Gbs

Guest
Eg hadde gbs i forrige svangeskap uten å vite det.mistet jenta mi etter 14 dager.
Var hos gyn i går å da spurte eg hvordan en sku gå fram ang gbs.fikk bare beskjed om at det ikke var noe spes kontroll el noe annet en antibiotika under fødselen.

Stemmer dette?
hvordan får eg skjekket om eg har det denne gangen,han sa at en gang hatt det altid har det.var ikke det eg fikk beskjed da vi mistet.

Håper på svar

vedlig redd
 
Kjære deg,

jeg kan veldig godt forstå at du er redd. Du har opplevd å miste et barn - det er en opplevelse som både kan være vond og vanskelig å bære med seg videre. Jeg håper inderlig du har fått god oppfølging i etterkant og at du har hatt noen å snakke med!

Hvis jeg forstår deg rett er årsaken til at du mistet barnet ditt etter 14 dager sist en GBS infeksjon. Hvis det er tilfellet vil man denne gangen uansett behandle deg med antibiotika under fødslen. Det er ikke alltid man sjekker om du er bærer av denne bakterien selv om du har hatt problemer før, for man vil uansett behandle deg forebyggende denne gangen! Og det stemmer at du ikke trenger bære GBS dette svangerskap selv om du gjorde det sist.
Man vil også ta en del prøver av babyen din de første døgn hvor man observerer for en eventuell begynnende infeksjon. Men det er VELDIG lite sannsynlig nettopp fordi du får forebyggede behandling under fødslen.
Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fødestedet ditt og forhøre deg om de lokale retningslinjene der. Du kan også med fordel ta kontakt med jordmortjenesten der du bor - det er viktig for deg at du føler deg godt ivaretatt gjennom hele svangerskapet! Still alle de spørsmål du har så du kan føle deg så trygg som mulig.

Ønsker deg masse lykke til.
Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
tusen tusen takk for svaret.

har liksom gått her å ikke vist noe for virker som ikke legene er intrisert å si noe ang det pga at det er så tidelig i svangerskapet.trengte dette svaret for å kunne slappe litt av ang fødselen.

Ja vi hadde heile krisetimet inne og gikk til pyskolog helt til i januar dette året
 
Back
Topp