Svar på tråd

7. PP: 11. DPO - IKM

Ja, så var vi brått der igjen. Jeg har så lange sykluser at det blir litt sånn intenst i noen dager, og så er det veldig langtekkelig ellers i syklusen. Nå har jeg brukt så mange dager på å vente på og komme hit, hadde jo håpet med positive tester, men det har det nå ikke blitt.

Denne syklusen har vært rar, for har for første gang i min tjue år gamle karriere med temperaturmåling og syklustracking IKKE fått kryss i fertilitfriend! Men samtidig også den eneste gangen i min karriere jeg har fått bekreftet eggløsning av gynekolog  :knegg:  Så må rett og slett bare tro at kroppen har vært litt på bærtur. Gynekologen kan jo ikke si akkurat når det skjedde, men jeg var der en uke etter eggløsning, og da så hun i alle fall at det hadde vært. Jeg får da anta at testene var rett, selv om temperaturen ikke ville lystre.

Det begynte egentlig forrige syklus, da trengte FF 5 dager (mot de vanlige tre) på å fastslå eggløsningen. Og så har det bare vært rot i systemet etter det, temperaturen falt ikke når mensen kom osv.

Pga alle disse tankene så brukte jeg 2000 kr på en time hos gynekolog som sagt, som ikke fant noe galt. Og at jeg hadde har eggløsning. Hun mente ikke vi trengte å gjøre noe mer, alder tatt i betraktning. Etterpå angrer jeg jo på at jeg ikke gikk mer inn for å få blodprøver av hormonstatus, men hun forklarte meg hvorfor hun mente det ikke var noe poeng i. At det ikke hadde noen verdi (det har det for meg da), fordi vi uansett ikke var kandidater for IVF (alder og flere barn,men også bmi, akkurat det tok hun ikke opp). Jeg vet jeg er 30 kg for tung, så det kan også påvirke (selv om det ikke har det til nå). Jeg sa det selv, ønsket ikke at hun skulle påpeke det som om hun overrasket meg med informasjon jeg ikke visste (..). Men merket at hun tenkte på det, for hun hørtes overrasket ut over at jeg ikke hadde noen problemer i svangerskapene, ikke noen svangerskapsdiabetes, og at barna mine ikke var store. Følte litt på stigmatisering skal jeg være ærlig, noe med ordvalg og stemmeleie "åh, ikke?" - dere skjønner nok. Siste baby var faktisk 3400 gram til termin, selv om jeg er overvektig. Merkelig nok fråtser jeg ikke, selv om det sikkert ser sånn ut :wacky::meh:

Men ja, 2000 kr - og det jeg fikk vite var ser det var egg igjen på eggstokkene (usikker på om det var normal mengde eller ikke). De så ut til å ta samme størrelse = ikke pcos, ingen polypper i livmoren (det vil kunne fungere som en spiral). Og slimhinnen 7 DPO var grei nok, hun sa ordrett: "Om den var denne størrelsen når eggløsningen kom, så var den tykk nok". Skjønner ikke det hele egentlig, for det fester seg jo ikke ved eggløsning, så slimhinnen har jo en ukes tid på bli rett tykkelse. Men men, ikke så nøye.

Ut fra det, og min alder, mente hun det ikke var noen poeng i å gjøre noe mer. Jeg kjenner jo NÅ at jeg er bittelitt skuffet, jeg kunne ønsket meg litt info om det kunne hjulpet med f.eks Leterozol for å korte ned syklusene litt? Denne syklusen kom eggløsningen på dag 23.. Månedene før har det vært rundt 18-20. Så alltid ganske sent. Så kommer mensen på dag 11, så da blir lutealfasen 10 dager. Det kunne jo også vært litt i minste laget om hun tok seg litt tid.. Hun var tjue minutter forsinket, så jeg følte min time ble chop-chop for å hente inn litt tid, ikke noe hun ønsket å bruke mer tid på. En kvinne med seks barn, på førti år, som ønsker mer barn, skjønner jo det hun himler litt med øynene.

Og det er litt det og, jeg et litt lei av det. Av alle som vet at vi prøver så er det nesten ingen som har tatt det bra. Det beste jeg har fått er nøytralt, og fravær av noe negativt. Folk burde virkelig forstå at å bestemme seg for en baby ofte har mange timer med prating og vurdering før man setter i gang, vi har i alle fall det. Ingenting vi fant på over en kopp kaffe, men dager, uker og måneder med vurdering. Så hvorfor ikke glede seg med en?

Legger ved charten, regner med mensen kommer i løpet av dagen :) og dagens tester..

Back
Topp