er hos legen. Går med mye ull om dagen grunnet kulden, har mistenkt at det kan skyldes det. Ikke reagert på ull før, men tidligere i graviditet fikk jeg plutselig intens kløe, rødhet og nupper etter å ha brukt en genser som inneholder ull. Dette skjedde to ganger. En genser som jeg har alltid brukt uten noen reaksjon tidligere.

Parfyme bruker jeg ikke nå, men muligens jeg reagerer på shampoo etc..?

hvordan går det med deg sålangt i dette svangerskapet? Har du fått påvist svangerskapskløe nå også, eller er blodprøvene fine?
 
Mine prøver er enda fine, som regel får jeg ikke alvorlig svangerskapkløe flr rundt uke 35 og oppover, men i og med at jeg klør hver dag passer di ekstra på... Skal starte med lysbehandling neste uke ;) håper at du får hjelp og at de sjekker deg også rundt uke 35 og to uker før termin :Heartpink shampoo reagere jeg på, må bruke neutral når jeg er gravid :(
 
Uff, ikke noe kjekt. Håper du slipper denne gang ❤️
Er det sånn at så lenge blodprøvene er fine, er alt ok? Men ved et evt. avvik på blodprøvene vil de starte fødsel før termin?
Prøvde å lese på nett hvorfor alvorlig svangerskapskløe kan være farlig for fosteret, men fant ingenting. Vet du på hvilken måte det kan være skadelig?
 
Uff, ikke noe kjekt. Håper du slipper denne gang ❤️
Er det sånn at så lenge blodprøvene er fine, er alt ok? Men ved et evt. avvik på blodprøvene vil de starte fødsel før termin?
Prøvde å lese på nett hvorfor alvorlig svangerskapskløe kan være farlig for fosteret, men fant ingenting. Vet du på hvilken måte det kan være skadelig?
Så lenge blodprøvene opp mot alvorlig svangerskapkløe er fine går det bra, jeg ble også medisinert i ca 3 uker før de satte igang med ursofalk.. De setter igang pågrunn av fare for fostret, vil tro det har med de økte verdien av galle ette eller annet.... Er fem år siden sist graviditet, husker ikke helt. Men denne typen er svært sjelden altså, jeg har 90 % sjanse for og også få det nå med mitt tredje barn.... Søk opp hepatose ;)
 
Back
Topp