"gangsperre" - bekkenløsning?

gutt09jente11

Forumet er livet
Hjelpes, siste mnd har blitt et helvette.. Jeg har så vondt for å gå, komme meg ut av senga, sette meg opp osv :O
Går som jeg har syklet flere mil dagen i forveien.. :S

Det er ilinger, stivhet mellom beina på innsiden av lårene og ned til kneet på begge sidene, + at hoftene er stive og ømme.
Det går greit å gå etter en stund, og blir jo bedre utover dagen, men det er grusomt sånn generelt.
Føler jeg allerede begynner å "vagge"...

Er i uke 28, men har mage som ser ut som jeg er høygravid :O

Er dette bekkenløsning??? :S Har hatt to tidligere svangerskap der jeg ikke har hatt bekkenplager, bare litt stiv og øm helt på slutten..

Gangsperre vil jeg ikke beskrive det som, for det jeg kaller gangsperre er liksom stølhet i muskler etter å ha vært i aktivitet. Bekkenløsningen begynte hos meg med stikkende (veldig vond!) smerte i lysken på ene siden, føltes som om jeg hadde fått en kniv nederst i magen. Senere føltes det bare som om hofteleddene ble treige, liksom usmurte og vonde. Klarte rett og slett ikke å gå raskt. Og om jeg hadde vært mye i aktivitet en dag kunne jeg liksom stivne til i bekkenet senere så jeg knapt klarte å reise meg.

Kan være greit å ta en tur til lege for å finne ut om det er det du har, så du kan få råd til hva du kan gjøre for å forebygge eller hvordan du kan trene osv.

Dra til legen å få en henvisning til en god manuell terapeut eller lignende. Mye bedre å begynne med behandling nå enn å vente. Og pass på så du følger opp etter at du har født også, slik at du slipper bivirkninger i lang tid. Lykke til :)

Et tips du kan gjøre hjemme.
Ligg med en sammenrullet dyne mellom beina fra haken og ned til anklene. Ligg rett. Det avlaster godt på vondt bekken. (når du ligger på siden)
Bruk silkelaken i senga, det gjør at du lettere snur deg og kommer deg opp.
Kjøp/lån deg en snurreplate for å ha i bil. Og når du ska inn og ut av bil så hold beina samlet.
Ikke skrev! Det gjør det bare mye verre. Gå med korte skritt når du går turer.
Snurr en liten håndduk til en pølse og legg den som en oppned U på stolen som du sitter på, det letter på trykket på bekkenet. Bruk en tennisball og legg under ene hoftebeinet/rompa og rull frem og tilbake på den mens du sitter på en stol. Det løsner stiv muskulatur.
Er det noe mer så spør. :) Hilsen ei som hadde bekkenløsning med gangvansker i svangerskapet og nå 4,5 år etter fødsel har kronisk bekkenleddsyndrom!

Et tips du kan gjøre hjemme.
Ligg med en sammenrullet dyne mellom beina fra haken og ned til anklene. Ligg rett. Det avlaster godt på vondt bekken. (når du ligger på siden)
Bruk silkelaken i senga, det gjør at du lettere snur deg og kommer deg opp.
Kjøp/lån deg en snurreplate for å ha i bil. Og når du ska inn og ut av bil så hold beina samlet.
Ikke skrev! Det gjør det bare mye verre. Gå med korte skritt når du går turer.
Snurr en liten håndduk til en pølse og legg den som en oppned U på stolen som du sitter på, det letter på trykket på bekkenet. Bruk en tennisball og legg under ene hoftebeinet/rompa og rull frem og tilbake på den mens du sitter på en stol. Det løsner stiv muskulatur.
Er det noe mer så spør. :) Hilsen ei som hadde bekkenløsning med gangvansker i svangerskapet og nå 4,5 år etter fødsel har kronisk bekkenleddsyndrom!

Takk for svar! :D
Dette med å ikke skreve ut av bilen har jeg fått hørt før, men vanskelig å huske på :P

Back
Topp