Gender revealing- party

Eplebit

Elsker forumet
Sensommerbarna 2019
Hva synes dere? Kjønnsfokus fra helvete? Moro og koselig? Hva med babyshower?

Jeg vet ikke helt om jeg liker den der kjønnsgreia, men det er kanskje litt politisk for meg. Jeg vil ikke at noen skal vite kjønn før lille er født, og jeg vurderer fremdeles å ikke vite det selv. Jeg er generelt fullstendig anti kjønnsroller hva angår farger, leker, yrker, interesser etc, så jeg vet liksom ikke hva en sånn feiring skal si annet enn at kjønnet spiller så stor rolle.
Babyshower er OK, men der er jeg også litt sånn tilbakeholden til at det skal være så stort og pompøst. Men; hyggelig å samle gjengen, hyggelig med kaker, hyggelig med gaver.
Hva tenker dere?

Tenker at det er enda en tradisjon som vi tar fra USA. Jeg liker ikke konseptet for jeg er av samme oppfatning, kjønnet er jo ikke nøye.
For meg holder det at jeg og pappan får vite kjønnet på ultralyd, hvis det er mulig å se.

Jeg vet ikke helt om jeg liker den der kjønnsgreia, men det er kanskje litt politisk for meg. Jeg vil ikke at noen skal vite kjønn før lille er født, og jeg vurderer fremdeles å ikke vite det selv. Jeg er generelt fullstendig anti kjønnsroller hva angår farger, leker, yrker, interesser etc, så jeg vet liksom ikke hva en sånn feiring skal si annet enn at kjønnet spiller så stor rolle.
Babyshower er OK, men der er jeg også litt sånn tilbakeholden til at det skal være så stort og pompøst. Men; hyggelig å samle gjengen, hyggelig med kaker, hyggelig med gaver.
Hva tenker dere?

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv. Kjønnsfest har jeg lite til overs for, og babyshower er helt i grenseland av hva jeg synes det er ok å holde på med. Med tanke på hvor skjørt livet er ville jeg hatt bismak i munnen om jeg skulle feire baby i magen allerede i uke 18 (f.eks.).

Jeg kunne skrevet dette innlegget selv. Kjønnsfest har jeg lite til overs for, og babyshower er helt i grenseland av hva jeg synes det er ok å holde på med. Med tanke på hvor skjørt livet er ville jeg hatt bismak i munnen om jeg skulle feire baby i magen allerede i uke 18 (f.eks.).

Ikke sant!! Tenker også på det der, at det er skummelt å gjøre det for tidlig. Men samtidig kan man seriøst ikke gå 9 mnd og forberede seg på at ting går til helvete heller, det er umenneskelig. Vanskelig balansegang, rett og slett!

Tenker først og fremst at det er litt rart å ha en fest for å feire kjønnet på babyen. Jeg vil gjerne vite kjønnet selv, men det er mest fordi jeg tror jeg vil føle at det blir mer ekte da. Kommer ikke til å holde det hemmelig for andre, men heller ikke gjøre noen stor greie ut av det. De nærmeste får sikkert en melding/telefon, mens andre får vite når de spør.

Babyshower syns jeg forsåvidt er koselig, men ikke på helt amerikaner-enden av skalaen. Ser for meg at det vil være veldig koselig å samle venninner før babyen kommer, men trenger ikke rosa/blå pom-pomer og alskens fargerike kaker og kjeks. Gaver er jo alltid hyggelig da :rolleyes:

Ikke sant!! Tenker også på det der, at det er skummelt å gjøre det for tidlig. Men samtidig kan man seriøst ikke gå 9 mnd og forberede seg på at ting går til helvete heller, det er umenneskelig. Vanskelig balansegang, rett og slett!

Helt klart en balansegang. Jeg tenker som deg, at man ikke kan bruke tiden på å bekymre seg. Men i mitt hode er det nok å snakke, handle inn litt, glede seg, fable om fremtiden osv. Jeg har ikke behov for å feire noe jeg ikke vet utfallet av. Barselbesøk derimot - det synes jeg er skikkelig koselig.

Jeg tenker at babyshower i en nedtonet variant er veldig hyggelig, så jeg håper jeg får det selv. Jeg er ikke motstander av nye ting som sådan. Jeg synes bare at vi bruker for mye tid og penger på noe som egentlig er så nært og fint som en ny baby, fremfor å snakke om det som skjer med de nærmeste og glede seg over at noe spennende er i ferd med å skje. Gavehysteri er ikke helt min greie.

Hva gjelder disse kjønnsfestene så hadde jeg seriøst dødd litt av å holde/få taler om en baby som ikke er født. På TV-innslaget om tema hadde de som var med i reportasjen en slags konfirmasjonslikende seremoni med hele familien - det blir bare så feil for meg, og foreldrene mine hadde nektet å delta tror jeg :p

Jeg syns d bare er koselig med babyshower, men en trenger ikke overdrive. Alt med måte. Skjønnsfest er nytt for meg. Høres gøy ut d og. Vi har veldig lyst å vite skjønn, ikke for at d spiller så stor rolle hvilket skjønn d er, men for vi er nysjerrige og vil vite d. Så er d greit å få klargjort storesøster om d blir en lillebror eller lillesøster.

Selv så er jeg imot dette med rosa er jente og blått er gutt når d kommer til dresser osv, men likte godt å bruke babyrosa på frøkna når hu var liten. Irriterer meg vel på at d er enten eller i flere butikker/merkevarer.

Håper at vennene mine har lyst å fikse babyshower til meg når jeg er sånn 6-7 måneder på vei. Også har jeg lyst å vite om det blir gutt eller jente, men ikke i form av noe party som det er mye avblåst IG nå, det er litt fremmed for meg ☺️ Men så tenker jeg også litt at hver sin smak, det er kanskje ikke for meg, men for andre som har prøvd i mange år, eller har fått beskjed om at de aldri vil kinne bli gravid. Skjønner godt at de ønsker full pakke med alt av feiringer som en kan komme over ☺️

Hva tenker dere?
Så glad jeg ble av å lese dette!

Minstemann på snart 3 år digger rosa for eksempel, han har valgt seg ut både rosa vintersko, sydvest og regnvotter. Jeg er så lei av "guttefarger og jentefarger"! Alle farger er for alle mener jeg:) jentene her i huset elsker å være med å kjøre traktor og guttene kan godt leke med dukker - vi er jo så opptatt av likestilling i disse dager,men virker ikke som at det gjelder de små.

Ang babyshower - jeg hadde det til minstemann, men da var vi bare noen få som koste oss sammen med god mat og koselig prat. Jeg fikk også bleiekake, så følte ikke det var typ amerikansk babyshower og det synes jeg var helt greit!
Usikker på om det blir noe som helst denne gangen - er heller ikke sikker på om jeg vil vite kjønn da det er urelevant og jeg handler uansett nøytrale klær eller så har vi masse etter minstemann som fint kan brukes til jente også.

Heldigvis har det kommet mer knæsje farger til baby/barn nå - liker veldig godt knallgul og oransje på yttertøy,sånn at barna (spesielt minstemann som er litt overalt) vises godt når vi er ute å leker.

Virker som de fleste er ganske enige, da!
Og jeg blir glad for å se at flere tar til orde for å endre disse idiotiske ideene om at visse ting er forbeholdt et kjønn! :)
Min sønn er straks 13 og har alltid elsket neglelakk. Han vil fremdeles ha det på, men bare hjemme. Ganske trist at samfunnet er så krasst at et barn ikke tør å leve ut sin fulle identitet. Det begynner med oss! Det begynner med de voksne, med de som møter barna. De som holder sin tunge istedet for å komplimentere jenter for fine klær og gutter for å være tøffe osv. Jeg kommer alltid til å slå et slag for at boksen vi kaller normal må bli ganske så mye større, og ganske så mye mer rund i kantene. Heia mangfoldet! ❤️

Jeg er heller ikke for å dele inn i kjønn. Her har lillebror ofte lånt eks nattkjole av storesøster og fått neglelakk ++ . Her er det ikke gutte/ jente film, osv..
Har veldig lyst å klare å ikke vite hva kjønnet er på UL, men er så spontan og nysgjerrig at det kan bli vanskelig :p
Forrige hadde vi ingen valg da lillebror viste tissen på alle bilder :joyful:

Hva tenker dere?
Er helt enig i alt du skriver! Selv kan jeg godt få vite kjønnet for å planlegge navn, men vurderer å holde det hemmelig for familie så vi kan unngå mest mulig rosa/lyseblå gaver.

Hva tenker dere?
Jeg synes det høres kjempe moro og koselig ut :) men jeg ønsker ikke vite kjønn denne gangen. Så får bli til unge nr 3, hvis vi skal ha flere :) jeg liker at vi tar i bruk tradisjoner fra det store utland jeg :) man velger jo selv ☺️☺️

Fint å se at jeg ikke er alene om å synes at det er "kjønnsfokus fra helvete"! En liten fordom jeg har, (som jeg er klar over er en fordom,) er at mange som melder seg inn i forum/grupper som dette så lang tid i forveien også er personer som er opptatt av om det blir gutt eller jente.

Jeg ville ikke vite forrige gang jeg var gravid. Da slapp vi mye av rosa/lyseblå, men har også begge disse fargene i skuffen. Sammen med alle andre farger. Og mini som kommer i august, skal få bruke akkurat de samme klærne (uansett hvor rosa eller blå de er).

Jeg ga også KLAR beskjed til partner og venner at babyshower var helt uaktuelt!

Fint å se at jeg ikke er alene om å synes at det er "kjønnsfokus fra helvete"! En liten fordom jeg har, (som jeg er klar over er en fordom,) er at mange som melder seg inn i forum/grupper som dette så lang tid i forveien også er personer som er opptatt av om det blir gutt eller jente.

Jeg ville ikke vite forrige gang jeg var gravid. Da slapp vi mye av rosa/lyseblå, men har også begge disse fargene i skuffen. Sammen med alle andre farger. Og mini som kommer i august, skal få bruke akkurat de samme klærne (uansett hvor rosa eller blå de er).

Jeg ga også KLAR beskjed til partner og venner at babyshower var helt uaktuelt!

Da bryter jeg nok fordommen din; jeg har vært medlem siden mai måned, og jeg er ikke så veldig opptatt av hvilket kjønn det er! Jeg er ekstremt usikker på om vi skal finne ut kjønn denne gangen, men jeg er helt sikker på at vi ikke skal fortelle kjønnet til noen før fødsel i hvert fall! Mye av grunnen er at vi ikke vil ha bare blå eller rosa klær. :)

Jeg vil vite kjønnet, men ønsker ikke en slik markering :dead:

Synes det var kjempekoselig med baby shower da når jeg fikk det med første. Det var lite preget av at det ble en gutt, men ble en koselig samling hvor jeg fikk sett mange venninner jeg sjeldent ser for tiden i hverdagens kjas og mas og masse utveksling av tips og erfaringer i fra deres svangerskap, fødsler og generelt småbarnstilværelsen jeg skulle imøtekomme straks :love7

Jeg vil vite kjønnet, men ønsker ikke en slik markering :dead:

Synes det var kjempekoselig med baby shower da når jeg fikk det med første. Det var lite preget av at det ble en gutt, men ble en koselig samling hvor jeg fikk sett mange venninner jeg sjeldent ser for tiden i hverdagens kjas og mas og masse utveksling av tips og erfaringer i fra deres svangerskap, fødsler og generelt småbarnstilværelsen jeg skulle imøtekomme straks :love7

Babyshower var ikke en greie da jeg fikk første, så det har jeg aldri opplevd før. Jeg har valgt å flytte tilbake til hjemkommunen, og alle mine nære venninner bor minst 20 mil unna. Ser derfor ikke for meg at det blir særlig aktuelt med babyshower denne gangen heller. Men vi får se! ❤️

Jeg kunne tenkt meg en slags gender reaviling party, men da bare med nærmeste familie, eventuelt bare meg, mannen og storesøster der vi spretter en kake der fyllet inni er rosa eller blått. Hadde vært en koselig måte å få vite kjønnet på. Nå rakk jeg aldri mitt babyshower da snuppa kom endel før, så hadde vært kjekt med en babyshower denne gangen

Back
Topp