GBS i urin

S-40427041

Første møte med forumet
Hei! Jeg fikk nylig påvist streptokokker type B i urinen som ble sendt til dyrkning ved sist kontroll grunnet utslag på leukocytter. Ikke hatt dette på tidligere dyrkning. Leser meg grønn og blå og kjenner at dette stresser meg enormt. Har også hatt sopp i underlivet som ikke går skikkelig bort med behandling og jeg er redd det har sammenheng med GBSen som jeg mest sannsynlig også har i skjeden. Har ikke nok vekst av streptokokker til at det betegnes som UVI og skal derfor ikke behandles med antibiotika før fødsel, men skal få AB i.v fra vannet går. Står også noen steder at GBS kan føre til prematur fødsel, og samtidig at premature har mye høyere risiko for å bli syke av GBS. Har noen her erfaring med GBS? Hilsen en bekymret førstegangsgravid i uke 33.

Hei! Jeg fikk nylig påvist streptokokker type B i urinen som ble sendt til dyrkning ved sist kontroll grunnet utslag på leukocytter. Ikke hatt dette på tidligere dyrkning. Leser meg grønn og blå og kjenner at dette stresser meg enormt. Har også hatt sopp i underlivet som ikke går skikkelig bort med behandling og jeg er redd det har sammenheng med GBSen som jeg mest sannsynlig også har i skjeden. Har ikke nok vekst av streptokokker til at det betegnes som UVI og skal derfor ikke behandles med antibiotika før fødsel, men skal få AB i.v fra vannet går. Står også noen steder at GBS kan føre til prematur fødsel, og samtidig at premature har mye høyere risiko for å bli syke av GBS. Har noen her erfaring med GBS? Hilsen en bekymret førstegangsgravid i uke 33.
Om du alt er kommet til uke 33 så er du jo ganske langt på vei. Jeg mener å ha lest at det er før uke 34 det er størst risiko for de som blir født premature fordi rundt uke 32-34 begynner mors antistoffer å overføres til fosteret.

Jeg hadde påvist GBS i urin dette svangerskapet. Fikk antibiotika under fødsel (men ikke fire timer før som anbefalt, det gikk litt fortere etter igangsetting enn forventet) og baby ble sjekka tre ganger i døgnet de to dagene vi var på barsel. Ikke merka noe til GBSen utover det. Her var fødsel igangsatt midt i uke 38 av andre grunner.

Hadde GBS forrige svangerskap. Fødte 40+6 og eneste ulikt, var bare at jeg måtte ha en veneflon hvor de satte AB under fødsel... Den fikk jeg ha på sånn trillbar ting, så jeg kunne gå fritt rundt :)

Ellers så sjekket de feberen på lille regelmessig de første 48t.

Hadde GBS i urin med førstemann, det ble oppdaget på første svangerskapskontroll. Det er ingenting å bekymre seg for. I sjeldne tilfeller kan det smitte til baby under fødsel og derfor får man iv. antibiotika. Jeg fikk fra aktiv fødsel men det er snart 6 år siden så det kan ha endret seg til nå. Pass på at det blir ført opp på helsekortet og prøv å ikke tenke så mye mer på det. Jeg har forøvrig hatt to svangerskap etter dette, ingen GBS i noen av de, har skjønt at det er sånn som kan komme og gå litt…

Samme som de andre, ikke stress å ha GBS. Hadde det i 3 siste svangerskap (er visst vanlig at noen kan ha det videre), alle født store og fine til termin. Fikk AB under fødsel, ingen av barna fikk det.

Hadde GBS sist svangerskap, som flere sier så var det eneste som var annerledes var at jeg måtte ha antibiotika under fødsel. Her ble det ikke tidlig fødsel pga det, for meg var det helt motsatt, måtte settes i gang to uker etter termin :smiley-ashamed004
Kan såklart skje at baby kan bli smittet men tror at når man leser på nettet så er det kun de med dårlig erfaring som deler så virker ille. Husker selv at jeg ble veldig stresset når jeg leste om det. Så tror mange flere enn man tror har GBS under fødsel. Sålenge det er oppdaget før fødsel slik at man får antibiotika så minker det sannsynligheten for at baby blir smittet. :happy:

Hadde ikke GBS med de to første og de ble født prematurt. Hadde GBS med sistemann som kom to dager før termin. Fikk a
AB under fødsel ellers ikke noe annerledes fra en vanlig fødsel. Babyen fikk det ikke.

Jeg fikk det også påvist rundt uke 26 eller noe. Friket ut av å lese på Google. Fikk snakket med jordmor, som sa at jeg aldri burde googlet akkurat det. For der står alt det værste. Men som alle andre har skrevet her, så går det mest sannsynlig bra. Jeg er mer spent på hvor mye ab jeg rekker. Da jeg har to styrtfødsler bak meg.

Fikk påvist ved svangerskapskontrollen rundt uke 12. Fødsel startet med spontan vannavgang. Fikk AB intravenøst fra aktiv fødsel og hver 4.time. Rakk 2 runder. Kan ikke huske baby ble noe ekstra kontrollert på barsel. Dette var i 2020.

Back
Topp