Garanti på vogn

prins07prinsesse11

Elsker forumet
Ja nå kommer jeg med mere barnevogn spm.

I går var vi i mat butikken og vi hadde med dazzle trilla til Dominick,da han skulle sette seg oppi den knakk den rett å slett sammen...Fatter ikke hvordan det er mulig egentlig...
Den 20okt var det 1 år siden vi kjøpte vogna på Barnas Hus, i brosyra står det :

Alle Silver Cross produkter har 1 års garanti på dårlig kvalitet så lenge produktet er korrekt brukt.For øvrig gjelder kjøpsloven.

Da lurer jeg litt hva de mener med kjøpsloven, noen som har peiling på den?? Så da får jeg ikke noe ny vogn ???

Typisk at dette skal skje bare 1mnd etter at 1 års garantien har gått ut.[:@]

Fant dette:

§ 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32

-------------------------------

Hva er en garanti? En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.
Selgeren kan altså ikke innskrenke de rettighetene du har etter loven, men står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg.
Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Har selgeren gitt deg en garanti er dette rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.
Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år.
Mer informasjon om reklamasjonsrettigheter og hvilke krav du kan stille til varen finner du på Forbrukerrådets temaside om forbrukerkjøpsloven.

http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett
------------------------------------

Var det noe hjelp i det?
ut i fra det jeg skjønner så har du minst 2 års garatin, evt. 5 år..

Det har ingen betydning at garantien har gått ut.
Dette er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven og du har reklamasjonsrett på vognen.Dette gjelder såfremt du har benyttet vognen på normal måte, det vil f eks si at du ikke kan ha belastet den mer enn det den er ment for å tåle.

5 års reklamasjonsrett, så bare gjør de obs på det i butikken når du sier hva som har skjedd, så får du nok ny vogn.. eller så vil de kanskje prøve å reparere skaden først, og vil da i mellomtiden få låne en vogn...
De er nok behjelpelige skal du se[:)][:)]

Back
Topp