GBS streptokokker

Tiika

Blir kjent med forumet
Hei!
Etter dyrking av urin fant jordmor ut at jeg har GBS streptokokker. Jeg gikk til termin med førstemann, og har hatt et ukomplisert svsngerskap nå også. Ingen urinveisinfeksjon eller noe plager. Men jeg har fått beskjed om å ringe føden med en gang vannet går slik at de på føden får tar stilling til når jeg må komme dit for å ta antibiotika. Problemet er bare at fødselen tok snart 30 timer med storebror, og jeg gruer meg til å måtte reise tidlig på sykehuset nå pga dette. Jeg skjønner jo at det er for sikkerheten til den lille, men dere som har hatt dette og som ikke har plagdes med det, hvor tidlig har dere dratt til sykehuset? Det er en times kjøring dit. Kommer jo til å savne storebror noe veldig.
 
Jeg hadde det sist og nå, skal ringe inn og avtale med de når jeg merker tegn på at det starter, og belager meg på å reise inn tidlig for overvåkning pga gbs og svangerskapsdiabetes.

Er jo egentlig bare på slutten du må ha antibiotika pga gbs da, men er kjipt å ta sjanser med det da baby kan bli skikkelig syk etter fødsel uten behandling underveis.
 
Last edited:
Har forøvrig ingen plager pga gbs heller, annet enn litt prematur vannavgang sist. Hadde ikke vist at jeg hadde det uten prøvesvar.
 
Hadde det sist
Poenget er at du skal ha antibiotika på et stadie i fødselen som gjør at babyen beskyttes og ikke trenger ekstra oppfølging eller mulig antibiotika etter fødsel.

gis antibiotika for sent får ikke babyen nytten av det. Da kan det fort bli lenger opphold på sykehuset fordi babyen må observeres etterpå pga risiko for infeksjon og da muligens behov for innleggelse og behandling
 
Hei!
Etter dyrking av urin fant jordmor ut at jeg har GBS streptokokker. Jeg gikk til termin med førstemann, og har hatt et ukomplisert svsngerskap nå også. Ingen urinveisinfeksjon eller noe plager. Men jeg har fått beskjed om å ringe føden med en gang vannet går slik at de på føden får tar stilling til når jeg må komme dit for å ta antibiotika. Problemet er bare at fødselen tok snart 30 timer med storebror, og jeg gruer meg til å måtte reise tidlig på sykehuset nå pga dette. Jeg skjønner jo at det er for sikkerheten til den lille, men dere som har hatt dette og som ikke har plagdes med det, hvor tidlig har dere dratt til sykehuset? Det er en times kjøring dit. Kommer jo til å savne storebror noe veldig.
Jeg fikk også påvist GBS i urinen på 12-ukerskontrollen hos jordmor og diskuterte det derfor med sykehuset (Riksen) da jeg var der på vekstkontroll denne uken. Fikk beskjed om at jeg skal ha antibiotika pga dette under fødsel, men ikke noe om at jeg måtte komme inn tidligere enn jeg ellers ville ha gjort. Uansett fint at de nå har registrert det i journalen min, og fikk også beskjed om å oppgi det når jeg ringer dem ifm fødsel.
 
Oi, har også fått påvist gbs denne gangen, men har ikke fått info om at jeg må gi beskjed når ting begynner å skje, men si ifra på sykehuset. Men hadde veldig rask fødsel sist så må uansett opp med engang ting skjer. Bor bare 2 min unna. Men skal til jordmor til uka så får vell snakke med hun om det da :)
 
Back
Topp