GBS

elliot

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Ved forrige svangerskap ble det oppdaget gruppe B streptokokker i urin i forbindelse med truende tidlig fødsel i uke 28 med tvillinger. Jeg fikk behandling og heldigvis roet kontraksjonene seg. Jeg fødte vaginalt i uke 38, men da med antibiotikaprofylakse. Jeg er nå gravid igjen i uke 15. Ved første kontroll, som jeg hadde i uke 13, var det +1 leukocytter og +1 på blod i urin. Jeg sendte inn urin til dyrkning, men det var ingen oppvekst. Hva er retningslinjer ved tidligere GBS i urin? Bør man ta ny dyrking nærmere fødsel? Bør man uansett ha AB-profylakse under fødsel eller er det greit ved negativ dyrkning?

Takk for svar!
 
Hei på deg!

Så flott at tvillingene dine holdt seg i magen din til uke 38 :)

Du trenger ikke antibiotikaprofylakse ved denne fødsel hvis du i dette svangerskap er helt frisk. Det vil kun bli aktuelt hvis du igjen får urinveisinfeksjon med oppvekst av GBS.
Av og til kan man som gravid ha en betennelse i urinblæren uten de store symptomene, men man ser det som regel på en stix. Du kan evt snakke litt med legen din om det kan være en idè men en kontroll når du nærmer deg termin.

Masse lykke til :)

Jordmor Ragna.
 
Back
Topp