Gaming hos 7 åringer

maldita

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Hei! Jeg er stemamma til en gutt på 7 år. Kom inn i bilde da han var 5 og søsteren hans 3. Har en biologisk datter på 7 i samme klasse som min stesønn.

Stesønnen min fikk i 1.trinn et enormt behov for gaming av forth night. Dette er hans lidenskap. Han gamer på play station og bruker stuen til barna. Jentene får så å si aldri bruke den.

På en helg kan han sitte fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Ønsker ikke å delta på middag eller bursdagsfeiringer i huset. Han takker nei til å være med kompiser (selv om min datter farter rundt med jenter og gutter fra klassen). Klassen bor i en ring på 3 min gåavstand fra hverandre.

Etter at han begynte å game er han blitt aggressiv. Spesielt mot meg. Må han slå av kan han bite. Han pleier å gråte og skrike. Veldig stygg ordbruk og han blir aldri invitert noe sted. Forteller hans far at han må slå av gråter han. Nekter å pusse tenner til og med. Han er av de smarteste i klassen, så skolefaglig henger han med og vell så det. Faren påstår at sønnen elsker idrett, så han deltar på allidrett. Til meg og bio.mor sier sønnen at han IKKE liker det.

Han hater meg. Hater at jeg har flyttet inn, men er samtidig redd for at jeg forsvinner. Han har spurt faren om vi skal vel være kjærester resten av livet eller? Hvor faren svarte håper det. Nå venter vi et barn nr 4 (felles). Barna vet det ikke enda. Min stedatter kaller meg for mamma og vi har et veldig tett forhold, selv om hun også sliter med følelser. Masse svingninger i humøret.

Far syns dette med stesønnen er bra, men at han ikke ønsker en gamer i fremtiden. Far er idrettsutøver på toppnivå og er en del borte.
Hvor mye spiller din 7 åring? Og tips til hvordan forholde seg til dette? Jeg sa tydelig i går at barnet i magen hadde jeg aldri tillatt at spiller så mye TV-spill som min stesønn. Det er før skolen, etter skolen og alle helger utenom allidretten. Far ble irritert og sa at sønnen spiller Max 2 t i hverdagene. På bakgrunn av at jeg sa vi burde innføre skjermtid på 2 t.

Jeg som stemor kan bare overse dette, men jeg synes det er skadelig for barnet. Han læret flytende engelsk og løsningsstrstegier, men hva mer? Blir skikkelig asosial og aggressiv...
Far mener dagens barn gamer hele døgnet. Stemmer dette for din 7 åring? Barn er ikke lenger ute å leker. Når det gjelder min datter veileder og pusher jeg henne til og ta gode psykiske valg i hverdagen.
 
Last edited:
Jeg syns det høres ut som om han spiller unormalt mye for alderen, men min eldste er to år yngre, og jeg vet at både han og guttene i område liker godt å spille. Det spillet du nevner tror jeg det er ganske høy aldersgrense på, og hos oss har vi snakket om at vi følger aldersgrenser, og evt vurderer å fravike hvis pappaen har prøvd spillet og vurdert at det er OK. Den oppførselen du beskriver ville ført til flere dager uten spill/skjerm hos oss. Hvis en ikke klarer å legge fra seg skjerm for å gjøre noe annet, er det for mye. Jeg ville ikke forventet at en sjuåring kan kontrollere følelsene sine, og skjønner at han blir sint når han må legge fra seg spillet, men biting er ikke akseptabelt likevel. Her sier jeg fra fem minutter før vi skal skru av og to minutter før, for å forberede på at nå skal spill eller lignende bort.

jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon siden far er mye borte og ikke skjønner problemet. For meg høres to timer skjerm på en hverdag også veldig mye ut, men hvis dere kan være enig om en grense på for eksempel to timer virker det som et veldig godt utgangspunkt.

da jeg hadde hjemmekontoret med to barn hjemme i mars ble det mye skjerm, men det tok ikke lang tid å venne dem av det igjen, så jeg tror dette kan gå veldig fint bare du og far kan samarbeide om å begrense litt. Ville også sjekket aldersgrensen på det han spiller. Lykke til, håper det løser seg!
 
https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Sma_barn_og_skjermbruk/

Synes det står mye fint her og gode tips til hvordan man kan sette grenser for skjermbruk hjemme :)
Sliter egentlig ikke med skjermbruk, men sliter med samboeren min som synes gutten hans kan sitte fra han står opp til han legger seg siden han ble gamer som 6 åring. Jeg klarer ikke la være å irritere meg, for jeg personlig hadde aldri latt mitt barn gjøre noe sånt. Og i tillegg okkuperer han TV-stua til barna 24/7 og samboeren min og svigermor er i mot at guttungen skal få gamingutstyr på rommet sitt (som aldri er i bruk) fordi de er redd han blir asosial.....
 
Jeg syns det høres ut som om han spiller unormalt mye for alderen, men min eldste er to år yngre, og jeg vet at både han og guttene i område liker godt å spille. Det spillet du nevner tror jeg det er ganske høy aldersgrense på, og hos oss har vi snakket om at vi følger aldersgrenser, og evt vurderer å fravike hvis pappaen har prøvd spillet og vurdert at det er OK. Den oppførselen du beskriver ville ført til flere dager uten spill/skjerm hos oss. Hvis en ikke klarer å legge fra seg skjerm for å gjøre noe annet, er det for mye. Jeg ville ikke forventet at en sjuåring kan kontrollere følelsene sine, og skjønner at han blir sint når han må legge fra seg spillet, men biting er ikke akseptabelt likevel. Her sier jeg fra fem minutter før vi skal skru av og to minutter før, for å forberede på at nå skal spill eller lignende bort.

jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon siden far er mye borte og ikke skjønner problemet. For meg høres to timer skjerm på en hverdag også veldig mye ut, men hvis dere kan være enig om en grense på for eksempel to timer virker det som et veldig godt utgangspunkt.

da jeg hadde hjemmekontoret med to barn hjemme i mars ble det mye skjerm, men det tok ikke lang tid å venne dem av det igjen, så jeg tror dette kan gå veldig fint bare du og far kan samarbeide om å begrense litt. Ville også sjekket aldersgrensen på det han spiller. Lykke til, håper det løser seg!
Takk for tilbakemelding. Godt å høre flere spiller, da mange i klassen til barna våre er ute å leker. Faren sier 2 timer, men han spiller til alle døgnets tider. Faren ønsker at han spiller minst mulig, men siden han spiller på fellesstua til alle barna så er det greit mener han. Men da okkuperer jo han hele stua (har sagt det til samboer), men svigermor og samboer mener at han blir asosial hvis vi legger til rette for gaming på soverommet hans (som han aldri bruker).
Jeg burde ikke irritere meg så mye over dette, men er frustrerende å være mamma samtidig som man ikke har noen rettigheter over barnet man bor med. Spillet han spiller har 12 års grense, men siden det ikke er noe blod synes faren det er greit. Han har spilt det og sjekket.
 
Uavhengig av hvor mye han spiller i timer så høres det ut som at han har eller holder på å utvikle et usunt forhold til gaming. Det høres ut som at han er avhengig eller holder på å bli det. Typiske for avhengighet er at alt annet blir kjedelig, man kan utvikle negative adferdsmønstre når man ikke får gjort det man er avhengig av, osv. Så det er egentlig ikke mengden som jeg syns er bekymringsverdig (at barn ønsker å game så mye som de overhodet får lov til er ikke så uvanlig), men hvordan han oppfører seg i forhold til gamingen og livet rundt.

Gaming må ikke gå på bekostning av fysisk aktivitet, familie og annen sosial utfoldelse. Det er heller ikke rettferdig at en person okkuperer fellesarealer hele tiden.

Tenker at faretegn er at han absolutt ikke vil gjøre noe annet, at han viser stor frustrasjon og sinne når han ikke får gamet.

Kanskje snakk om dette sammen med gutten. Sett opp faste spilletider, bli enige om at dere sier fra x-antall minutter før han må avslutte (eventuelt at når dere sier han må avslutte så betyr det at han spiller ferdig den runden han er på nå siden han spiller et rundebasert spill). Bli enige om akseptabel adferd og hva konsekvensene er dersom han ikke overholder dette.

Man kan også bruke hans spillinteresse for å motovere han på andre arenaer. Det er f.eks godt kjent at fysisk aktivitet også øker prestasjoner når det gjelder gaming :)
 
Sliter egentlig ikke med skjermbruk, men sliter med samboeren min som synes gutten hans kan sitte fra han står opp til han legger seg siden han ble gamer som 6 åring. Jeg klarer ikke la være å irritere meg, for jeg personlig hadde aldri latt mitt barn gjøre noe sånt. Og i tillegg okkuperer han TV-stua til barna 24/7 og samboeren min og svigermor er i mot at guttungen skal få gamingutstyr på rommet sitt (som aldri er i bruk) fordi de er redd han blir asosial.....
Det høres vel ut som du har ekstremt mye meninger , at du ikke mener er gaming er bra og at det du gjør er riktig , mulig derfor far også blir irritert.
For mange er gaming viktig , der møter de også set sosiale de trenger fordi de gamer med andre.
 
Uavhengig av hvor mye han spiller i timer så høres det ut som at han har eller holder på å utvikle et usunt forhold til gaming. Det høres ut som at han er avhengig eller holder på å bli det. Typiske for avhengighet er at alt annet blir kjedelig, man kan utvikle negative adferdsmønstre når man ikke får gjort det man er avhengig av, osv. Så det er egentlig ikke mengden som jeg syns er bekymringsverdig (at barn ønsker å game så mye som de overhodet får lov til er ikke så uvanlig), men hvordan han oppfører seg i forhold til gamingen og livet rundt.

Gaming må ikke gå på bekostning av fysisk aktivitet, familie og annen sosial utfoldelse. Det er heller ikke rettferdig at en person okkuperer fellesarealer hele tiden.

Tenker at faretegn er at han absolutt ikke vil gjøre noe annet, at han viser stor frustrasjon og sinne når han ikke får gamet.

Kanskje snakk om dette sammen med gutten. Sett opp faste spilletider, bli enige om at dere sier fra x-antall minutter før han må avslutte (eventuelt at når dere sier han må avslutte så betyr det at han spiller ferdig den runden han er på nå siden han spiller et rundebasert spill). Bli enige om akseptabel adferd og hva konsekvensene er dersom han ikke overholder dette.

Man kan også bruke hans spillinteresse for å motovere han på andre arenaer. Det er f.eks godt kjent at fysisk aktivitet også øker prestasjoner når det gjelder gaming :)
Er egentlig enig i det du sier her. Det som plager meg mest er egentlig at han opptar fellesarealet som jentene også skal benytte seg av og at faren er nekter å tilrettelegge for gaming på soverommet hans, fordi han er redd han blir asosial. Noe han uansett allerede er pga gaming.

det går ikke på bekostning av aktivitet da faren krever dette. Takker nei til alle sosiale settinger der dette er mulig.
 
Det høres vel ut som du har ekstremt mye meninger , at du ikke mener er gaming er bra og at det du gjør er riktig , mulig derfor far også blir irritert.
For mange er gaming viktig , der møter de også set sosiale de trenger fordi de gamer med andre.
Jeg ønsker bare at han skal få sitt eget gamingutstyr på rommet sitt. Jentene deler rom og guttungen har sitt eget. Til og med det største rommet som står helt ubrukt
 
Hvordan skal jentene få mer tid på fellesarealet da guttungen okkuperer det? Hvis jentene får besøk må de gå på det lille soverommet sitt som de deler. Det er veldig bra at de er tilpasningsdyktige, men syns de burde få mulighet til å bruke stua i blant...
 
Hvordan skal jentene få mer tid på fellesarealet da guttungen okkuperer det? Hvis jentene får besøk må de gå på det lille soverommet sitt som de deler. Det er veldig bra at de er tilpasningsdyktige, men syns de burde få mulighet til å bruke stua i blant...

Enig i at de må få lov til det de også, på lik linje med gutten. Snakk sammen alle sammen, forklar hvorfor ikke en person kan bruke tven hele tiden, viktigheten med å dele på plassen, verdien av fellesarealet. Bli enige om hvordan dere vil ha det fremover. :)

Skjønner ikke hvorfor faren er så negativ til gamingutstyr på rommet. Når han spiller er han jo inne i spillet, tviler på at det utgjør noen særlig forskjell for gutten på hvor han er når han spiller. Spilling på rommet kan begrenses ved at man bare deler ut kontrolleren når det er spilltid.


Håper dere finner en god løsning :)
 
Jeg ønsker bare at han skal få sitt eget gamingutstyr på rommet sitt. Jentene deler rom og guttungen har sitt eget. Til og med det største rommet som står helt ubrukt
Det å ha gamingutstyr på rommet er jo ikke å anbefale , men dere kan vel både ha gamingutstyr og lage til koselig oppholdsrom på TV-stua? Evt ta det største rommet til dine barn?
 
Sliter egentlig ikke med skjermbruk, men sliter med samboeren min som synes gutten hans kan sitte fra han står opp til han legger seg siden han ble gamer som 6 åring. Jeg klarer ikke la være å irritere meg, for jeg personlig hadde aldri latt mitt barn gjøre noe sånt. Og i tillegg okkuperer han TV-stua til barna 24/7 og samboeren min og svigermor er i mot at guttungen skal få gamingutstyr på rommet sitt (som aldri er i bruk) fordi de er redd han blir asosial.....

Uansett hvordan du definerer det, så er det vel skjermbruk dere sliter med eller? Disse spillene foregår vel på skjerm? :)

Det er egentlig du og samboeren din som må bli enige om hvordan dere vil ha det, for det bør være samme regler for hans barn fra før og deres felles. Når dere kutter ned på skjermtid, må dere ha andre aktiviteter med han og bruke mer tid sammen med han - som jo egentlig kanskje er bedre? Tenk også på hvordan han har det hos mor.

Jeg synes han bruker for mye skjerm eller spiller da, det går på ett ut for meg akkurat hva som gjøres, så lenge det ikke er skolearbeid. Men det er ikke så relevant, for det er du og samboeren din som sammen må finne ut av regler.
 
Det å ha gamingutstyr på rommet er jo ikke å anbefale , men dere kan vel både ha gamingutstyr og lage til koselig oppholdsrom på TV-stua? Evt ta det største rommet til dine barn?
Hvorfor er det ikke å anbefale?
 
Min stesønn gamer, men hadde aldri i livet fått lov til å game så mye, ikke som 7åring, ikke som 11åring. Man deltar på familieaktiviteter fremfor å game. Har andre lyst til å bruke spill, så må de få det også. Han er 7!!ÅR. ET LITE BARN. De skal være ute å lufte seg hver dag,å de bestemmer ikke over hva de skal hele dagen lang. Han er også alt for liten til forthnite. Synst dette ikke er et spill som egner seg for barn under 10, minst. Spillet handler om å drepe flest mulig.finnes mange andre spill som passer en 7åring.
 
Det å ha gamingutstyr på rommet er jo ikke å anbefale , men dere kan vel både ha gamingutstyr og lage til koselig oppholdsrom på TV-stua? Evt ta det største rommet til dine barn?
Det er skråtak, så blir ikke plass til to store jenter der :) Ellers en god løsning. Hvorfor er ikke det å anbefale? I stede for å okkupere hele stua er det vell bedre å ha det på rommet sitt? Får heller ha åpen dør og skjermtid eventuelt? Eller at han får regler for dette slik at han sosialiseres mer? Hjelper ikke å sitte oppe alene i en TV-stue å game heller. Ser ikke et menneske der heller. Det er en barnestue. Ikke plass til annet enn TV, sofa og en reol. Jentene liker å lage hytte og litt sånt der, men det får de aldri muligheten til lenger.
 
Min stesønn gamer, men hadde aldri i livet fått lov til å game så mye, ikke som 7åring, ikke som 11åring. Man deltar på familieaktiviteter fremfor å game. Har andre lyst til å bruke spill, så må de få det også. Han er 7!!ÅR. ET LITE BARN. De skal være ute å lufte seg hver dag,å de bestemmer ikke over hva de skal hele dagen lang. Han er også alt for liten til forthnite. Synst dette ikke er et spill som egner seg for barn under 10, minst. Spillet handler om å drepe flest mulig.finnes mange andre spill som passer en 7åring.
Jeg har dessverre ikke satt meg inn i spillet, men jeg respekterer aldersgrensen (i utgangspunktet). Samboeren min har satt seg inn i det og mener det er helt ufarlig for sønnen sin. Men jeg er 110% enig med deg. Sier jeg at jentene skal ut å leke 1 t så slipper guttungen, fordi han vil game. Datteren min var lei seg fordi han gamet på bursdagen hennes. Både voksenbursdagen og barnebursdagen. Hun spør hvorfor han får spille hele tiden og om ikke han kan leke i blant. De gangene han prøver å leke går det nå skeis. Både på skolen og hjemme. Havner alltid i en misforståelse (slosskamp) og ender opp igjen med gaming. Så man blir kanskje veldig sosial av å game, men man får ikke den sosiale kontakten man får i samspill med andre. (I mine øyne). Må understreke at dette er en veldig oppegående, normal og smart gutt!! Han får bare veldig lite trening i sosiale settinger pga den gamingen. Gråter hvis jeg velger en sjelden gang å ta han med til familien min.
 
Jeg skjønner det er vanskelig når det er et barn du ikke direkte bestemmer over. Hvordan er reglene hos mor? Her høres det ut som de to biologiske foreldrene først må bli enige om hva som skal gjelde.

Det høres og ut som dette barnet kan ha godt av en lengre periode fra skjerm for å klare å finne tilbake til annet og holde på med.
Jeg ser selv på min 7 åring, om hun har vært hos noen der hun har fått sitte og glo på tv eller spille i mange timer sammenhengende så viser hun og tegn til aggressivitet og sinne når vi henter henne.

Hun er vanligvis bare en søt snill jente med maks ca 9 timer skjermtid i uken.
 
Uansett hvordan du definerer det, så er det vel skjermbruk dere sliter med eller? Disse spillene foregår vel på skjerm? :)

Det er egentlig du og samboeren din som må bli enige om hvordan dere vil ha det, for det bør være samme regler for hans barn fra før og deres felles. Når dere kutter ned på skjermtid, må dere ha andre aktiviteter med han og bruke mer tid sammen med han - som jo egentlig kanskje er bedre? Tenk også på hvordan han har det hos mor.

Jeg synes han bruker for mye skjerm eller spiller da, det går på ett ut for meg akkurat hva som gjøres, så lenge det ikke er skolearbeid. Men det er ikke så relevant, for det er du og samboeren din som sammen må finne ut av regler.
Jeg er som sagt bare en stemor. Han spiller hele døgnet hos mor også. Der har han PC til 20.000. Fullt utstyr. Alt på stell for gaming. Jeg kan ikke overtyre andre sine barn. Faren tror sønnen vil bli god og dedikert til sport, men i denne farta er han på vei inn i gamingverden. Bare greit å høre hvordan andre gjør det her inne, men virker som de fleste er som meg eller dem. For eller imot gaming, haha. Gaming er jo greit, men ikke på bekostning av besøk, lek, familietid osv. Det er jo ikke snakk om en 16- åring, men en 7- åring. Også er det tilbake til den barnestua. Jentene ønsker også å se TV eller leke der.
 
Last edited:
Back
Topp