Gammel skyvseng/uttrekksseng vs. sprinkelseng?

skapbergenser

Forelsket i forumet
Vi kommer ikke til å kjøpe noe særlig med babyutstyr før utpå sommmeren og til høsten, er litt tidlig enda, men vi har bla en gammel seng og en vugge i familien, og det synes jeg er koselig å bruke. 

Men jdet virker som om at det kun brukes sprinkelsenger rundt om kring, noen som har noen tanker om det er noen store forskjeller mellom en springelseng og en gammeldags skyvseng/uttrekksseng? Den blir jo tettere, men ellers er det kansje ikke så stor forskjell?

Sengen vi kan arve (som min far sov i som baby/barn) ser ca ut som denne eller denne (hvertfall samme prinsippet), usikker på akkurat hvor høye kantene er, lenge siden jeg har sett den. 

Kunne dere brukt en slik seng? Eller må man ha en sprinkelseng? 

kjempefin seng :-) men den er jeg redd barnet faller ut av når det blir stort nok til å å reise seg opp osv? nå er datteren vår halvannet år og jeg ønsker meg en sånn seng. men det er altfor tidlig. det hadde blitt mye vandring om natten. litt skummelt for en vet aldri hva de kan finne på. :-) vi bruker vugge i ca 6 mnd. så bytter vi til spinkelseng på eget rom.

Da tenker jeg at vi hvertfall bruker den i begynnelsen, så får vi se etter hvert når den lille krabaten begynner å reise seg opp ;) Tanten min har brukt en "sovepose" med sele på helt fra barna var små slik at de ikke klarer å reise seg opp, kanskje det er noe å prøve dersom kantene viser seg å bli for lave etter hvert. Men regner da med at vi må bruke den posen fra babyen er helt liten slik at den kjenner den og føler seg trygg i den :)

Vi kommer nok til å ha vuggen i stua, greit å kunne legge babyen der og ha han/henne i nærheten på dagtid :)

Vi har samme skyvesengen, og vi brukte den til han var 4 mnd ca. Så skiftet vi over til sprinkelseng til han var rundt 2 år, og da ble det skyveseng igjen, med sprinkelsengmadrass oppi. Fin overgang til stor-gutt-seng syntes vi. Han kom seg jo nemlig ut av den skyvesengen. 

Så byttet vi til storguttseng da han ble 2,5. 

Vil heller har brukt sprinkelseng enn seler.. Enn om noe skjer og du må ha barnet fort opp av sengen? Gulper i søvne, slimete hoste, brann? 

nei, huff! Tør ikke å tenke på det en gang.. har mange ganger måtte "rive" barnet opp av sengen og holde det opp ned for at ting skal komme ut! 

Fordelen med sprinkelseng er jo og at barnet ligger så høyt oppe at det ikke blir så mye belastning på deg når du skal ta barnet opp og ned i sengen.. 

Jeg har ihvertfall likt sprinkelseng veldig.. Har noe med himmelen og sengekanten og.. Blir mye lunere for barnet.. 

vi bruker skuve seng på dattern nå vi som en slags mellom stor jente seng
hun fikk den da hun var rundt to og da satte vi klare regler om det at hun ikke fikk klatre ut av sengen alene  så det gjorde hun aldri nå er hun 3,5 år og nå skal vi kjøpe en ordentlig stor jente seng til henne , men vi har kost oss med den gode gammle sengen . men fra nyfødt til ca 2 år så brukte vi en vugge først også en sprinkel seng etter på så det kan jo dere tenke på å
,,,,,bruke den etter hvert er jo veldig koslig

hei!

jeg har også en sånn gammel skyveseng som min far hadde. Jeg kommer til å bruke den til barnet er så stort at det kan komme seg ut. har og sprinkel seng tilgjengelig i familien, men jeg liker å bruke litt gamle ting jeg da :) skjarm :D

Sønnen min på 19 mnd ligger i en slik seng, det er ikke noe problem! Og den kommer han til å bruke til nestemann ankommer! :)

Back
Topp