Gbs i urin

Idaaa2

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har påvist gbs i urin. Vet at jeg skal få antibiotika under fødsel. Men lurer på hvor fort man må inn på føden, hvis man kbenner rier og kan man bruke vann som smertelindring?
Må man være lenge på sykehuset etter en fødsel?

Jeg hadde det med min første, men fødselen både startet brått og gikk fort, så jeg rakk ikke å vurdere når jeg skulle dra inn på føden.
Usikker på hvor klare de var over at jeg hadde påvist GBS (det må de jo ha lest?), men jeg fikk tilbud om et bad for smertene når jeg kom inn på føden, før de oppdaget at jeg allerede hadde 9 cm åpning :joyful:
Det gikk som sagt fort og det hele var veldig intenst, så jeg fikk ikke med meg noe særbehandling på grunn av GBS. Jeg fikk jo beskjed på forhånd om å legge meg ned hvis vannet gikk, men det gikk ikke før midt i fødsel på sykehuset.
Jeg måtte ikke være noe lengre på sykehuset enn normalt etter fødsel pga dette :)

Hei!

Jeg har påvist gbs i urin. Vet at jeg skal få antibiotika under fødsel. Men lurer på hvor fort man må inn på føden, hvis man kbenner rier og kan man bruke vann som smertelindring?
Må man være lenge på sykehuset etter en fødsel?

Sniker fra mars
Fødselen min startet med vannavgang hjemme. Ringte og reiste inn til føden med engang. Fikk første dose antibiotika ved 4 cm åpning. Det var ca 6-7 timer etter vannet gikk. Fikk ny dose ca hver 4 time etter det frem til ungen var ute. Måtte ikke være lenger på sykehuset pga det.

Ved riestart kan du nok være hjemme litt lenger, men ring gjerne sykehuset når/hvis du er usikker. Jeg hadde nok ikke ventet lengst mulig selv. Det er ved vannavgang beskyttelsen inn til barnet er brutt. Det skal fremdeles være mulig å få smertelindring i vann.

Første dose antibiotika skal gis når du er i aktiv fødsel, det vil si minimum 4 cm åpning og virkningsfulle rier. Deretter får du ny dose hver 3-4. time så lenge fødselen varer. Du er koblet til IV i alt fra 20-60 minutter hver dose, så det er null stress med badekar eller sånt :-) hadde det samme i 2018 og var kun koblet til IV 2 ganger og ca 25 minutter hver gang. Var i badekar og gjorde ellers som jeg ville gjennom fødselen.

Back
Topp