Gaveoppakningen

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvordan gjør dere det?

I vår familie har barna hentet en og en gave fra under treet og gitt til mottakeren som pakket opp mens alle ser på og takker dersom giveren er tilstede. Så neste pakke. Alle får med seg hva alle får fram hvem. Så spiser vi kake og drikker kaffe samtidig.

Og vi begynner når julematen er ryddet vekk og vasket opp. Nå har vi vaskemaskin men før måtte alltid jeg og søstern ta oppvasken og hånd, en vasket og en tørket.

Nå kommer vi nok til å gi minsta noen gaver først, fra storebror og evnt gaver fra mamma/søstern som er er på julaften hvis det er leker. Og så legge henne før vi tar resten.

Er slik som det vi har det og :) blir nok å ta noen av gavene til mini og så legge han, så kan eg kose meg resten av kvelden siden eg får to gaver og han får resten :P

De små fordeler alle pakkene så alle sitter med hver sin haug. Så pakker vi opp en og en, fra yngst til eldst, mens alle ser på, spiser kaker og koser seg :) vi begynner også så fort julemiddagen er fortært og bordet er ryddet og oppvasken er tatt.

De små fordeler alle pakkene så alle sitter med hver sin haug. Så pakker vi opp en og en, fra yngst til eldst, mens alle ser på, spiser kaker og koser seg :) vi begynner også så fort julemiddagen er fortært og bordet er ryddet og oppvasken er tatt.
Sånn er sambo vokst opp med. Bortsett fra eldst til yngst. Her var det ikke snakk om at det skulle bli tradisjonen her. :p Hadde svigerfamilien her i fjor og da gjorde vi det på min (nå også vår) måte. De virket positivt overrasket :)

Her har alltid barna hentet en og en pakke, lest på lappen og gitt ut. Alle følger med på hva det er som pakkes opp før neste pakke hentes. Pakker opp etter middagen er spist og ryddet. Vi spiser ganske tidlig, rundt 16, så J får være med på det han rekker av pakkeåpningen før han blir for trøtt. Han har flere pakker han skal åpne når vi drar til svigers 1.juledag også. Får sikkert åpne litt på formiddagen også, før middag.

Sånn er sambo vokst opp med. Bortsett fra eldst til yngst. Her var det ikke snakk om at det skulle bli tradisjonen her. :p Hadde svigerfamilien her i fjor og da gjorde vi det på min (nå også vår) måte. De virket positivt overrasket :)
Vi gjør det sånn som dere når vi feirer med samboerens familie, men jeg foretrekker vår måte :P vi er vel noen vanedyr :D

Her deles alle pakkene ut først og så får barna åpne først og vi andre litt om hverandre etterpå. Når jeg var liten var det bare jeg og broren min som var barn og oss er det ni år mellom så ble egentlig til at jeg stort sett ventet til han var ferdig. Nå er det jo foreløpig bare storebror her som er barn og åpner pakker, så da blir det han først og oss etterpå.

Vi skal spise hos mamma og pappa i 16/17 tida. Så tenker nissen kommer dit. Så reiser vi hjem (bor 1 minutt unna) og legger lillebror klokka 18.30/19 og tar gaveåpningen hjemme her etterpå. Blir da bare oss og storebror så ser frem til en rolig gaveåpning;) Å blir vel at han åpner sine først og lillebror sine etterpå;)

Her en det alltid noen som bytter på å lese opp gaver og gir ut en og en gave:) alle sitter å ser på mens en pakker opp før det er neste mann som får gave:)

Vi gjør det også slik. Men samboers unger kommer til å få noen gaver før vi drar i middag fordi de skal videre utpå kvelden.

Synes det er koselig å se hva andre får og hva de synes om gavene fra oss :-)

Pakkene er altfor store i år, så blir ikke storesøster som deler ut. Vi pakker opp en etter en, etter maten er ryddet vekk. Vi spiser kake og drikker kaffe etter vi er ferdig med pakkeåpningen :)

Vi tar også gaveåpningen samtidig som vi drikker kaffe/te og spiser småkaker.
Her velger én og én en gave under treet, ikke lov til å velge til seg selv. Alle ser på mens gavene pakkes opp, og giveren takkes.

Vi spiser vanligvis middag veldig sent, så vesla må nok få noen gaver før middagen og legges når hun er klar for det.

Hvordan gjør dere det?

I vår familie har barna hentet en og en gave fra under treet og gitt til mottakeren som pakket opp mens alle ser på og takker dersom giveren er tilstede. Så neste pakke. Alle får med seg hva alle får fram hvem. Så spiser vi kake og drikker kaffe samtidig.

Og vi begynner når julematen er ryddet vekk og vasket opp. Nå har vi vaskemaskin men før måtte alltid jeg og søstern ta oppvasken og hånd, en vasket og en tørket.

Nå kommer vi nok til å gi minsta noen gaver først, fra storebror og evnt gaver fra mamma/søstern som er er på julaften hvis det er leker. Og så legge henne før vi tar resten.
Slik gjør vi og det.

Men til svigers er det 1 som deler ut alle gavene og gavene åpnes i huuu og hei (noe jeg haaater, men skal ta over styringen neste jul ;) )
Har jo null kontroll over hvem som får hva fra hvem.

Hvordan gjør dere det?

Her har vi det helt likt.. Husker når jeg var mindre syntes jeg den oppvasken tok en evighet.. Har planer om at han skal få noen spennende gaver, deretter er det senga.. Så skal vi hjelpe til med resten :-P

Hvordan gjør dere det?

Er ganske likt :) Om det er mange gaver tar me kaffi og kake samtidig, når me er få så er det ofte me ventar til etter gaver med kaffi og slikt :)

Slik gjør vi og det.

Men til svigers er det 1 som deler ut alle gavene og gavene åpnes i huuu og hei (noe jeg haaater, men skal ta over styringen neste jul ;) )
Har jo null kontroll over hvem som får hva fra hvem.
Enig. Ikke det at jeg må vite alt de andre får, men må huske hva jeg selv har fått fra hvem og hva ungene har fått fra hvem sånn mtp å takke. Hater når folk ikke husker hva de har fått av meg, det ligger mye tanke bak.

Vi gjør det sånn som dere når vi feirer med samboerens familie, men jeg foretrekker vår måte :P vi er vel noen vanedyr :D
Ja vi er det ;) Var bare litt upraktisk å la ungene vente til sist mtp leggetid. Men sånn gjør jo ikke dere det.

Hvordan gjør dere det?

Slik gjør vi det her også til vanlig... I år kommer mini til å få åpne noen pakker før mat, da han sikkert er klar for seng før kaffen er på bordet...

Vi gjør helt likt som deg, bare at det ofte er mamma eller onkel som henter gavene:) Jeg har nemlig vært yngst i familien lenge. Feirer ikke med halvsøstrene mine.

Blir sikkert litt annerledes i år, er bare meg og sambo og svigers. Har ikke feira med dem før.
Og så blir det jo legging etter middagen.

Før hadde vi så mye gaver at vi ikke var ferdig med å åpne til langt over midnatt. Selv om vi spiste middag kl 17. Vi brukte å være 10 stk på julaften.
Men det var før mormor og bestefar døde.

Ja vi er det ;) Var bare litt upraktisk å la ungene vente til sist mtp leggetid. Men sånn gjør jo ikke dere det.
Nei, og ofte får jo barna mange fler pakker enn de voksne, så de får pakke opp en pakke innimellom også :)

Back
Topp