Gbs-infeksjon

gutt11og?

Elsker forumet
Hei!
Fikk tlf fra legen min i ettermiddag om at de fann betahemolytiske streptokokker i urinen min. Er vel det som forkortes GBS.
Skal tilbake med ny urinprøve på mandag, og er det gbs i den også, sa legen han ville gi meg penicillin.
Har det noe for seg nå? Er bare 15 uker på vei.
Han kunne ikke si så mye om dette, så jeg har søkt litt rundt på nettet, og blir jo bare skremt..
Har du noen enkle, reelle fakta til meg?:)
God helg:)

Hei på deg!

Her kommer litt viktige fakta. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan og på det du spør om!

Cirka 30% av alle kvinner i Norge bærer denne GBS bakterien i skjeden. Vanligvis spiller det ikke noen rolle i det hele tatt, og i Norge er det ikke noe man undersøker eller screener for under et normalt svangerskap.

Hvis denne bakterien plutselig er å finne i urinen eller hvis den gir infeksjon i underlivet (noe som skjer ganske sjelden), så er det veldig viktig å få behandling. Så hvis du fortsatt har GBS i urinen ved en ny sjekk, har det absolutt noe for seg å fa antibiotika!
Faktisk kommer du nok også til å få forebyggende behandling under fødselen. Sånn er i hvert fall rutinene her hvor jeg jobber. Hvis GBS bakterien har gitt anledning til infeksjon i svangerskapet tenker man at det er lurt å forebygge, og derfor får man intravenøs antibiotika når man er i aktiv fødsel.
Jeg er sikker på at du kan få mye mer direkte info av jordmor der du bor - hun kjenner helt sikkert til de lokale retningslinjene.

Lykke til videre da :-)

Og husk at dette går veldig fint! Det er bra at vi finner det ut og at det er noe som er enkelt å holde øye med og behandle :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Tusen hjertelig takk for svar! Regner med jeg får svar på ny dyrkningsprøve senest i morgen!
Skal spørre jm min på neste kontroll (som er en mnd til), hvordan rutinene er her!

Back
Topp