GBS

Blomma74

Andre møte med forumet
Hei! Fikk i dag påvist GBS infeksjon. Har hatt kynnere lenge og tidligere skrevet et lite innlegg om det her på forumet. Var på ordinær ultralyd på tirsdag hvor det ble tatt en bakterieprøve til dyrkning fra skjeden. (Har tidligere hatt to urinprøver til dyrkning som har vært negative). Så i dag ringte de fra fødeavdelingen og jeg har startet på Apocillin. Noen andre som har opplevd det samme? GBS er en B- streptokokk infeksjon. Er mye å lese om dette på nettet. 

Dette kan være årsaken til de sterke kynnerene som jeg har. Jeg er takknemlig for at det ble oppdaget:-) Håper at plagene vil gi seg:-) 

Ellers ble det bekreftet at det er en lillebror i magen:-) Og ny termin er 30 oktober. Men holder meg selfølgelig sammen med november damene her på babyverden!!!

Klme fra Blomma<3

Jeg fikk påvisk gruppe b streptokokker i mitt forige svangerskap. Jeg fikk ikke antibiotika av en eller annen grunn. Fastlegene min sa at så lenge jeg ikke hadde symptomer på urinveisinfeksjon så ville ha ikke gi meg det.Men jeg fikk det intravenøst under fødselen. Og skal få det under neste fødsel og. Helt uproblematisk. De fulgte litt ekstra med på babyen på barsel bare. Tok en ekstra temp i løpet av dagen.

Gratulerer med liten gutt i magen! =D

Håper du blir fort frisk! =)

Gratulerer så mye med tassen! :) Og håper plagene snart gir seg!

Jeg hadde GBS infeksjon flere ganger i mitt forrige svangerskap og gikk på antibiotika flere ganger. De sier vel egentlig at man ikke trenger behandling så lenge det ikke blir påvist i urin pga at de aller fleste har gbs i normalfloraen, og at risikoen for senabort, prematur fødsel og smitte til barn ikke er så stor så lenge det ikke er oppblomstring av streptokokkene:)

Kan ikkje så mye om sånn eg... Men gratulera med en liten gutt i magen;)!!

Vet dessverre ikke noe om GBS, men håper plagene gir seg og at det går fort over..

Gratulerer så mye med en liten gutt i magen:)

Knasket og spiste Apocillin forrige svangerskap pga GBS. Hadde det i skjeden og tok jevnlige kontroller for det. Har mistet baby før i svangerskap pga GBS.Blir testa i dette svangerskapet og, men heldigvis var den prøven negativ...så langt.

Det er vel derfor du har kynnere, merket det sist at når det var oppblomstring av GBS, hadde jeg mye kynnere men dem gav seg når man fikk pencillin.
Du får ha lykke til i svangerskapet 
Det går bare bra skal du se.

Takk for oppmuntrende ord:-) Varmer! Nå har jeg gått på Apicillin i 3 dager. Tror det har roet seg litt med kynnere!!! Bør vel ta en prøve en uke etter avsluttet behandling å se om oppblomstringen er borte. Da jeg fikk guttene mine for 16 og 17 år siden hadde jeg også mye kynnere. Hadde sikkert GBS da også uten å vite det. Det var liksom ikke snakk om noe sånt da. Er så takknemlig for at de fant det ut. De måtte ta bakteriprøve fra skjeden for nå finne det ut. Det slo ikke ut på u-prøve da de dyrket den (noe de gjorde to ganger). Heldigvis viste ultralyden op tirsdag at jeg ikke har åpning av noe slag. Livmorhalsen var 5,6 cm og lukket. Skal til ny ultralyd i uke 25. 

Hvor langt på vei var du da du mistet? Og hvs skjedde?

Klem Blomma

Tok prøver 1 gang i mnd forrige svangerskap fra uke 12. Vanligvis fikk man ikke behandling før uke 12.   Mistet i uke 20, fikk vite det på samtalen på sykehuset etter 6 uker at det var GBS infeksjon som hadde satt fødselen i gang. Gikk å blødde litt 1 mnd før jeg mistet, men babyen hadde det bra så det var ikke så mye mer å gjøre. Ikke var jeg noe sånn særlig dårlig heller.
Det er vel ikke rutine å bli sjekka for gbs, Har hvert 2 ganger på ul så langt, i uke 6 og i uke 12. Alt ser bra ut,er bare å vente på ordinær ul den 26 juni. :) skal ta nye blodprøver og gbs neste kontrolltime til fastlegen. Bra at man bli fulgt godt opp.

Sniker litt fra desemberforumet :)

Jeg fikk også beskjed idag om at jeg har GBS etter at det ble tatt bakterieprøve fra skjeden i forrige uke (etter en blødning). Var egentlig ganske sikker på at jeg hadde det, men hadde jo håpet at det kanskje skulle ha forsvunnet på mirakuløst vis. 

Hadde GBS ved forrige fødsel og ble skikkelig dårlig. 11 dager over termin måtte jeg ta hastekeisersnitt fordi jeg plutselig fikk høy feber og hyppige rier. Fikk antibiotika intravenøst før snittet og mens jeg lå på sykehuset. Heldigvis ble ikke sønnen min syk.
Det viste seg at vannet mitt antakelig hadde gått, uten at jeg hadde merket det, minst et døgn tidligere. Da hadde bakterien kommet opp i livmoren og det var infeksjon i fostervannet også. Jeg hadde også mye menssmerter/kynnere forrige svangerskap og lurer nå på om det kan ha hatt sammenheng med GBSen...

Da jeg snakket med legen om prøveresultatene istad fikk jeg bare beskjed om at man ikke behandler GBS i svangerskapet. Det må man si ifra om når man går i fødsel også behandles det når man kommer på sykehuset. Dette har jeg litt problemer med å slå meg til ro med. 

Fortalte de på sykehuset deg hvorfor du fikk Apocilin? Var det pga kynnerne du opplever? Fikk du vite noe mer om hvordan du skal forholde deg til GBSen etter antibiotikakuren? Kan jeg også spørre hvilket sykehus du skal føde på?

Det jeg fikk beskjed om da jeg startet på nytt svangerskap etter jeg mistet, var at siden jeg hadde mistet i svangerskapet ville jeg bli behandlet.Det er vel ikke vanlig å få behandlig, men tror det kommer ann på legene...Jeg tilhører Bodø sykehus og er strålende fornøyd med dem.
Hvorfor det blir behandlet med apocillin er vel for å prøve å få bort bakterien. det er jo en stor dose man får ,660mg 3 ganger i døgnet.tror jeg tok 2 på kvelden, så magen var helt vrang.  Det eneste er at gbs som oftes kommer igjen selv om man har gått på pencillin, er vel derfor den som oftes ikke behandles i svangerskapet.
Kynnere er vel noe man må leve med fikk ikke noe pga dem. Med det var jo godt at dem roet seg når pencillinkuren pågikk og en stund etterpå.
Fikk vel pencillin for å slå ut GBSen,, :/

Forferdelig leit at du mistet barnet ditt, Nordlyset. Jeg synes det er helt grusomt at man må oppleve å miste et barn eller oppleve å få et veldig sykt barn etter fødsel før man får bedre oppfølging av GBS i svangerskapet. Trådstarteren her har jo også fått apocilin, og jeg forstår det som at det var for å dempe kynnerne. Kynnere, premature rier osv kan jo være forårsaket av GBS. Jeg skjønner jo argumentet til helsemyndigheter om at bakterien kan bli resistent ved gjentatte antibiotikakurer, men man skulle jo tro at en kur eller to ikke gjorde bakterien resistent...på den annen side er jo ikke jeg lege :)

Jeg synes det var dramatisk nok ved sist fødsel selv om det bare var jeg som ble syk og ikke barnet mitt. Jeg var så innmari redd da vi kom inn på sykehuset (ble nesten avvist av jordmor på fødemottaket og hadde blitt sendt hjem hvis ikke jeg hadde time til igangsetting av fødsel dagen etter) og opplevde fødselen og de første par dagene etterpå som veldig dramatiske.
Jeg hadde derfor nesten tatt for gitt at jeg skulle få bedre oppfølging i dette svangerskapet, så jeg ble litt paff da jeg fikk beskjed om at GBS ikke behandles i svangerskapet. Særlig når jeg ser at det er stor forskjell på hvordan ulike sykehus og leger følger opp gravide med påvist GBS.

Hallo Ceropegia.

Jeg var litt nysgjerrig,,, å fant tråden du skrev ang blødningen din... Det var samme blødning jeg hadde, morkaken lå likedann,Fikk også beskjed om å ikke løfte, ikke sex og ta det med ro fram til babyen kunne klare seg. Men går utifra at når man har GBS og blør fra morkaken, er det jo stor fare for at bakteriene kommer inn,.
Jeg hadde krevd pencillin hvist jeg var deg.... Det er virkelig lurt å være "etterpåklok".
Hos meg gikk det ca en mnd fra jeg begynte å blø til jeg fødde babyen. Blødde ikke så mye, viste ikke at jeg var bærer heller så det var vel vanskelig å se hvordan det skulle ende.
Heldigvis er blødningen din stoppet, og håper du får et fint og godt svangerskap videre.  Du må skrive hvordan det går med deg,selv om du tilhører "naboklubben" hehe. Håper du titter innom.

Hei igjen! Nå er det femte dagen på Apocillin. Kynnerene er der enda, men kanskje ikke så vonde...Litt vanskelig å si. I hverfall godt å vite at jeg er godt i gang med behandling!! Tror jeg fikk antibiotika pga av kynnerene. Regner med at når de dyrket bakterieprøven fra kjeden. at de kunne se hvor sterk oppblomstringen er. Er litt usikker. Har ikke fått noe info om hvordan jeg skal forholde meg etter endt kur. Tenkte jeg skulle ringe inn på sykehuset om noen dager. Jeg er tilknyttet Nordfjord sykehus på Nordfjordeid, men siden fødeavdelingen skal legges ned så skal jeg føde på Sentralsykehuset i Førde. Nå er jeg 20+3 uker på vei. Gleder meg vanvittig til jeg kommer meg over uke 25/26 osv. Har heldigvis ingen blødninger. Så utrolig trist at du mistet babyen din!!! Jeg tror jeg hadde krevd antibiotika behandling hvis jeg var deg, Ceropegia... Bedre føre var! Jeg er sykepleier, men har liten kunnskap om GBS. Men det finnes noen gode nettsider. Går det kanskje an å spørre hvor stor oppblomstringen var? Snakk med legen din igjen eller ta kontakt med en gynekolog. De vet best!!!!!! Vi får følge opp hverandre<3 Og tips: Melkesyre tabletter for magen...Da blir ikke magen så vond. Tenkte også jeg skulle begynne på melkesyre atikkpiller til skjeden for å hindre ny oppblomstring:-))))     Hilsen Blomma:-)

Nordlyset skrev:
Hallo Ceropegia.

Jeg var litt nysgjerrig,,, å fant tråden du skrev ang blødningen din... Det var samme blødning jeg hadde, morkaken lå likedann,Fikk også beskjed om å ikke løfte, ikke sex og ta det med ro fram til babyen kunne klare seg. Men går utifra at når man har GBS og blør fra morkaken, er det jo stor fare for at bakteriene kommer inn,.
Jeg hadde krevd pencillin hvist jeg var deg.... Det er virkelig lurt å være "etterpåklok".
Hos meg gikk det ca en mnd fra jeg begynte å blø til jeg fødde babyen. Blødde ikke så mye, viste ikke at jeg var bærer heller så det var vel vanskelig å se hvordan det skulle ende.
Heldigvis er blødningen din stoppet, og håper du får et fint og godt svangerskap videre.  Du må skrive hvordan det går med deg,selv om du tilhører "naboklubben" hehe. Håper du titter innom.

Ja, idag har jeg bestilt time hos en gynekolog på et annet privat legesenter enn der jeg var sist for å få en "second opinion" og kanskje et litt bedre svar på det jeg lurer på. 
I prøvesvarene jeg fikk fra gynekologen jeg har vært hos (dvs fra laboratoriet) sto det ikke noe om antall bakterier, det sto bare "Rikelig vekst". Det høres jo ut som om det er mye synes jeg...

Jeg spurte gynekologen veldig konkret "kan GBSen gå opp i livmoren og være farlig for barnet nå som jeg har hatt en blødning?" Jeg tenker jo også at dersom noe kan komme ut, så kan noe også komme inn... Spurte om dette både da jeg var inne akutt pga blødningen og da hun ringte om prøvesvarene. Hun har ikke svart meg ordentlig noen av gangene. Bare sagt "nei, altså, ja, det kan det, men livmorhalsen din var jo lukket og vi behandler ikke GBS i svangerskapet. God fødsel!"
Ikke spesielt tilfredsstillende.

Jeg har ikke hatt noen kynnere eller menssmerter å snakke om ennå i dette svangerskapet. 
Nordlys: så alt helt fint ut på ul helt frem til du mistet? Jeg håper du synes det er greit at jeg spør, men mistet du barnet "plutselig"? Kan det skje helt uten forvarsel? 

Jeg er veldig glad for at dere blir fulgt så godt opp på sykehusene dere hører til, jeg har mine tvil til at Ullevål gjør det samme på dette området. 
Jeg håper jeg blir tatt alvorlig av enten gynekologen imorgen eller av fastlegen min, for nå er jeg ganske sint og redd. Selv om det sikkert er stor sjanse for at alt går bra, så klarer jeg ikke å slutte å tenke på at jeg kan risikere å miste barnet mitt pga en bakterie som er blitt påvist, men som legene ikke vil behandle :(

Ceropegia skrev:

Nordlyset skrev:
Hallo Ceropegia.

Ja, idag har jeg bestilt time hos en gynekolog på et annet privat legesenter enn der jeg var sist for å få en "second opinion" og kanskje et litt bedre svar på det jeg lurer på. 
I prøvesvarene jeg fikk fra gynekologen jeg har vært hos (dvs fra laboratoriet) sto det ikke noe om antall bakterier, det sto bare "Rikelig vekst". Det høres jo ut som om det er mye synes jeg...

Jeg spurte gynekologen veldig konkret "kan GBSen gå opp i livmoren og være farlig for barnet nå som jeg har hatt en blødning?" Jeg tenker jo også at dersom noe kan komme ut, så kan noe også komme inn... Spurte om dette både da jeg var inne akutt pga blødningen og da hun ringte om prøvesvarene. Hun har ikke svart meg ordentlig noen av gangene. Bare sagt "nei, altså, ja, det kan det, men livmorhalsen din var jo lukket og vi behandler ikke GBS i svangerskapet. God fødsel!"
Ikke spesielt tilfredsstillende.

Jeg har ikke hatt noen kynnere eller menssmerter å snakke om ennå i dette svangerskapet. 
Nordlys: så alt helt fint ut på ul helt frem til du mistet? Jeg håper du synes det er greit at jeg spør, men mistet du barnet "plutselig"? Kan det skje helt uten forvarsel? 

Jeg er veldig glad for at dere blir fulgt så godt opp på sykehusene dere hører til, jeg har mine tvil til at Ullevål gjør det samme på dette området. 
Jeg håper jeg blir tatt alvorlig av enten gynekologen imorgen eller av fastlegen min, for nå er jeg ganske sint og redd. Selv om det sikkert er stor sjanse for at alt går bra, så klarer jeg ikke å slutte å tenke på at jeg kan risikere å miste barnet mitt pga en bakterie som er blitt påvist, men som legene ikke vil behandle :(

Beklager sent svar. Alt så fint ut på ultralyd, hørte ikke noe om livmorhalsen hadde begynt å åpne seg. Hadde en del vondt 2 dager før, kanskje det da var begynt å "jobbe" for å åpne seg. Sa til legen at jeg hadde vondt men legen sa at det var sikkert pga blødning, morkake bla bla osv. Så sånn gikk det. Da jeg endelig fikk komme på sykehuset var det 3 cm åpning så overlegen slo av dryppet jeg hadde fått for å stoppe riene,sa at babyene trengte ikke så stor åpning for å komme ut så vi fikk se hvordan det gikk videre. Det er no ikke bestandig legene vet best og det de bestemmer er riktig. Syns det er så unødvendig at man må miste for at de ser at kanskje det skulle ha hvert behandlet......
Jeg viste ikke heller hvor mye vekst jeg hadde sist svangerskap. Spurte ikke heller...  Slå i bordet kjære deg, jeg mener ikke å skremme deg (eller andre) men bedre føre var. Det er en lumsk bakterie...
Krev pencillin, selv om den som regel kommer tilbake så er du no litt tryggere den stunden :) God helg.

Back
Topp