Gavekjøp

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Har deres barn begynt å forstå at andre kan ønske seg eller like noe annet enn dem selv?

Felix er fremdeles der at han vil kjøpe til andre det han ønsker seg selv.  F.eks. var han totalt avvisende når jeg foreslo at han skulle kjøpe en hundebamse som lillesøster likte godt på lekebutikken, den var for kjedelig for ham. Det endte med at lillesøster får en brannbil med flott uttrekkbar stige til jul. Hun blir helt sikkert glad for det, men ikke like glad som hun ville blitt for hundebamsen. Andre slektninger får juleleker som spiller musikk og vandrer rundt, noe som sikkert er mest morsomt for 3-åringer, ikke for oldemødre. Heldigvis liker han å pynte seg, så han likte ideen min om å kjøpe slips og skjorte til pappa. :) 

Er det ikke mange voksne som også er slik? Kjøper det de liker best selv.

Alma er nesten litt omvendt når det gjelder lekene til Luna. Hun blir veldig interessert når Luna har fått noe/leker med noe. Vil gjerne ha det selv. Leker hun har vokst fra for leeenge siden er plutselig veldig spennende. 
Jeg vet ikke hva hun tenker om gaver til oss voksne, og hva vi liker. Det skal jeg jammen spørre henne om ("hva tror du pappa ønsker seg til jul?")

Ellers er hun veldig opptatt av å pakke inn "gaver". Det er gjerne tusjer eller fargeblyanter som hun pakker inn og sier er til meg, Luna eller pappaen. I går pakket hun inn en til julenissen også. Uhorvelige mengder teip blir brukt. Er i det hele tatt veldig fint å se hvor konsentrert hun holder på med ting. I helga har hun dekorert mange julekort-konvolutter!

Virker som Amelia forstår at vi ønsker oss forskjellige ting....  

Men da hun ønsket seg flere dyre ting fra en lekekatalog (og vi snakket om at hun kunne ønske seg, men ikke få alt til jul allikevel), sa hun at da kunne jo jeg ønske meg noe av det også :) litt snikete....

Amelia er også sånn med babyleker, det er kjempespennende og hun snakker stadig om at når babyen blir litt større skal vi ta fram den og den leken fra skapet til henne :)

Jeg prøvde å spørre Alma i går, og da viste det seg at hun trodde pappaen ønsket seg en ball (hun finner nemlig ikke sin egen)

Jeg sa jeg ønsket meg klær. "Dokkeklær?" spurte hun meg da. Så nei, jeg tror ikke hun har forstått at vi kan ønske oss andre ting enn det hun ønsker seg selv. Tydeligvis ganske likt her:)

Det er mye som er likt ser jeg. Felix er også veldig glad i å pakke inn pakker hele tiden. Babyleker er morsomme når det finnes en baby å gi dem til, eller en baby å ta dem fra...

Blir spennende å se om du får dukkeklær til jul da almara, eller om hun får hjelp til å finne noe i din størrelse. 

Lurer på når det er vanlig at de forstår mer slikt? Håper på en måte at det skal gå over til han blir voksen. :P Han har dessverre samme problem med å se at noen kan ha lyst til å gjøre noe annet enn det han har lyst til, og mangler totalt forståelse dersom lillesøster ikke vil leke den leken han vil. Det er akkurat som om han ikke ser at hun protesterer, fordi han er så overbevist om at det er morsomt. :S

Back
Topp