Gallestein?

Cowgirl

Forumet er livet
Vi som prøver :)
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Noen her som har hatt gallestein? Og vil si litt om hvordan det var?

Jeg har hatt vondt øverst i magen i 2 uker. Men føler det er mer magesekken, siden vondten gjør at jeg føler meg konstant sulten. Jeg er utrolig kvalm!! brekker meg ved tanken på mat.

Skjønner ikke hva dette kan være, men nå begynner jeg å bli lei og må kanskje gå til legen hvis det vedvarer..

Jeg har hatt det, og overhodet ikke slik du beskriver smertene hos deg.

Hos meg begynte det med svake magesmerter i et par timer for så å ta helt av i neste 12-16 timene. Absolutt ingenting hjalp her av smertelindring. Kunne få flere sprøyter på legevakten uten helle. Gikk krokrygget (mer eller mindre 90 grader i hoftene!) fordi å rette meg opp gjorde helt ubeskrivelig vondt.

Sånn... Min erfaring :-/

Hos meg begynte det med svake magesmerter i et par timer for så å ta helt av i neste 12-16 timene. Absolutt ingenting hjalp her av smertelindring. Kunne få flere sprøyter på legevakten uten helle. Gikk krokrygget (mer eller mindre 90 grader i hoftene!) fordi å rette meg opp gjorde helt ubeskrivelig vondt.

Det hørtes helt forferdelig ut!!! Ikke slik jeg har det nei. heldigvis!!
Jeg var nettopp i usa, mye fett i maten der. Og etter det har jeg hatt vondt, derfor slo dette meg. Men da kan jeg egentlig roe meg med det :)

Signerer Ausnar. Mye av det samme her også. Fikk flere gallesteinanfall en måned etter jeg fødte. Måtte ligge i dusjen med varmt vann på, eneste smertelindringen som fungerte..ble så ille at jeg måtte fjerne galleblæren. Og nå 8 år senere har jeg ingen plager, heldigvis. Grusomt vondt..:sour:

Samme her. Lå i fosterstilling og hylgråt mens mannen ringte 113 i panikk. Hadde det så grusomt vondt at jeg klarte ikke puste skikkelig heller. Lå å hyperventilerte på samme tiden.

Signerer Ausnar. Mye av det samme her også. Fikk flere gallesteinanfall en måned etter jeg fødte. Måtte ligge i dusjen med varmt vann på, eneste smertelindringen som fungerte..ble så ille at jeg måtte fjerne galleblæren. Og nå 8 år senere har jeg ingen plager, heldigvis. Grusomt vondt..:sour:

Så grusomt å få dette rett etter du har født! (Alltid fælt, men nå hadde du en baby i tillegg liksom) tok det 8 år før det var over? Håper jeg aldri opplever galle problemer[emoji46]

Samme her. Lå i fosterstilling og hylgråt mens mannen ringte 113 i panikk. Hadde det så grusomt vondt at jeg klarte ikke puste skikkelig heller. Lå å hyperventilerte på samme tiden.

Høres skikkelig vondt ut![emoji33] håper jeg slipper å oppleve det

Høres skikkelig vondt ut![emoji33] håper jeg slipper å oppleve det
Var rett etter fødsel her også. Så var nok ganske sliten i kroppen utenom også. Ei lykke babyen tok flaske da. Så mannen kunne ta seg av hu. :)

Så grusomt å få dette rett etter du har født! (Alltid fælt, men nå hadde du en baby i tillegg liksom) tok det 8 år før det var over? Håper jeg aldri opplever galle problemer[emoji46]
Ja, det var utfordrende med liten baby, ammet henne så måtte bruke flaske en stund. Smertene satt under ribbena på høyreside..Nei,..8 år siden jeg opererte og har ikke vært plaget med det siden:) Men holder meg unna mye fet mat og sterk mat, samt for mye alkohol. Kan få magesmerter av det..

Last edited:
Var rett etter fødsel her også. Så var nok ganske sliten i kroppen utenom også. Ei lykke babyen tok flaske da. Så mannen kunne ta seg av hu. :)

Som om ikke fødsel og barseltid er hardt i seg selv, så kom gallestein også. Kjenner jeg begynner å bli redd for neste fødsel/barseltid[emoji32]
Godt mannen kunne ta seg av henne i mens:)

Som om ikke fødsel og barseltid er hardt i seg selv, så kom gallestein også. Kjenner jeg begynner å bli redd for neste fødsel/barseltid[emoji32]
Godt mannen kunne ta seg av henne i mens:)
Usj ja. Menmen. Varte i noen mnd sånn avogpå. Så har jeg ikke hatt det mer.

Men tenker en legesjekk er gjerne greit uansett. Jeg får vondt i magen om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Jeg utvikla ymse matallergier etter graviditeten også ser du. Men det visste jeg heller ikke. Men blodprøver avslørte det da :)

Har hatt gallestein og gallesteinsanfall.
Men syns ikke det høres ut som det.

Det du beskriver høres litt ut som mellomgulvsbrokk. Slik jeg hadde det.
Hadde ofte vondt under ribbeina, var kvalm, men samtidig kjempe sulten. Måtte opp om natta å drikke vann eller melk for å "lindre det som kjentes ut som sult".
Hadde også halsbrann. Hjalp litt med halsbranntabletter med måtte få noe på resept av legen. Måtte også ta gastroskopi for å få det bekreftet.
Vil anbefale deg å ta kontakt med legen å høre hva h*n mener det kan være :)

Usj ja. Menmen. Varte i noen mnd sånn avogpå. Så har jeg ikke hatt det mer.

Men tenker en legesjekk er gjerne greit uansett. Jeg får vondt i magen om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Jeg utvikla ymse matallergier etter graviditeten også ser du. Men det visste jeg heller ikke. Men blodprøver avslørte det da :)

Uff ja, jeg frykter matallergi. Føler det er så vanlig nå, men håper virkelig ikke jeg har det:/

Må nok ta meg en tur til legen hvis det fortsetter:)

Har hatt gallestein og gallesteinsanfall.
Men syns ikke det høres ut som det.

Det du beskriver høres litt ut som mellomgulvsbrokk. Slik jeg hadde det.
Hadde ofte vondt under ribbeina, var kvalm, men samtidig kjempe sulten. Måtte opp om natta å drikke vann eller melk for å "lindre det som kjentes ut som sult".
Hadde også halsbrann. Hjalp litt med halsbranntabletter med måtte få noe på resept av legen. Måtte også ta gastroskopi for å få det bekreftet.
Vil anbefale deg å ta kontakt med legen å høre hva h*n mener det kan være :)

Jeg må også opp på nettene for å drikke:/ det er ikke noe å gjøre med dette?
Jeg har heldigvis ikke halsbrann. Men er ofte veldig svimmel. Mye kvalm og vondt/øm rett under ribbeinet.

Må nok ta meg en tur til legen hvis det fortsetter. Men det frister ikke med gastroskopi[emoji33]

Jeg har hatt gallestein og det er de værste smertene jeg har hatt noen gang. Det startet med smerter på høyre side under ribbebeina/mellomgulvet og strålte bak i ryggen og over hele magen og brystet. Jeg kasta opp pga sterke smerter hver gang jeg hadde anfall. Jeg syns gallesteinsanfall er verre enn rier ved en fødsel. Når jeg fikk gallesteinsanfall første gangen så starta det tidlig om morgenen sånn i 5-6 tiden og varte alt fra 1-2 timer og kom ca 1-3 ganger i uka eller sjeldnere. Det ble bare værre for hver gang egentlig og utvikla seg til lengre og oftere anfall som varte opptil 12-15 timer, og kom flere ganger i uka. De tok ultralyd for å få bekreftet at det var gallestein og jeg hadde 4 gallesteiner. Jeg ble henvist til operasjon som jeg gikk å ventet på i over 1 år. Anfallene ble værre og jeg lå i fosterstilling store deler av dagene og nettene, noe jeg gjorde helt fra starten av. Og til slutt fikk jeg endelig dato til operasjon etter nesten 1,5 år med gallesteinsanfall. Det er de værste smertene jeg har hatt, og det er værre enn rier ved en fødsel. Og så vondt at samboeren min måtte være hjemme fra jobb en del for ta seg av dattra vår noe jeg ikke klarte mens jeg hadde anfall. For å si det sånn så føder jeg heller 10 ganger enn å ha gallesteinsanfall. Unner ingen den smerten!

Det var sånn jeg hadde det. Hvis du har veldig vondt så burde du dratt en tur til legen din så kan se på det og eventuelt ta prøver av deg. Håper du finner ut hva det kan være! :-)

Jeg må også opp på nettene for å drikke:/ det er ikke noe å gjøre med dette?
Jeg har heldigvis ikke halsbrann. Men er ofte veldig svimmel. Mye kvalm og vondt/øm rett under ribbeinet.

Må nok ta meg en tur til legen hvis det fortsetter. Men det frister ikke med gastroskopi[emoji33]
Man kan få medisin, husker inne helt nå hva den heter. Ellers fikk jeg beskjed om å unngå sterk mat, fet mat, cola-drikker, kaffe, prøve å gå litt ned i vekt, samt å unngå å ha på klær som er stramme.

Last edited:
De gangene jeg hadde gallesteinsanfall var det så vondt at jeg hadde lyst til å stikke ut øynene mine med strikkepinner, hoppe ut at 5 etasje og å gå gjennom KS uten bedøvelse. Det hadde uansett ikke vært like vondt som ett slikt anfall. Smertene satt på venstre side, etterhvert i ryggen og det overskygger alt annet...

Syns heller ikke det høres ut som gallestein.
Mine anfall begynte om natten. De var så grusomme at jeg endte opp på sykehus med smertestillende intravenøst alle gangene. Fikk operert ut f**** skapet etter 1 mnd allerede pga hyppigheten og smertegraden i anfallene.

De gangene jeg hadde gallesteinsanfall var det så vondt at jeg hadde lyst til å stikke ut øynene mine med strikkepinner, hoppe ut at 5 etasje og å gå gjennom KS uten bedøvelse. Det hadde uansett ikke vært like vondt som ett slikt anfall. Smertene satt på venstre side, etterhvert i ryggen og det overskygger alt annet...
Amen!

Tusen takk for svar alle sammen! Høres ikke ut som det er noe tvil når du får gallestein i alle fall! Høres helt forferdelig ut!!

Back
Topp