Galleblæreoperasjon

FruJohnsen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junispirene24❤️
Jeg regner med det er flere her som har fjernet galleblæren? Virker som en relativt vanlig greie :) Hvordan er livet etterpå? Jeg fjernet den på onsdag og får løs mage etter å ha spist uansett hva jeg spiser. Har det noe for seg å ta melkesyrebakterier? Legen sa dette ville stabilisere seg. Jeg spiser lettprodukter nå de første to ukene etter legens anbefaling. Jeg ammer også min snart tre uker gamle sønn, vil jo at melka skal være fet og god for han!

Lever dere som normalt etter operasjon?

Tok den for 2 år siden, spiste normalt etter ca 1 mnded. Fikk beskjed om å kun spise det på listen i 1 mndet etter operasjon.

Tok den for 2 år siden, spiste normalt etter ca 1 mnded. Fikk beskjed om å kun spise det på listen i 1 mndet etter operasjon.
Fikk du en liste? Fikk bare beskjed om å spise lite og ofte, og unngå fet mat de første 14 dagene. Utover det kunne jeg leve som normalt O.o

Ja. Pålegg under 20% fett, yogurtis, ikke tunge måltider. Husker ikke alt. Men var a4 side med ting jeg kunne spise nå så var det noe jeg ikke kunne spise.
Men det var mye av lettproduktene som utløste anfall til meg i første omgang som sukkerfri saft/brus. Mager meieriprodukt osv, så mine anfall stemte ikke med det som var normalt

Ja. Pålegg under 20% fett, yogurtis, ikke tunge måltider. Husker ikke alt. Men var a4 side med ting jeg kunne spise nå så var det noe jeg ikke kunne spise.
Men det var mye av lettproduktene som utløste anfall til meg i første omgang som sukkerfri saft/brus. Mager meieriprodukt osv, så mine anfall stemte ikke med det som var normalt
Jeg har ikke fulgt med på hva som har utløst anfallene, for jeg har ikke visst hva smertene var. Og siden jeg var gravid så var det vanskelig å vite om det var svangerskapsrelatert smerter eller ikke. Når de først fant ut hva det kom av så fjernet de den med en gang, siden jeg hadde flere anfall i uka.

Prøver meg på lettprodukter nå i begynnelsen iallefall så får vi se :) Tusen takk for svar!

Ingen andre som har fjernet?

Samboeren min har fjernet. Han spiser mindre fett, spes smør-/fløtebaserte sauser. Er forsiktig med sterk mat. Tåler ikke pinnekjøtt lengre. Og cosylan hostesaft pga morfinen.

Samboeren min har fjernet. Han spiser mindre fett, spes smør-/fløtebaserte sauser. Er forsiktig med sterk mat. Tåler ikke pinnekjøtt lengre. Og cosylan hostesaft pga morfinen.
Bekymrer meg litt for pinnekjøtt ja :P Det er så utrolig godt, og vi har årlig pinnekjøttmiddag med svigers. Men det er tross alt et lite offer mtp de smertene jeg hadde. Håper jeg tåler litt iallefall.

Opererte den vekk for eit år sida, åt vanleg mat ganske raskt etterpå, men er fortsatt forsiktig med tung mat som biff/pinnekjøtt/fløtegratinerte poteter osv. Hadde plager med diaré i ca ein mnd etter opr uavhengig kva eg åt.
Eg har hatt nokre anfall i ettertid, så har mest sannsynleg noko grus igjen i gallegangane, men mykje mindre plaga:)

Jeg har fjernet, reagerte på forskjellig mat og reagerer enda av og til.. 4 år siden jeg opererte bort galleblæra
Opererte den vekk for eit år sida, åt vanleg mat ganske raskt etterpå, men er fortsatt forsiktig med tung mat som biff/pinnekjøtt/fløtegratinerte poteter osv. Hadde plager med diaré i ca ein mnd etter opr uavhengig kva eg åt.
Eg har hatt nokre anfall i ettertid, så har mest sannsynleg noko grus igjen i gallegangane, men mykje mindre plaga:)
Tusen takk for svar! :) Godt å lese at det ikke er så stor forskjell på livet med og uten! Smertene klarer jeg meg fint uten!

Back
Topp