Gallestein? :S

sørlandsbaby

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Mandag ettermiddag fikk jeg en skikkelig intens smerte i høyre del av magen. Det gav seg ikke utover kvelden, og jeg tok en paralgin og la meg halv ti. Stod opp med like vondt, men pinte meg på jobb (3 dagen på jobb etter permisjonen, jeg skulle IKKE være syk nemlig!) Fikk time hos legen og han mente det var gallestein?!!?[8|] Målte crp, den var på 27 så skal tilbake på fredag hvis ikke jeg blir verre før den tid.

Nå ringte jeg legen i stad og får sykemelding. Han spurte i går om jeg ville ha, men jeg er jo så sta atte [:@]

Hva gjør man med gallestein?[8D] Har jo ikke peiling[;)]

Samboeren min hadde det for noen mnd siden og han måtte opereres [&:]
Føler med deg, har hørt at gallestein er værre enn å føde...

God bedring [:)]

Det er ikke så ille som å føde (enda hvertfall)[:)]
Men legen mente det kunne være stein som ligger å "gnager" litt. Så må jo bare se an formen frem til fredag! Håper de bare forsvinner selv [8D] Skal på ultralyd av magen en dag, merkelig å ikke skulle på UL for å se baby [8D][:D]

ORIGINAL: Sooola*

Mandag ettermiddag fikk jeg en skikkelig intens smerte i høyre del av magen. Det gav seg ikke utover kvelden, og jeg tok en paralgin og la meg halv ti. Stod opp med like vondt, men pinte meg på jobb (3 dagen på jobb etter permisjonen, jeg skulle IKKE være syk nemlig!) Fikk time hos legen og han mente det var gallestein?!!?[8|] Målte crp, den var på 27 så skal tilbake på fredag hvis ikke jeg blir verre før den tid.

Nå ringte jeg legen i stad og får sykemelding. Han spurte i går om jeg ville ha, men jeg er jo så sta atte [:@]

Hva gjør man med gallestein?[8D] Har jo ikke peiling[;)]

Forebygging:
Hold deg til fettfettig mat, bruk minst mulig melkeprodukter, vær forsiktig med krydder.
Ikke spis store måltider.

-Gallestein i galleblæren:
kan "skrape" på veggene i galleblæren og gir moderate smerter.
-Gallestein som sitter fast i gallegangen:
gjør at galleblæra blir full av galle, og starter å krampe for å få tømt seg - forferdelig vondt. Kan gi betennelse. Betennelse kan gå over til bukspyttkjertelen. Enda vondere.
Man kan være heldig at det er en liten stein som passerer gallegangen relativt fort.
Man kan være mindre heldig at det er en stein som sitter helt fast - en mulighet som blir lite brukt, er at de går inn ved gastroskopi og legger et rør forbi steinen i gallegangen slik at gallen blir tømt.
Man kan få innvilget operasjon og få fjernet hele galleblæren, oftest via kikkhullsoperasjon.

Selv hadde jeg først mange runder med små gallesteiner som passerte gallegangen, de ble jo etterhvert større, fikk smertestillende, og kuttet ut alt fett (og det hjalp faktisk ikke på vekta[8D])
Så tilslutt satt jeg med en stein i galleblæren på 1,6mm i diameter, som konstant skrapte på veggene i galleblæren.
Fikk operert ut galleblæren ca 1,5 mnd retter at jeg ba legen om å få ordnet søknad om operasjon. (måtte da først til UL av buken for å se om det faktisk var gallestein, og ikek noe annet som gav de plagene.)

Veldig fornøyd med å ikke ha mer gallestein, og veldig fornøyd med å være på vei til å få et mer normalt kosthold.

ORIGINAL: Frøgen

Ouch, et fettfattig kosthold...? Åssen skal dette går da?[8|]

Men kjære vene, dette hørtes ikke noe moro ut. Hvor lenge blir du sykemeldt?
Dennis savner Malene....[:D]

Jeg må snakke med legen når han ringer meg i ettermiddag [:)] Men kan jo se stygt ut for kuren [:(] Men i så fall skal jeg kose meg med kake, og SÅ spise fettfattig [8D] Hehe..

Malene savner Dennisen også [;)] Jeg er jo i form til besøk liksom, men ikke å løpe rundt å drive med ting! [8D]

God bedring [:)]

Jeg har hatt mye kraftige gallestein anfall. Da ligger jeg ofte i fosterstilling og svetter som en gris og kaster opp. Rett og slett helt j.... Verre enn å føde syntes eg.. (ingen smertestillende utenom morfin som tar smertene mine)
Jeg har sendt søknad om opperasjon og skal på vurdering om en uke[:)]

Håper de finner ut fort hva det er og kan fikse deg igjen [;)]

Back
Topp