Generasjonsbolig, for og imot..

Yuna

Gift med forumet
Er det noen av dere som har erfaring fra å bo tett på svigers?
Vi vurderer å kjøpe/bygge hus sammen med svigermor.
Altså hovedhus til oss, med en utleieleilighet eller noe til henne.

Vi kommmer veldig godt over ens, tror ikke jeg kunne hatt en bedre svigermor.
Og hun er jo veldig gira på å få bo nær barnebarna sine og syns det er en kjempegod idè.

Men jeg er usikker og kunne trengt noen andre synspunkter.

Med min svigermor hadde det aldri funka[>:]
Meeeen jeg er oppvokst i generasjonsbolig med besteforeldrene mine vegg i vegg.
Mormor var hjemmeværenede, så jeg gikk aldri i sfo, var aldri alene når jeg kom hjem fra skolen. Bestefaren min hentet ofte lillebroren min i bhg da han var liten.
Min mor var utrolig bortskjemt, hun hadde utrolig mye frihet, hun kunne dra ut en tur om kveldene. Våknet jeg, gikk jeg jo bare inn til mormor[:)] Moren min har nok et annet synspunkt, for mormor blandet seg jo utrolig mye i oppdragelsen av barna da.

Hadde jeg hatt foreldre eller svigerforeldre som jeg kom så godt overrens med at vi kunne bodd under samme tak, hadde jeg ikke tvilt. Men det er stor forskjell på å være gode venner - og å bo så tett[;)]

Ja, det er litt det jeg tenker og.
At selv om vi går bra sammen nå, så blir det jo anderledes når nan er vegg i vegg.

Ikke lett dette, hehe.

eg e opp vokst i genrasjonsbolig, men der har me ikje hatt någe marr enn en ville hatt me ien vilkensomhelst nabo. Hadde jo mulighet te å gå der om eg trengde hjelp te någe men elles så såg me ikje marr te de enn mine andre besteforeldere så måtte kjøra te oss, så tror nok d variere litt kossen dokk legge d opp og å den slaks.

Ja, sikkert lurt med klare regler på ting.
At man banker på før man løper inn, og ikke flyr ned dørstokken til den andre hele tida.
Kan jo bli en utfordring i forhold til ungene, men de lærer seg vel sånt fort.

Vi bor på gård, med sambos foreldre i ene enden av huset. Fordeler og ulemper..... Syns det kan bli vel tett på i blant, de legger seg litt for mye borti ting de ikke har noe med, samtidig så elsker ungene at de er så nærme.... Hadde jeg hatt muligheten til å velge (sambo hadde overtatt gården mange år før jeg kom inn i bildet) så hadde jeg satt pris på litt avstand, selv om jeg har et greit forhold til mine svigerforeldre [:)] Nå er resten av familien til sambo litt i overkant ivrig til å ta seg til rette her og da i og med at de føler at gården er "litt" demmes etter som de har vokst opp her....

ORIGINAL: Kougra

Er det noen av dere som har erfaring fra å bo tett på svigers?
Vi vurderer å kjøpe/bygge hus sammen med svigermor.
Altså hovedhus til oss, med en utleieleilighet eller noe til henne.

Vi kommmer veldig godt over ens, tror ikke jeg kunne hatt en bedre svigermor.
Og hun er jo veldig gira på å få bo nær barnebarna sine og syns det er en kjempegod idè.

Men jeg er usikker og kunne trengt noen andre synspunkter.

Vis du mener dere kommer godt overens- er det bare du som vet dette her...

Og.. skal du spørre om råd, blir det vanskelig for folk å "catche" din virkelighet overfor svigermoren din- og vanligvis tar folk seg selv som utgangspunkt og sine erfaringer..

"ser" at du er positiv overfor sviger mor, og når barn er inne i bildet, er de u-unnværlig synes jeg.. Jeg har mamma og pappa som nabo , og uten dem hadde det vært trist, ännerledes.. Og ungene ELSKER dem regelrett...

Jeg er for at du /dere skal gå ilag med svigermor...

Men hold gjerne litt avstand der det trengs[;)] kanskje ikke alle "skjønner>" hvor en egens grense går.. Men for barnas del, er det FLOTT :D

Jada, vet det bare er vårt valg, men tenkte det var greit å høre om noen eventuelle "fallgruver".
Vi går godt sammen nå, og alt i alt er vi nok alle positivt innstilt til å prøve.
Men det er alltid greit å høre andres erfaringer [:)]

Back
Topp