Gave til babyen

Husfrue

Glad i forumet
Marsboerne2017
Julibarna 2019
Hva skal dere gi i dåpsgave/navndagsgave/(annet) til babyen deres?
Dere som gir penger, hvor mye er det vanlig å gi?

Vi har ikke pleid å gi noe selv. Ser ikke at foreldre pleier å gi gave til barnet sitt i vår omgangskrets.

Jeg har ikke tenkt på før nå at vi ikke ga junior noe i hans dåp. Så da får nok ikke lillesøster heller så det blir rettferdig. De får jo et flott selskap:)

Skal gi henne dåpsgave ja selvfølgelig :) vet ikke helt hva enda da! Sikkert penger på konto som hun ikke får før fylte 18. Jeg skal skrive ned i egen bok alle bursdagsgaver og julegaver til lillemor opp igjennom årene, da må jo dåpsgavene stå der også. Blir litt teit at hun aldri fikk noen gave fra mor og far da :P det synes jeg hun fortjener :Heartred

Skal gi henne dåpsgave ja selvfølgelig :) vet ikke helt hva enda da! Sikkert penger på konto som hun ikke får før fylte 18. Jeg skal skrive ned i egen bok alle bursdagsgaver og julegaver til lillemor opp igjennom årene, da må jo dåpsgavene stå der også. Blir litt teit at hun aldri fikk noen gave fra mor og far da :p det synes jeg hun fortjener :Heartred

Penger på vanlig konto? Hva da med inflasjon osv? Er jo litt kjedelig å sette over feks 10.000kr nå, så har verdien sunket betraktelig om 18 år, nå er det jo ingen renter å snakke om heller... Eller er det bare teit å tenke slik?

Selv er jeg fra en familie der vi ikke gir så mye i gaver, så frøkna vår har vel fortsatt til gode å få en skikkelig presang av oss. Men hun får jo ting titt og ofte for det :-)

Penger på vanlig konto? Hva da med inflasjon osv? Er jo litt kjedelig å sette over feks 10.000kr nå, så har verdien sunket betraktelig om 18 år, nå er det jo ingen renter å snakke om heller... Eller er det bare teit å tenke slik?

Selv er jeg fra en familie der vi ikke gir så mye i gaver, så frøkna vår har vel fortsatt til gode å få en skikkelig presang av oss. Men hun får jo ting titt og ofte for det :)
Det har vi ikke tenkt stort på enda! Tenkte å begynne med sparing til henne når hun er født. Der skal alle dåpspenger og penger i gaver settes inn på. Regner med banken min har noen forslag til meg om hva som er lurest :) kanskje et fond.

Selv er jeg fra en familie der vi ikke gir så mye i gaver, så frøkna vår har vel fortsatt til gode å få en skikkelig presang av oss. Men hun får jo ting titt og ofte for det :-)

Godt poeng, bedre å spare i fond eller noe da :)
Vi er heller ikke vant med dyre gaver, bedre at barna får det de virkelig trenger når de trenger det.

Kommende storesøster fikk gåbil, så da får vel lillebror det også :)
a609a27cb34240861e87ce7a57d08eea.jpg

Selv er jeg fra en familie der vi ikke gir så mye i gaver, så frøkna vår har vel fortsatt til gode å få en skikkelig presang av oss. Men hun får jo ting titt og ofte for det :)
Samme her, babyen får ikke noen egen nyfødt-gave fra oss (det gjorde heller ikke storesøster), derimot kommer vi til å spare barnetrygden hennes i billige indeksfond slik vi gjør for storesøster, så får hun de pengene som bidrag til egenkapital den dagen hun skal kjøpe sin første bolig :) (Sparer for øvrig i vårt eget navn så vi slipper å forholde oss til overformynderiet underveis.)

Vi ga ingenting. Selskapet koster nok i seg selv!

Vi gir ingenting. Sparer i fond og får en fin fest. Det får holde ;)

Ingenting, kun dåpen. Har ikke hørt om noen som har gjort det annerledes, ikke vanlig her :) jeg skal jo tross alt skatte av sparepenger :p

Takk for tilbakemeldinger :) Vi er først ute i begge familier, så føler litt ansvar for å sette noen standard :p
Vi har tenkt å ha selskapet hjemme hos oss, så det blir ikke mye dyrere enn vanlig bursdag. Men kanskje bedre å spare pengegaver til konfirmasjon pga prisindeks :)
Mine besteforeldre satt inn penger til meg på fond, og det har faktisk vokst kraftig! Så kan være et alternativ det også.

Last edited:
Vi startet sparing til førstemann. Kommer til å gjøre det samme til nestemann. 1000,- ved fødsel og bursdager, og så 500,- i måneden ved siden av. Dyrt om man får mange barn. [emoji14] Vi sparer ikke i bank, men i låst saferom. :-)

Av oss fikk hun et smykke som mormor fikk til dåpen, så jeg. Også fikk hun mitt gamle sølvsmykkeskrin gravert. Og ei sølvskje :-) Tanker var også penger i fond, men vi fikk aldri ut fingeren så har ikke gjort det ennå... (ups så nå det var termingruppe.. så sniker meg ut igjen)

Back
Topp