GBS????

x1xangelica

Elsker forumet
Noen som har noen gode forklaringer på hvordan dette arter seg???

gbs??
hva er det da

Sånn streptokokk bakterier i underlivet.. Er litt usikker selv også...

Googlet litt og fant denne siden:

http://www.gbs-info.net/

Her står bl.a.

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]B streptokokker er en bakterie som alle mennesker har i kroppen sin. Den vanligste plassen for disse bakteriene er i nese/ hals regionen. Opptil 30% av alle gravide har denne bakterien som en naturlig del av bakteriefloraen i skjeden. I utgangspunktet er det ikke farlig å ha denne bakterien i skjeden, men under et svangerskap kan det få fatale konsekvenser om bakterien "blomstrer opp" og vandrer oppover i systemet. Det kan gis penicillin om det skulle oppstå en oppblomstring, men man vil aldri bli kvitt streptokokkene. Er de i skjeden så er de der!

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"] Derfor er det så viktig å finne ut om man har disse streptokokkene under svangerskap. Men, og dette er det store poenget: Det er ingen poeng i å teste etter b streptokokker hvis man ikke følger opp de som får det påvist! Alle bærere bør testes regelmessig og ved oppblomstring bør det gis penicillin. Alle bærere bør få penicillin intravenøst under fødsel for å unngå at barn blir født med infeksjon. Disse rutinene er vanlige etter det jeg har lest i flere europeiske land, også i USA. Den siste tiden før fødsel kan det også være lurt å skylle skjeden med klorhexidin.

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]De fleste har ingen "sykdomstegn". Men ved hyppige urinveisinfeksjoner (eller en urinveisinfeksjon), blødninger og tidlig/sivende vannavgang bør det følges opp. Noen opplever å abortere flere ganger tidlig i svangerskapet før GBS blir påvist. Som bærer ( som de fleste er ) blir man ikke behandlet. Behandling får man idag kun dersom man tidligere har mistet eller har annen GBS historie som f.eks. tidligere fødte barn med infeksjonen. For de som er bærere er det 50% sjanse for at barnet blir infisert under selve fødselen. Derfor er det mange nyfødte barn som må rett på penicillin etter fødsel. Noen opplever at deres nyfødte blir alvorlig syk kort tid etter fødselen, barna kan også få alvorlige mèn om de går lenge før de får penicillin.
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]__________________________

Ja, jeg fant den. Men skjønte ikke helt risikoen for barnet og moren ved fødsel???

Det er vel barnet det er mest risiko for i såfall, fordi h*n kan få streptokokkene over på seg under fødselen.

Har du GBS eller? Kanskje høre med lege, jordmor eller føden eller noe hvis du er bekymret for dette.

Jepp, har det.. Forrige man ble drit dårlig.. Desverre så visste ikke legen og jordmora så mye om det [:@] Har fått lurt meg til antibiotika under fødsel, slik at det ikke skal smitte da...
Men leste at det kunne bevege seg oppover mot livmora og at det da kunne få komplikasjoner.

Jeg har mistet en gang i uke 22 pga dette,og jeg fikk da i svsk nr 2 vite at hvis jeg fikk det igjen,så får man antibiotika under svsk for det,uten at det skader barnet,også må man føde med antibiotika intravenøst slik at det ikke skulle skje barnet noe under den.

Jepp, har fått antibiotika og skal ha det under fødsel også..
Men kan det gå oppover mot livmora???

Back
Topp