Gallestein?

Bkno3237032

Andre møte med forumet
Jeg er gravid i uke 15 nå. Og har kjent innimellom ømhet/trykk på høyre side under ribbein. Det varer noen timer hver gang. Man får behov for å bevege seg og kjenner seg litt kvelt på en måte. Ganske sikker på det kan være begynnende gallestein.

Noen andre som har hatt dette i svangerskap? Hvordan best forebygge for å unngå å få anfall? Er livredd for at det skal eskalere nå i svangerskapet.

Har gått med gallestein etter graviditet i et år og med ca 50 anfall før legene fant ut det var gallestein og fikk operert ut galleblære....og å gå sånn over tid er virkelig ikke bra...skulle ønske jeg fikk vite det før...MEN vil anbefalle og få blodprøver med leververdier grunnet forhøyet asat/alat kan indikere leverpeoblemer..forlanget rask henvisning til ul av galleganger/lever..og om legen ikke henviser gå privat....er desverre leger og helsepersonell som ikke forstår alvoret av gallestein og smertene det kan medføre..få evt videre hjelp ut svangerskapet hvis du har gallestein og operer snarest etter fødselen ved behov...unner ingen det smertehelvete:/ Masse lykke til og god bedring:)

Hadde 3 kraftige gallesteinsanfall i graviditeten som endte med at jeg måtte sendes på sykehus alle gangene. Ring lege - få tatt leverprøver og be om ultralyd av galleblæren.

Jeg hadde gallestein etter svangerskap og det tok nesten 1,5 år før jeg fikk operert ut galleblæren. Jeg hadde ofte anfall og det er et smertehelvete, og de var verre enn rier ved en fødsel. Anfallene varte alt fra 1 time til 12 timer pr gang, og jeg spydde hver gang pga smertene. Jeg klarte nesten ikke å sitte, ligge eller stå oppreist under anfallene. Smertene sitter nedenfor ribbeina på høyre side og stråler ofte til ryggen. Smertene er konstante uten pause mens anfallene står på. Hvis du tror det er gallestein ville jeg dratt til legen og fått en henvisning til ultralyd for å få det bekreftet. Tror ikke de operere under svangerskapet, men håper virkelig for din del at du slipper å gå så lenge med anfall og at du får operert så fort som mulig etter svangerskapet.
Lykke til og god bedring [emoji846]

Jeg hadde det, kastet opp og hadde vondt osv. Men ingenting hjalp. Annet enn å tenke at det faktisk går over :)

Back
Topp