Gammel katt som mister tenner?

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Noen kattekydige her?

Vi har overtatt en katt etter onkelen min som bodde her vi bor før oss..
Katten er en 12 år gammel hunkatt.

I det siste har hun spist veldig lite "tørrfór" så jeg har kjøpt hermetikk til henne.
Hun er av dem som liker å kosebite når du koser med henne.
Å i kveld lå hun på fanget mitt å begynner å kose bite fingeren min..
Til min overraskelse kjennes det ut som hun bare tygger med gommene.
Hun har ikke tenner på hvertfall den ene siden. Det virker ikke som det er betent for hun får ikke vondt når hun tygger på fingeren min.
Jeg får ikke lov å "kikke" i munnen hennes så får ikke sett sikkerlig.

Så nå lurer jeg på.. Kan dette forekomme?
Tenker at det kanskje der derfor hun ikke lenger spiser tørrfor.
Hun HIVER seg over hermetikk maten.

Da tar du med katten til en dyrlege.

Sent from my iPhone using BV Forum

Katter er vel generelt plaga med tenner etter kvart dei blir eldre.
Veit du om katten har blitt tatt med til dyrlegen for kontroll og fjerning av tannstein osv?
Mulig det kan hjelpe på tørrfor etinga.

Katten til mine foreldre mistet tennene når ho ble så gammel... Ho levde noen år til, men det er det eneste jeg vet:)

Katter er vel generelt plaga med tenner etter kvart dei blir eldre.
Veit du om katten har blitt tatt med til dyrlegen for kontroll og fjerning av tannstein osv?
Mulig det kan hjelpe på tørrfor etinga.
jeg tviler.... Her var det katter opp til pipa en periode. Det var så mange her at sønnen måtte få dyrebeskyttelsen til å komme å hente alle kattene..
Den katten vi har nå forsvant 2 år i forveien. Vi trodde hu var dø.. Men da vi flyttet inn kom hun tilbake.

Katten til mine foreldre mistet tennene når ho ble så gammel... Ho levde noen år til, men det er det eneste jeg vet:)
så fint å høre.. Var på en måte litt redd for at vi måtte avlive henne... Er jo blitt glad i gamla :D

Kan være en tannkjøttsykdom, så dette er noe en dyrlege må få se på. Dyr har en veldig høy smerteterskel, så selv om det ikke virker som at hun har smerter, kan hun ha det desverre. At hun hiver seg over våtforet kan også være et tegn på at hun blir veldig sulten imellom måltidene. Men om hun har vært på rømmen, så har hun også sikkert måtte kjempe litt for maten, så det kan forklare litt. Men dra å få det sjekket hos en dyrlege! :)

Er normalt at de mister tenner når de blir gamle ja. :) men er jo vondt dersom hun har betent tannkjøtt. Så lurt å ta henne med til veterinær. :)

Kan være en tannkjøttsykdom, så dette er noe en dyrlege må få se på. Dyr har en veldig høy smerteterskel, så selv om det ikke virker som at hun har smerter, kan hun ha det desverre. At hun hiver seg over våtforet kan også være et tegn på at hun blir veldig sulten imellom måltidene. Men om hun har vært på rømmen, så har hun også sikkert måtte kjempe litt for maten, så det kan forklare litt. Men dra å få det sjekket hos en dyrlege! :)
Er normalt at de mister tenner når de blir gamle ja. :) men er jo vondt dersom hun har betent tannkjøtt. Så lurt å ta henne med til veterinær. :)

Hun har bodd hos oss i 2.5 år nå :) Så hun har fått godt med mat den tiden vi har hatt hu. Men jeg også ser at det kan virke som hun ikke får i seg nok mat nå.
Ringer dyrlegen i morgen. Stakkars gamla.

Katta mi på 14 år har mistet og knekt noen tenner, men bare på ene siden. Ville fått sjekket det. :)

Har det nedsatt livskvaliteten til katten?

da det viste seg at hun hadde knekt to tenner så hadde hun vondt, som vi merket ved at hun var mye slappere og ikke spiste, men da de ble trekt så var alt som normalt og hun spiser tørrfor. :)

da det viste seg at hun hadde knekt to tenner så hadde hun vondt, som vi merket ved at hun var mye slappere og ikke spiste, men da de ble trekt så var alt som normalt og hun spiser tørrfor. :)
Da håper jeg de kanskje kan få gjort noe med vår katt også.

Back
Topp