GBS

..Kirsebær..

Elsker forumet
Junilykke 2020 ♡
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei!

Fikk påvist gbs i urinen i dag. Noen som har eller har hatt det? Må ha intravenøs antibiotika under fødsel...
 
Hadde det ved fødsel i 2018! Var nervøs selv når jeg fikk beskjeden - men det viste seg å være helt unødvendig. Det eneste er at du får en IV med antibiotika hver 4. time under fødselen (altså hvis aktiv fødsel tar mer enn 4 timer får du ny dose antibiotika). Det var virkelig ingen problem :) lykke til, det går nok så bra at <3
 
Hadde det ved fødsel i 2018! Var nervøs selv når jeg fikk beskjeden - men det viste seg å være helt unødvendig. Det eneste er at du får en IV med antibiotika hver 4. time under fødselen (altså hvis aktiv fødsel tar mer enn 4 timer får du ny dose antibiotika). Det var virkelig ingen problem :) lykke til, det går nok så bra at <3

Takk for svar! :) Husker du hvor lang tid hver infusjon tok? Syns det er litt kjipt å måtte være tilkoblet iv-utstyr..
 
Takk for svar! :) Husker du hvor lang tid hver infusjon tok? Syns det er litt kjipt å måtte være tilkoblet iv-utstyr..
Tok ikke lang tid altså :) de har en minstetid den må bruke på å gå inn i blodet, men det var ikke så lenge. Jeg var oppe å gikk med preikestol og var i badekar i løpet av fødselen og det var uten IV-en koblet til :)
 
Tok ikke lang tid altså :) de har en minstetid den må bruke på å gå inn i blodet, men det var ikke så lenge. Jeg var oppe å gikk med preikestol og var i badekar i løpet av fødselen og det var uten IV-en koblet til :)

Godt å høre! :happy::happy: Da bestemmer jeg meg for å ikke bekymre meg over det..!
 
Sniker fra mai.
Jeg hadde det også sist, og jeg husker ikke om jeg fikk antibiotika i det hele tatt :hilarious: Fødselen gikk ganske så raskt etter at jeg kom på sykehuset da, men i mitt tilfelle var det heller ikke noe å bekymre seg over :) så jeg er enig i at du ikke skal tenke på det!
 
Jeg har fått det påvist også. Hadde ikke det med min første fødsel for 6 år siden. Men jeg føder fort, så har fått beskjed om at jeg kanskje ikke rekker antibiotika. Men jeg skal presse det gjennom da jeg vet om en som hadde det der ungen ble syk etter fødsel å hun fikk ikke antibiotika. Det går vel som oftest helt fint i alle tilfeller. Men bedre å være på den sikre siden :)
 
Takk for svar! :) Husker du hvor lang tid hver infusjon tok? Syns det er litt kjipt å måtte være tilkoblet iv-utstyr..

Har ikke fått påvist GBS i urinen, men tenkte å ta meg friheten til å svare på infusjonstiden på antibiotika. Minstetiden på de fleste typer antibiotika er ca 20min, noen få er opptil en time, så det går nok ganske raskt! Det er litt restriksjoner på hvilke typer antibiotika gravide kan få, så er litt usikker på hvilken type de bruker i forbindelse med fødsel:) Lykke til!
 
Har ikke fått påvist GBS i urinen, men tenkte å ta meg friheten til å svare på infusjonstiden på antibiotika. Minstetiden på de fleste typer antibiotika er ca 20min, noen få er opptil en time, så det går nok ganske raskt! Det er litt restriksjoner på hvilke typer antibiotika gravide kan få, så er litt usikker på hvilken type de bruker i forbindelse med fødsel:) Lykke til!

Supert! Ca.1 time hver 4.time går fint :) Slik blir det bare :D
 
Ved første svangerskapskontroll eller har de sendt urin til dyrkning ved hver kontroll? :)

Standard er vanlig dyrkning i uke 12, men det er ikke spesifikt for gbs og jordmor ville at dette også skulle testes (var hos henne i uke 28) :)
 
Standard er vanlig dyrkning i uke 12, men det er ikke spesifikt for gbs og jordmor ville at dette også skulle testes (var hos henne i uke 28) :)

Jeg spør fordi legen min mener de kanskje har testa meg dor gbs. Så spurte jeg om å få prøve resultat skrevet ut. Der stod det urin til dyrkning, ingen vekst. Men det stod ingenting om gbs. Så usikker på om de har testa meg for dette.
 
Sniker, igjen.
Jeg tok de vanlige blodprøvene og urinprøve hos lege i uke 12 forrige graviditet, men fikk ikke påvist GBS før i uke 27, etter å ha vært på kontroll på sykehuset etter en blødning. Kan det dukke opp senere i graviditeten da, kanskje?
Eller så ble jeg ikke testet for det i uke 12..
 
Når jeg fikk det påvist var det på første kontroll hos lege . De sa da det va vanlig å sende første urinprøve inn på dyrkning og det va sånn de oppdaget det .
 
Jeg spør fordi legen min mener de kanskje har testa meg dor gbs. Så spurte jeg om å få prøve resultat skrevet ut. Der stod det urin til dyrkning, ingen vekst. Men det stod ingenting om gbs. Så usikker på om de har testa meg for dette.

Litt merkelig at legen ikke var sikker på om han testa for det eller ikke. Men ingen vekst er bra :)
 
Sniker, igjen.
Jeg tok de vanlige blodprøvene og urinprøve hos lege i uke 12 forrige graviditet, men fikk ikke påvist GBS før i uke 27, etter å ha vært på kontroll på sykehuset etter en blødning. Kan det dukke opp senere i graviditeten da, kanskje?
Eller så ble jeg ikke testet for det i uke 12..

Viss oppveksen ikke er stor eller først kun rundt vagina og rektum kan prøven bli positiv senere (slik jegvhar forstått det). Jeg hadde kun sparsom oppvekst og skal ta ny prøve om 2 uker for å utelukke at det er en asymptomatisk bakteruri under utvikling som da vil kreve antibiotika under graviditeten + under fødsel :)
 
Back
Topp