GBS, ESBL og fødsel

Aiko

Glad i forumet
Julibarna 2019
Hei

Je ghadde en GSBL infeksjon i februar i fjor. (Urinveisinfeksjon)

Fikk beskjed om at når jeg føder så må jeg isoleres på føde og barsel.

Jeg har ligget innlagt pga hyperemesis med sonde i november og desember og alle urinprøver har vært negative for ESBL der og karantene ble opphevet i starten mens jeg lå der.

Hvor lenge vil denne karantene iverksettelsen forfølge meg? Infeksjonen var i februar 2018 og ikke vært positiv siden. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå et såpass klinisk og isolert fødsels og barselsopphold?

I tillegg fikk jeg beskjed nå på ordinær ulttalyd at urinprøven min mens jeg lå innlagt viste GBS (tror det har vært negativt på dyrkning igjen nå forrige uke. Har nettopp hatt en urinveisinfeksjon.)

Jeg fikk beskjed om at jeg skal få antibiotika intravenøst ved fødsel.

Hvordan foregår det hvis fødselen går fort? Hva er risikoen for smitte til baby?
Er det noen andre prosedyrer de vil utføre? Lengre tid på barsel for å overvåke baby eller antibiotika også til baby? Må jeg ta antibiotika etter fødsel også?

Vil GBS føre til noe risiko i svangerskapet? Tidlig fødsel osv? Noe annet jeg må ta hensyn til?

Dette var mange opplysninger og mange spørsmål. Jeg tror ikke jeg på et nettmøte som dette kan greie å svare på en fornuftig og medisinsk forsvarlig måte. Jeg vil anbefale at fastlegen din bestiller en time ved fødepolklinikken på sykehuset du sogner til. Der vil de ha opplysninger om bakterieprøver og dyrkningssvar. Og så vil de kunne fortelle deg hva slags prosedyrer de vanligvis følger.

Back
Topp