Gastroskopien utdrag fra bloggen :) med bilder

Guttemamma10og13

Gift med forumet
I går var det gastroskopi. Sander var litt bedre, han fikk ekstra astmamedisin natt til i går, på dagen og i dag. Astmaen er absolutt blitt verre i kulden. No hoster han kjempe masse hele tiden. 
Sander merket tidlig at det var noe på gang i går. Han fikk ikkje spørsmål om mat, og han fikk emla krem på med plaster over som han ville rive han. Han hylte au og ville ha det av igjen. Eg hadde kjøpt inn Biler plaster og Disney plaster som skulle distrahere han, men det hjalp lite. Etter tre plaster over med bil og hund på så innså han at det måtte være på. 
Vi dro til Haukeland og møtte opp på Bkb. Der sa de at vi kunne gå rett på medisinsk undersøkelse for det var stille der i dag og fordi en lege måtte godkjenne han. Så gikk vi hele veien tilbake. På medisinsk blei vi tatt i mot av en kjempe hyggelig gastrosykepleier, en anestesisykepleier og en lege. Legen undersøkte Sander med lytting og fant ut at vi kunne gjennomføre undersøkelsen. Sander var så heldig at når han skulle begynne på undersøkelsen halv elleve egentlig så var han faktisk ferdig. Veldig deilig =) 
De satt inn veneflonen, noe som ikkje var populært så klart. Då gråt han og var ganske redd. Det var veldig ekkelt å ikkje få trøstet han skikkelig, for han er for liten til å forstå skikkelig. 

 Når han hadde roet seg litt og vi trodde det var ventetid, så ville de sette i gang. Det var vi veldig glad for. De fortalte at den som skulle holde Sander skulle sette seg og måtte være forberedt på at han kom til å sovne med en gang og han ville bli helt slapp og tung. De understrekte også at de kom til å ta han fra meg og ta oss ut av rommet. Det var nok lurt, for selv om eg visste alt hva som skulle skje var det kjempe ekkelt. Det en følelse av maktesløshet som var helt grusom, og det at han var der inne aleine var kjempe ekkelt - selv om han sov. 
Den flinke sykepleieren fulgte oss ut og snakket litt med oss om hva de skulle gjøre no og hvor lang tid det pleide å ta og hva som skulle skje etterpå. Han kom tilbake etter en stund og fortalte oss at alt gikk bra. Legen fra Bkb var også med, ho kom ut og fortalte oss hvordan det hadde gått. De fant ingenting umiddelbart på undersøkelsen, men de tok biopsiprøver og de får vi svar på om 2-3 uker. 
Vi fulgte Sander inn på oppvåkningen. 

Legen mente det kunne være nødvendig med intensivhjelp underveis fordi Sander var tett, eg skjønte ikkje helt hva han mente, men alt gikk veldig fint og ingen komplikasjoner :) rundt kl 11 våknet Sander. Redd og forvirret. Vi løftet han opp og prøvde å trøste han. Han var både sulten og tørst, men fikk ikkje mat på en stund enno. Han måtte faste en time etter undersøkelsen på grunn av prøvene de tok i magen. Han var rasende for at han hang fast med ledninger for puls og oksygenmetning i blodet og for noe intravenøst som han fikk. Han fikk ganske raskt ta av pulsen og det hjalp, ledningene hang i hver sin retning som gjorde han ganske bundet. Med en gang han våknet spratt han ut av sengen og nektet å ligge eller sitte. Når han første fikk mat, deilig bolle og drikke som var saft drakk han kjempe masse og spiste bra :) Då steig humøret godt og han smilte og tøyste igjen :) 

 Flotte diplomen til Sander 

Ca kl 13 fikk vi reise heim. Sander spiste lite resten av dagen, men virket glad og fornøyd. Litt sliten så klart, sovnet i bilen og slappet av med Biler på tven og kos i sofaen. Han lekte også en del etter hvert :) I dag har Sander vært med morfar for å få en dag å komme seg litt på og kunne styre dagen som han selv ville :) 


 
leste bloggen din!
flinke gutten :)

håper dokke får noken oppklarende svar!
må være vanskelig å se at gullet har det son.. synes det er forferdelig bare Maria har feber eg jo..
 
Føler med deg,er aldri noe moro når de små skal i narkose..men er godt og høre at alt gikk så bra.
Han var ihvertfall veldig skjønn :) 
 
Så flott at det gikk så bra da!

Det er jo en fryktelig følelse å se at de små må gjennomgå noe sånt uten at man kan gjøre noe med det, ikke minst når man ikke kan forklare så de forstår det heller.

Håper dere får resultater av dette:)
 
så flink gutten din er og ikke minst nydelig! håper dere får resultater av dette og at det hele snart er over :) 
 
Takk jenter =) 
Sander er i kjempe godt humør så vi har ingen hard hverdag no :) Super snill og grei :) 
Men vet jo at noe plager han så vil så klart ha ett svar. 
Er nesten det samme hva som plager de Klypa, når de har det vondt er det grusomt så det trenger du ikke å føle at blir dumt :) Eg synes det er fælt å høre på Sander hoste hele kvelden og natten eg, selv om han sjøl ikkje griner eller gir en lyd fra seg =P Disse mammahjertene er ganske følsomme hehe =) 
 
Du er så flink til å oppdatere, og jeg liker virkelig å følge med bloggen din! Så godt at det er overstått og at det foreligger svar snart. Jeg blir rørt av gutten din <3 og bildene forteller mye. han er en skikkelig go'ing (og det er mammaen også :).>
 
Ja det er deilig å være ferdig med det :) Eg håper bare den viser noe så den ikkje har vært helt forgjeves. 
Spørsmål til deg Crazy: Pleier Sondre å hoste med hvesende innpust? Sander har ganske mange tegn på kikhoste og det er kommet i nabobygden så blir litt nervøs, men eg trur egentlig at det er astmaen som gjør det. 
Sander hoster opp slim, brekker seg og hoster med sånn hvesing på innpust. Ligner litt på krupp, men uten gjøingen. Eg trodde det var krupp som kom, men hostingen er jevn selv om vi har økt dose med medisin og kruppen har ikkje vist seg heldigvis. 
Han har hostet i HELE natt og kl to tok eg han inn til oss for eg blir så nervøs for at han skal bli kvelt. Selv virker han ikkje så plaget av hosten heldigvis, men han hoster natt og dag og er tung i pusten. 
Vurderer å gi han hostesaft i tillegg til astmamedisin.
 
Her er det først og fremst den evinnelige hosten og brekninger med slim, samt surkling og tetthet i brystet. Tung pust er ikke så fremtredende hos han akkurat nå. Hvinende innpust kan absolutt være et symptom på astmaen til Sander, men også forkjølelse. Er han forkjølet i tillegg? Hvilke medisiner bruker han per dags dato? Hos oss var det Ventoline, Flutide og Singulair helt til Flutiden ble byttet ut med Seretide og økt dose når vi var på Barneklinikken på mandag. Det er et kombinasjonspreperat som består av to komponenter; langtidsvirkende beta2-agonist (Ventoline er f.eks kortidsvirkende beta2-agonist - denne har virketid opp mot 12 timer og virkestoffet heter salmeterol eller Serevent) og flutikason som egentlig er Flutide. Seretide brukes når astmaen er ukontrollert av inhalasjonssteroid alene, og skal taes hver dag. Tidlig å si enda, men de siste to nettene har vært litt bedre, så jeg setter min tiltro til den nye medisinen. Hvis dere bruker Flutide og ikke har god nok effekt av den, kan dere jo ta det opp med legen. Ikke bra å bruke for mye medisiner, men heller ikke å være undermedisinert. Ille nok med astma og andre plager. Dere trenger ikke å få kikhoste eller krupp i tillegg.
 
Tusen takk for svar Crazy, du er litt av en astmaspesialist :) Du svarer mye bedre enn hva legene gjør, eg spurte når vi var på bk før jul, (på gastro riktignok) om de hadde en medisin som kunne gi Sander bedre effekt enn Flutide og Ventoline, men det mente ho at det ikkje var. 
Han går no på Ventoline og Flutide og må få økt dose fra to doser morgen og kveld med hver medisin får han no to doser av hver medisin tre ganger om dagen. Hosten er enno stygg, men bedre, ingen kikhoste eller krupp :) Mindre slim og brekninger, men ekkel hoste. Vi er litt ute om dagene og aker og slikt, men merkes at det må begrenses. Vi må og endre rutinene fra å sove ute i vogn til å sove inne pga kulden. 
Eg tror vi burde hatt ett behandlingsskjema for astmaen, det fikk vi ikkje sist, men eg skriver ned hver dag hva han får. I tillegg tror eg han reagerer på katten vår =( Han klør en del i øynene så noe i huset reagerer han på, det kan være støv også, etter eg har brettet klær støvsuger vi alltid etter han fikk påvist allergien, men det kan være nok til at han rekker å reagere så håper egentlig at det er det, for det er mye lettere å unngå :) 
 
Takk for komplimentet, men jeg er langt ifra en ekspert. :) Bare leser en del om det, og siste legen var god til å gi oss info. Han ville først øke dose med Flutide, men når han forstod hvordan vi har det, forandret han mening til Seretide. Han ga oss også et behandlingsskjema, og jeg satt stor pris på det. Det burde dere definitivt ha fått. Be om det neste gang, og spør om Seretide kan være noe for dere. Crazybaby må også sove inne i bhg, for selv om jeg er fan av frisk luft, hjelper det ikke hvis det blir verre. Håper Sander ikke reagerer på katten deres. Det hadde vært ufattelig leit. Jeg elsker de små pelsdottene og har en selv, men det ser ut til å gå greit foreløpig. Det eneste må være støv. Litt som hos dere. Det er som du sier, støvsuge og rengjøre er enkle tiltak i forhold til å ikke kunne omgåes med dyr. De små blir jo glad i pusene. Hadde han utslag på allergiprøver?
 
Eg og er veldig fan av at de sover ute, men som du sier det viktigste er at de ikkje blir verre. 
Han hadde bare utslag på husstøvmidd så der gjør vi det vi kan for å forebygge, men vi bor i en liten leilighet, to soverom, stue-kjøkken, bad og ett lite vaskerom, er 80 kvm så er jo egentlig stor nok for oss altså :) men det er litt dumt at det ikke er noen ekstra rom å brette klær på eller hvor katten kan sove og vi kunne hatt oppbevaring og slikt. Men vi er begynt å se etter noe større så eg tror det også vil hjelpe, spesielt i forhold til husstøv og katten :) 
Ja de blir kjempe glad i dyrene sine :) Sander er kjempe glad i pusen sin, han gir ho en liten suss før vi går og ofte når vi kommer heim. Om våren og sommeren er ho masse ute, men i vinter har ho vært veldig mye inne, det merkes godt, selv om eg skjønner ho godt =) 
 
Back
Topp