Ganske ganske ekkelt, meen...

*Newbeginning*

Elsker forumet
Har noen hørt om fistel i munn noen gang? No verk som kommer ut i munn som ikke gjør vondt eller noe. Men som kommer ut av en åpning inni munnhulen..
Jeg har funnet en åpning ganske langt bak mot halsen hvor det kommer ut tjukk gulaktig klump ut av... Brekker meg bare av tanken.. Den kommer alltid ut bak der man har brekningsrefleksen..
Mannen min tror kanskje det er fistel, at det kanskje har noen sammenheng med en visdomstann som ikke kommer opp..

kanskje det er det sambo sliter med... han også klager på no sånne klumper som lager en helt forferdelig smak i munn..

ORIGINAL: trollfrøken

kanskje det er det sambo sliter med... han også klager på no sånne klumper som lager en helt forferdelig smak i munn..

Ja! Akkurat sånn er det.. Kommer bare plutselig en klump fra ingensteds og smaken er grusom.. Og før den har klart å komme seg helt ut fra hullet sitt så går man med en ekkel smak i munn i noen dager.. Føles jo som at man har den stål ånden..
Fikk så grøsninger i dag da jeg faktisk så hvor den klumpen kom fra.. Er så sinnsykt kvalm, brakk meg når jeg pirka den delvis ut og spydde.. Var så ubeskrivelig ekkelt!

høres ikke noe ålreit ut nei og kan høres omtrent ut som det han driver og beskriver her.. :P men han har også klaget på det til lege mange ganger uten at de har funnet ut noe, men kanskje dette er løsningen....hmmm

Tenkte jeg skulle ringe til tannlegen, for de kan finne ut av det ved røntgen.. Jeg har hatt det sånn siden i fjor sommer.. Og det frika meg ut da.. Har fått ut 3 sånne klumper siden sommern.. sitter her og grøsser jeg.. Helt satt ut..

Dette vet jeg hva er! Men klarer selvfølgelig ikke komme på det [&:] Noe med mandlene? har selv fått sånne ekle klumper i munnen noen ganger, og min mor var ekstremt plaget en periode.
Det er iallfall ufarlig [:)]

Men er det rennede og ikke klumper har jeg null snøring. Aldri hørt om fistel i forb. m visdomstann.

Jeg har også slike klumper som kommer ut av hull i mandlene/over mandelen. Det er matrester som setter seg fast i hullene og ligger der og godgjør seg... snadder...[X(] Selv klemmer/trykker jeg ut slike klumper par ganger i mnd og passer på å ikke tygge dem. Det er irriterende, men helt ufarlig iflg legen. Hun har da aldri fått sett disse beige/gul/grønne klumpene, da jeg som sagt er flink til å fjerne dem. Men hun sa at dersom det var veeeldig plagsomt, måtte jeg la være å fjerne dem så hun fikk se, og så ville hun henvise meg til fjerning av mandlene...
Syns ikke det er plagsomt, men nå har jeg klemt dem i over 10 år, så det er blitt en vane... [8D]

ORIGINAL: Listerine

Jeg har også slike klumper som kommer ut av hull i mandlene/over mandelen. Det er matrester som setter seg fast i hullene og ligger der og godgjør seg... snadder...[X(] Selv klemmer/trykker jeg ut slike klumper par ganger i mnd og passer på å ikke tygge dem. Det er irriterende, men helt ufarlig iflg legen. Hun har da aldri fått sett disse beige/gul/grønne klumpene, da jeg som sagt er flink til å fjerne dem. Men hun sa at dersom det var veeeldig plagsomt, måtte jeg la være å fjerne dem så hun fikk se, og så ville hun henvise meg til fjerning av mandlene...
Syns ikke det er plagsomt, men nå har jeg klemt dem i over 10 år, så det er blitt en vane... [8D]

Hvordan klarer du å klemme de ut? Det er jo så langt bak.. Sliter med å gape opp for å pirke baki der med en tannpirker.
Og når jeg pirka på det, så brekker jeg meg med en gang.. Var helt forferdelig..
Men den klumpen kommer fra mandelen altså? Det begynte i fjor, og jeg synes det er så ekkelt.. Vil ikke ha sånn mer jeg..
Er det lege eller tannlege jeg bør snakke med da?

Hehe, etter 10 år er brekkrefleksen min temmelig svekket... [:D] (Det var en av tingene legen reagerte på da jeg tok en bakterieprøve bakerst i halsen...) Jeg bruker pekefingeren og dytter/presser på mandelen/hullet over og da kommer klumpen(e) ut. Sjekker cirka en gang i uka, men det kommer ikke noe ut hver gang.
Det er legen du bør snakke med og kanskje få en henvisning til øre/nese/hals-spesialist. Som sagt så plager ikke dette meg, det er bare noe som er.... så jeg har ikke gått videre med det. [:)]
Uansett må du ha lykke til! [:D]

(Du må gape uten å trekke ut tunga, og prøve å "utvide" halsen....)

hehe, lettere sagt enn gjort.. Har googlet en del nå.. Virker som det er betennelse i mandlene som tydeligvis ikke forsvinner..
Står også at hvis man er plaga med det så må man operere det vekk.. Hjelp så skummelt..
Jeg har hatt skarlagens feber for 1 år siden.. Kan jo ha kommet etter det.. Står at hvis man har hatt en kraftig halsbetennelse
så kan den bli betent og da får man sånne problemer i etterkant..
Ble litt satt ut jeg nå da.. Gjett om legen skal bli ringt til mandag a!
Hvis det er mulig å bli kvitt de klumpene så oprerer jeg gjerne.. For jeg fikser ikke flere klumper..
Blir like hysterisk hver gang..

Er ikke det "bare" slike bakterieklumper som samler seg i kriker og groper bak mandlene?? Skikkelig ekkelt, ja, men man kan fjerne de selv med q-tips eller noe annet som passer å dytte litt på mandlene med. Jeg har det selv innimellom og merker det ved den vonde smaken i munnen. De lukter jo død og fordervelse, mildt sagt [:'(]

En kollega var så plaget at hun fikk fjernet mandlene pga disse klumpene.

Hadde mye halsbetennelse før, men etter at jeg begynte å klemme så har jeg ikke hatt det...[8|] Det har jeg ikke tenkt på. [8|] Men legen mente som sagt det var matrester/puss, altså ufarlig...
Tror nok jeg uansett ville ha ventet til ETTER fødselen før jeg hadde lagt meg unger kniven/laseren. Fjerning av mandlene kan medføre problemer. Mindre fralig for barn å få de fjernet enn voksne, har jeg hørt...

Kommer ikke til å gjøre noe før babyen er ute, men vil vite hva mulighetene er..
For det her vil jeg ikke fortsette med..
Æsj ass... er helt satt ut jeg.. hehe ar ille når den bare datt og lå løs i munnen min.. Frika ut da lissom..
En ekkel stor klump som plutselig flaksa rundt inni der.. Men nå innrømme at det var enda eklere å se den, og så ikke ha sjans til å
klare å få det ut selv uten å spy.. får lett brekninger..

Man må vel ha narkose for å fjerne mandlene også? Og det gir de vel helst ikke til gravide?

ORIGINAL: oieoie

Man må vel ha narkose for å fjerne mandlene også? Og det gir de vel helst ikke til gravide?

Nei, det går ikke... Men vil bare sjekke muligetene for hva som kan gjøres etter at babyen er ute:)

Det er porer det samler seg "matrester" i.... Ikke unormalt og ikke farlig... er det veldig plagsomt så ta kontakt med legen... Vet ikke hvordan de fjerner det, men vil tro de fjerner det operativt.....

Back
Topp