Gallestein?? Hjelp..

Kulenr3

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei!
Fikk etter frokost i dag intense smerter i høyre flanke. Under ribbeina og bak mot rygg. Skikkelig ømt når jeg er borti der også. Prøvde meg på tur med mini, men måtte kaste inn håndkleet og reise hjem. Tok to Paracet og la meg for å hvile litt. Etter ca en time kom det seg litt, og det verste forsvant.
Etter jeg stod opp igjen har det tatt seg litt opp igjen, og det er vondt å bevege seg.

Er gravid i uke 32, og mener jeg hadde et likt «anfall» for en tid tilbake, men da ikke så vondt.

Skal såklart ringe lege om det ikke avtar, men er det noen som har vært borti noe lignende?

Og evnt om det er gallestein, hvordan utvikler det seg, og hvordan føles smertene ut?

Jeg har hatt problemer med gallesteiner. Ikke såå mye under graviditetene, men i mellom. Det begynte med et trykk i mellomgulvet, som utviklet seg til sterke smerter som var midt i mellomgulv, strakk seg ut mot høyre og rett bak i ryggen. Hvis jeg var for treg med å få tatt smertestillende, så endte det med en blanding av vandring, kryping, fosterstilling på omgang, mens jeg holdt press på mellomgulv og gjerne kastet opp pga smertene.
Vet ikke hvordan jeg skal forklare smertene, de er bare veldig intense og jeg med mine to fødsler bak meg vil mye heller føde igjen enn å få et slikt anfall igjen.

Jeg måtte på legevakt noen ganger for å smertelindres, så fikk jeg resept på voltaren stikkpiller som jeg hadde tålig godt effekt av.

Veldig lenge hadde jeg lite anfall før det braket løs i desember 2019. Da fikk jeg 11 anfall ila 9 dager. Ble innlagt pga colafarget urin og gule øyner, var en stein som hadde satt seg fast. Fjernet galleblæra i januar 2020, og ikke vært noe plaget av lignende smerter siden :happy:

Jeg kjenner ei som har fått nyresteinsanfall i graviditet, så det er også en mulighet.

Jeg kjenner ei som har fått nyresteinsanfall i graviditet, så det er også en mulighet.
Ja, mulig! Det blir jo Google da!
Leste litt at det ikke var uvanlig at nyrene kunne bli klemt av livmor og hindre passasje eller noe sånt.
Men jeg skal slutte å synse og heller ringe lege på mandag ;-)

Ja, mulig! Det blir jo Google da!
Leste litt at det ikke var uvanlig at nyrene kunne bli klemt av livmor og hindre passasje eller noe sånt.
Men jeg skal slutte å synse og heller ringe lege på mandag ;-)
Jeg fikk de første legetimene beskjed om at det var luftsmerter, bare så du vet det :p fikk beskjed om å prøve semper-dråpene, som selvfølgelig hadde null effekt.

Har hatt mange anfall etter jeg fikk mine første barn, og en stor vektnedgangsperiode. Ble så ille at jeg fikk operert ut galleblæra i mai i år. Det starter svakt under ribbeina på høyre side, og stråler ut mot rygg/skulderblad. Så bygges det opp iløpet av noen timer før det når en smertetopp som gjør sykt vondt. Man aner ikke hvor man skal gjøre av seg. Syns det ble vondere og vondere for hvert anfall. Tilslutt så spydde jeg av smerter. Og etterhvert startet anfallene i ryggen, som en irriterende kink nesten, som da økte på utover kvelden. Som regel om kveldene jeg fikk anfall, etter måltid.

Jeg fikk gallestein etter vektnedgang. Fikk anfall hele tiden, ble et par runder med ambulanse til sykehus. Etter et år med utallige anfall og til slutt en pannreatitt (bukspyttkjertelbetennelse), hvor jeg nesten døde ble jeg endelig kvitt driten. Ikke hatt anfall siden

Back
Topp