GBS- ny dyrkning av urin

Billa41

Betatt av forumet
Julilykke 2023
Jeg fikk positivt utslag på GBS i ca uke 12 i svangerskapet, iflg JM var verdiene i nedre sjiktet( under 10 000 mener jeg hun sa). Jeg ba om ny dyrkning av urin i uke 24 da jeg leser at GBS kan komme og gå. Jeg fikk svar idag om at den var negativ. Er det noen som har opplevd det samme? Evt om det gies AB uansett under fødsel eller man slipper det nå som prøven viser seg å være negativ? Fastlegen min visste ikke..

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men er interessert i om noen vet!
Jeg var positiv for GBS ved 12 uker selv (under 10 000), og har også hatt en heftig runde med antibiotika intravenøst pga lungebetennelse. Jeg har også vært inne på tanken at den kanskje ikke er positiv lenger… Det hadde vært et mindre uromoment i forberedelsene til fødsel om jeg slapp :)

Måtte Google litt, og det ser ut som retningslinjene sier vi skal ha intravenøs antibiotika ved fødsel uansett så lenge det er påvist GBS i det aktuelle svangerskapet.

Jaja, det er jo bedre å være føre-var. Jeg selv hadde nok ikke kunnet slappe av med baby den første tiden uten å være redd for at hen hadde blitt smittet og blitt syk.

Bilde fra Folkehelseinstituttet sine sider:
2EF3FA79-B56C-48DC-A3C4-B7BE07BEEEAA.jpeg

Enig.. Bedre å være føre var selfølgelig. Og ser jo utifra retningslinjene du la ut at det er slik d blir..

Var på vekstkontroll på sykehuset idag og spurte lege om dette med påvist GBS tidlig i svangerskapet og nå senere negativ test og hvorvidt det gis AB. Hun syntes det var ett godt spm, det blir snakket mye om dette blant kollegaene hennes for tiden. Jeg har jo lest at mange barn får endret tarmflora pga bruk av AB under fødsel. Er det noen som har barn her som fikk AB under fødsel kan kjenne seg igjen i det? Hun påpekte av AB er frivillig, men kjenner jo at man ikke vil være den ene 1% som kan få ett sykt barn selv om prøven nå var negativ. Likevel kommer jeg til å be om en ny dyrkning lenger ut i svangerskapet.

Var på vekstkontroll på sykehuset idag og spurte lege om dette med påvist GBS tidlig i svangerskapet og nå senere negativ test og hvorvidt det gis AB. Hun syntes det var ett godt spm, det blir snakket mye om dette blant kollegaene hennes for tiden. Jeg har jo lest at mange barn får endret tarmflora pga bruk av AB under fødsel. Er det noen som har barn her som fikk AB under fødsel kan kjenne seg igjen i det? Hun påpekte av AB er frivillig, men kjenner jo at man ikke vil være den ene 1% som kan få ett sykt barn selv om prøven nå var negativ. Likevel kommer jeg til å be om en ny dyrkning lenger ut i svangerskapet.
Sniker
Hvordan da endret tarmflora? Det er jo litt vanskelig å si når en ikke kjenner tarmfloraen til en baby før den har kommet ut. Fikk AB intravenøst under fødsel og la ikke merke til noe negativt etterpå. Det var vel heller positiv tilbakemelding fra personell på barsel om nesten perfekt avføring.

Merket ingen forskjell på babyen min sin avføring, vs de andre (AB kun ved fødsel nr 3).
Og, jeg hadde påvist GBS forrige gang. Ikke denne gang; så denne gang slipper jeg AB. Jeg velger å tro at det er borte nå. :)

Med tarmflora mener jeg type immunforsvaret hos barnet. At viktige mikroorganismer i tarmen forsvinner, at barnet blir mindre motstandsdyktig ift laktose feks.

Vedlegg

• IMG_0933.jpeg
    IMG_0933.jpeg
    458,1 KB · Visninger: 6
Last edited:
Med tarmflora mener jeg type immunforsvaret hos barnet. At viktige mikroorganismer i tarmen forsvinner, at barnet blir mindre motstandsdyktig ift laktose feks.

Sånn ja. Har ikke merket noe unormalt på 3åringen her enn så lenge.

Ah, hun har vært mye syk, da. Men det har strengt tatt alle sammen av oss vært det siste året.. :bag:

Det med endring av tarmflora etter antibiotika er jo forskningsbasert, så det stemmer jo at det har en negativ påvirkning. Men, det er jo statistisk signifikant forskjell i hele gruppa, så man kan sannsynligvis ikke se forskjell i enkeltindivider.
Men trodde det med antibiotika påvirka dersom babyen tar antibiotika selv, ikke dersom mor tar det. Da skal det jo bare ha påvirkning på hennes egen tarmflora ville jeg trodd?

Jeg fikk 3 runder med antibiotika intravenøst under fødselen med datteren min på 2år. Dette pga kroppen min reagerte på epiduralen (jeg er oversensitiv på medikamenter så ikke sjokkerende)
Hun har melkeallergi (en kusine av meg har mild melkeallergi).. og var en del syk - mindre syk nå.
Så vanskelig å si om det er pga AB.

Sniker fra mai. Men fikk påvist gbs I urin rundt uke 28. Med verdier under 10 000. Få uker etterpå var prøven negativ. Men jordmor sa til meg at for å være sikker. Så skriver de gbs på helsekortet og gir meg ab. Bedre å gi litt ab enn at baby skulle bli syk i tilfelle.
Jeg ble litt overrasket over hvor styr det ble. Jeg hadde fått beskjed om at babyen min, som alle andre babyer blir ekstra fulgt med. Og en ekstra sjekk liksom. Men viste seg at vi måtte være 2 døgn, og hver vakt ble det tatt temp, metningsmåling og diverse sjekker for å se at hun var frisk. Fikk 1 abkur intravenøst når vannet ble tatt, men det var også slt jeg rakk før baby var ute.

Sniker fra mai. Men fikk påvist gbs I urin rundt uke 28. Med verdier under 10 000. Få uker etterpå var prøven negativ. Men jordmor sa til meg at for å være sikker. Så skriver de gbs på helsekortet og gir meg ab. Bedre å gi litt ab enn at baby skulle bli syk i tilfelle.
Jeg ble litt overrasket over hvor styr det ble. Jeg hadde fått beskjed om at babyen min, som alle andre babyer blir ekstra fulgt med. Og en ekstra sjekk liksom. Men viste seg at vi måtte være 2 døgn, og hver vakt ble det tatt temp, metningsmåling og diverse sjekker for å se at hun var frisk. Fikk 1 abkur intravenøst når vannet ble tatt, men det var også slt jeg rakk før baby var ute.

Jeg fikk lov å måle selv (helst 3-4 ganger døgnet da), og det var kun feberen de så på her.. er nok ulike rutiner på ulike sykehus.

Back
Topp