Gallesteinsanfall

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Andre som har hatt det?

I fjor vår var eg innlagt i to døgn pga sterke smerter i mage/bryst, og det blei konkludert med gallestein (som passerte av seg sjølv, men skapte mykje trøbbel på vegen).

I går kveld kom det igjen, men det tok ei stund før eg gjenkjente det som det det var. Mamma og pappa kom og kjørte meg på legevakten kl 1.30, mens mannen satt heime med ungane og var bekymra. Det blir jo straks meir komplisert når ein er gravid. Denne gongen var eg imidlertid så heldig at det gjekk heilt over av seg sjølv rett før vi kom på legevakten, ca 5-6 t frå eg begynte å føle meg uvel, og etter ein times tid med grusomme smerter (ganske likt forrige fødsel egentlig).

Legen undersøkte meg uansett, og både temperatur, blodtrykk, puls, oksygenmetning og fosterlyd var heilt flott. Og han sa det er tre gongar vanligare med galletrøbbel i svangerskap enn utanom. Håpar eg slepp fleire rundar, det er virkelig definitivt dei verste smertene eg har hatt! Blæh!

Titter inn fra maigruppa, termin 2.mai så kan fort bli april.
Jeg var plaget med smerter i forrige svangerskap, men ble avskrevet med fordøyelsesbesvær pga av at legen mente ho lå og pressa på i systemet. Jeg var blant de uheldige som fikk flere anfall og på slutten hadde jeg stort sett hver natt. Fortsatte også etter fødselen og da ble det ny sjekk og jeg fikk påvist gallestein. Som du sier er dette ikke en uvanlig bivirkning til graviditet. Krysser fingrene for at du slipper unna flere anfall, ille artig når de tar tak og en kjenner hvor vondt det er.

Har unngått det til nå i svangerskapet.
Har hatt det en gang, kan absolutt sammenlignes med en fødsel, bortsett fra at det Komme overraskende på og det kommer ikke noe positivt ut av smertene.

Håper du unngår det igjen!

Titter inn fra maigruppa, termin 2.mai så kan fort bli april.
Jeg var plaget med smerter i forrige svangerskap, men ble avskrevet med fordøyelsesbesvær pga av at legen mente ho lå og pressa på i systemet. Jeg var blant de uheldige som fikk flere anfall og på slutten hadde jeg stort sett hver natt. Fortsatte også etter fødselen og da ble det ny sjekk og jeg fikk påvist gallestein. Som du sier er dette ikke en uvanlig bivirkning til graviditet. Krysser fingrene for at du slipper unna flere anfall, ille artig når de tar tak og en kjenner hvor vondt det er.
Huff ja, det er grusomt. Kva gjorde du når det kom igjen og igjen? Legen på legevakta sa eg kunne ta to paracet (ha ha, som om det kan hjelpe det minste...) viss det dukkar opp igjen. Men kjem det igjen og blir veldig ille kan eg komme dit ev bli innlagt og få morfin eller noko. Håpar vi slepp unna resten av svangerskapet, men det er tross alt ei trøst å vite at det ikkje er farlig (berre hinsides vondt)...

Har unngått det til nå i svangerskapet.
Har hatt det en gang, kan absolutt sammenlignes med en fødsel, bortsett fra at det Komme overraskende på og det kommer ikke noe positivt ut av smertene.

Håper du unngår det igjen!
Håpar vi slepp unna begge to, det er noko skikkelig piss det der!

Jeg kjenner ei som hadde gallestein i de siste månedene av svangerskapet sitt. Hun klarte visst å holde det i sjakk med å spise sunt. Ingenting med mye fett eller sukker, og kun langsomme karbohydrater. Etter fødselen ble hun operert for gallestein.

Jeg kjenner ei som hadde gallestein i de siste månedene av svangerskapet sitt. Hun klarte visst å holde det i sjakk med å spise sunt. Ingenting med mye fett eller sukker, og kun langsomme karbohydrater. Etter fødselen ble hun operert for gallestein.
Ja, det er jo det fine, at ein til ein viss grad kan forebygge viss ein et fettfattig mat. Godt å vite at ein sjølv kan gjere ein innsats liksom, viss det kjem tilbake igjen og igjen...

Jeg er operert for det å har ikke galleblære. Men lurte på, hvis smerteterskelen min er sånn at jeg kan ha anfall hele natta uten å kontakte lege, klarer jeg da fødsel uten smertestillende? Har lyst til å prøve siden de sier at en fødsel er bedre enn ett anfall:)

Jeg er operert for det å har ikke galleblære. Men lurte på, hvis smerteterskelen min er sånn at jeg kan ha anfall hele natta uten å kontakte lege, klarer jeg da fødsel uten smertestillende? Har lyst til å prøve siden de sier at en fødsel er bedre enn ett anfall:)
Det går sikkert bra☺
Med en fødsel er du mentalt forbrent, smertene varer sjeldent mer enn 1 min av gangen og ikke minst det kommer noe bra ut til slutt!
Ha fokus på å puste rolig, slappe av og la kroppen jobbe:-)

Både galletrøbbel og fødsel kan jo heilt klart vere av ulik styrke og varighet og kan opplevast veldig forskjellig frå person til person.

Men når eg ser diskusjonar om dei verste smertene ein har opplevd er gallesteinsanfall ein av dei få tinga som stadig blir nevnt som vondare enn fødsel. For min del synest eg fødsel var mindre vondt. Utan smertestillande.

Huff ja, det er grusomt. Kva gjorde du når det kom igjen og igjen? Legen på legevakta sa eg kunne ta to paracet (ha ha, som om det kan hjelpe det minste...) viss det dukkar opp igjen. Men kjem det igjen og blir veldig ille kan eg komme dit ev bli innlagt og få morfin eller noko. Håpar vi slepp unna resten av svangerskapet, men det er tross alt ei trøst å vite at det ikkje er farlig (berre hinsides vondt)...
Siden jeg ble avskrevet med fordøyelsesbesvær, måtte jeg bare stå løpet ut. Ta stikkpiller var det nærmeste e kom sia e ikke klart å få i me noe så lenge anfallene kom. Kunne uansett ikke gi meg då mye sia e va gravid.De siste to mnd hadde e stort sett anfall 4-6 ganga i uka. Stort sett på natta. Så lenge e fikk kasta opp noen runda roa det seg, men utrolig vondt før det kom så langt.etter fødselen og fortsatte anfallene. Men da med lengre mellomrom. Fikk da Smertestillende/kvalmestillende hos legen som jeg kunne ta. De fant ikke noen gallestein ved ultralydsjekk etter fødsel. Men fikk et nytt og større etter dåpen til frøkna. Var inne på sykehuset i Anna ærend og de likt ikke fasongen på meg og sendte meg rett til sjekk. Fikk da påvist gallestein og ble anbefalt operasjon. Etter den tid bare et stort og to små anfall. Det store var sjølpåført da e spiste litt for mye rømmegrøt, var bare så godt at e måtte ha litt til og det tølt ikke magen. Måtte da inn til lege for å få.smertestillende, både sprøyte og tabletter etter at anfallet varte i nesten et døgn.

Men du har sikkert fått råd om p forebygge med kost? Ikke fet mat? Var litt både og for min del. Fikk noen Anfall på dager med fettfattig kost, andre dager ikke på vanlig kost.

Back
Topp