GBS funnet i urinprøve

Minti

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Fikk akkurat tlf fra legen om at det er finnet GBS bakterier i urinprøven min. Jeg googlet selvfølgelig, og er nå livredd. Alvorlig infeksjon hos barnet, dødelighet..er fysisk dårlig nå :o
Noen andre i samme båt?? Har jeg grunn til å være så redd?!?!

Urk...skulle ønske vi gravide klarte å holde oss unna Dr Google :( Vi er fæl til å undersøke alt. Hva sa legen? Sa han at du skulle komme inn eller til noen ny undersøkelse? Er nesten så jeg har lyst til å filleriste leger som bare ringer gravide med sånne resultater :mad: I det minste burde der vært en oppfølging med hva resultatet betyr

Skjønner godt at du blir bekymret. Har ikke noe erfaring med det selv, men fikk du ikke snakket med legen om det? Jeg ville ringt de og hørt med de en gang til for hva du skal gjøre eventuelt kanskje ringt jordmor og forklart at du er bekymret.

Skjønner godt at du blir bekymret. Har ikke noe erfaring med det selv, men fikk du ikke snakket med legen om det? Jeg ville ringt de og hørt med de en gang til for hva du skal gjøre eventuelt kanskje ringt jordmor og forklart at du er bekymret.

Så mange som 1 av 3 har dette, sa min lege. Du vil få antibiotika intravenøst under fødselen dersom du tester positivt i uke 37 også. Prøv å ikke bekymre deg :-) Sjansene er under 1% uten antibiotika.

Jeg snakket med legen selv jo. Han vil sette meg på penicillin kur allerede i dag, selv om det mest sannsynlig ikke virker. Så ble jeg usikker om det er så lurt da?! Så er det nok ny urinprøve etter endt kur... Er så lei meg, skal ringe jordmor litt senere etter sjokket har lagt seg. Er livredd og fysisk dårlig!! :(

Fikk akkurat tlf fra legen om at det er finnet GBS bakterier i urinprøven min. Jeg googlet selvfølgelig, og er nå livredd. Alvorlig infeksjon hos barnet, dødelighet..er fysisk dårlig nå :eek:
Noen andre i samme båt?? Har jeg grunn til å være så redd?!?!

Hei! Jeg fikk påvist gbs i uke 12, og har då dette enda. Har også lest mye og våre veldig redd for alt!
Men i går var jeg hos legen på vanlig kontroll, å då spurte jeg litt etter hva og hvordan. Hun sa strengt til meg at dette er ikke noe å være redd for eller bry seg om, du skal ikke tenke på det, og ikke lese om det!
Så, nå kjenner jeg meg mye tryggere og har ikke tenkt så mye på det etter:) prøv å slapp av du og!

Jeg fikk påvist GBS tidligere i svangerskapet. Det er visst ganske vanlig. Fikk beskjed om å ikke google det. De har rutiner for det på føden. Det er tydelig merket på helsekortet. Men ingen har kommentert det, hverken jordmor eller på sykehuset. Så det er ikke noe veldig alvorlig har jeg inntrykk av :)

Jeg fikk også påvist dette i urinen for noen mnd siden. Gikk på noen antibiotikakurer, så bli det borte. Jeg må prøve å forebygge urinveisinfeksjon selv, og det har gått fint. Kan selvfølgelig komme tilbake, men som legen sa til meg, så er dette normalt. Mange er bærer av disse streptokokkene, og de kan blusse opp ved infeksjon.
Jeg fikk vonde magesmerter, det var slik jeg fant ut at jeg hadde det. Nå står det godt merket på helsekortet og antibiotika må til intravenøst når fødselen starter. Jeg ble nervøs i begynnelsen jeg også, og googlet..det er ikke bestandig så lurt ;)

Jeg fikk også påvist dette i urinen for noen mnd siden. Gikk på noen antibiotikakurer, så bli det borte. Jeg må prøve å forebygge urinveisinfeksjon selv, og det har gått fint. Kan selvfølgelig komme tilbake, men som legen sa til meg, så er dette normalt. Mange er bærer av disse streptokokkene, og de kan blusse opp ved infeksjon.
Jeg fikk vonde magesmerter, det var slik jeg fant ut at jeg hadde det. Nå står det godt merket på helsekortet og antibiotika må til intravenøst når fødselen starter. Jeg ble nervøs i begynnelsen jeg også, og googlet..det er ikke bestandig så lurt ;)
Så du har tatt antibiotika allerede? Legen ville sette meg på det nå. Men hvorfor er deg bare noen som må det og ikke alle? Noen får beskjed å vente til fødselen bare.. Skjønner ikke helt det det..

Noen leger mener det ikke er noen vits, for det trenger ikke å funke og hvis man ikke har noen synptomer er det sikkert ikke nødvendig..? men jeg hadde så vondt nederst i magen av urinveisinfeksjonen, derfor jeg fikk kur. Jeg har hatt to forskjellige antibiotika fordelt tre kurer.

Jeg har det jeg og. Fått beskjed om at de skal ta en vaginal test nærmere fødsel og så vil resultatet følge meg til føden. Er ikke noe mer man får gjort. Det viktigste er at de er klar over det.

Hei! Sniker fra aug 15.
Var mye plaget med smerter i rygg og nedre mage. Var sikker på at jeg hadde fått UVI, viste seg å være GBS i urin og ble selvfølgelig kjemperedd! Alt gikk heldigvis bra. Fikk antibiotika da det ble påvist og igjen da jeg fødte. Hver 4. time. Husk bare å informere føden om det hvis vannet skulle gå før du er i aktiv fødsel.
Jeg fødte en frisk gutt 1 dag over termin :) ingen tegn til noe infeksjoner. Masse lykke til, det går nok bra :)

Jeg har også GBS, dvs det ble oppdaga oppblomstring i urin i sommer, bakterien "er der" hele tida for nesten en tredjedel av oss men det er bare når det er oppblomstring (store mengder, målbare i urin) at det i verste fall KAN være farlig for gravide. Nå når jeg er gravid står det på helsekortet og er gula over, jordmor sender alle urinprøver til dyrkning (i sjeldne tilfeller kan man ha oppblomstring uten at det slår ut på vanlig urinprøve), og så skal man få antibiotika intravenøst når fødselen starter.

Ift antibiotika SKAL det gis ved symptomgivende infeksjon (dvs urinveisinfeksjonsplager), men utenom dette er det visst forskjellige holdninger. Noen vil behandle med AB uansett, andre mener det ikke er noen vits. Bakterien er der uansett, man blir aldri kvitt den, og den vil kunne blomstre opp igjen senere - mange AB-kurer er uheldig både mtp resistens og belastning for resten av kroppen.

Det ble oppdaget GBS i urinen på meg i uke 12. Fikk antibiotika og ny test ble tatt i uke 15, men det var fortsatt GBS. Nå er ny prøve sendt inn i uke 28 og så skal det sendes en i uke 36. Ca 1 av 3 damer har dette i kroppen. Det som er verst med GBS er om det ikke oppdages slik vi vet om, for får man da en tidlig vannavgang kan babyen bli smittet og få dødelige infeksjoner. Jeg har fått beskjed om at jeg må belage meg på antibiotika intravenøst i aktiv fødsel :) Prøver å ikke tenke for mye på det nå, for det er godt merket på helsekortet, og jeg vet selv å reagere om vannet går tidlig og da må det skje noe fødsel må ikke drøye mange dager da. Synes det var ille da jeg fikk vite det i uke 12. Hadde så lite tro på at svangerskapet ville gå bra siden vi hadde vært gjennom så mye for å bli gravide. Forhåpentligvis går alt bra, men snakk med sykehuset ekstra godt om dette på innskrivning! :)

Back
Topp