Gale hunden min *litt langt, sytete*

Ulve~Mamma

Elsker forumet
Ene hannhunden min er helt gal. :p
Ukastrert, 4 år gammel og superstressa!! En liten engel innendørs.. Men med det samme jeg kler på meg for å dra ut, så begynner stresset. Det er som natt og dag, hunden har to personligheter! Han hyperventilerer og rister vilt, HVER gang!! føttene går i hundre, og han klarer så vidt å holde seg i ro. Selv om vi har gått tur for 5 minutter siden liksom [&:] [:@]

Nå under graviditeten har det virkelig begynt å gå meg på nervene.. Og ute på tur trekker han som en gal, skal absolutt pisse/lukte OVERALT, og ser han en annen hund går han inn i " Se hvor skummel og sterk jeg er, ha deg bort" klikke modus.. Må forresten si at jeg er supergla for at han er av liten rase, og bare veier 8 kg..  Og finner han tispelukt så blir han helt vill, sikler og rister.. usj. [:'(] Jeg har prøvd å trene han i 4 år, uten særlig respons. Eneste belønningen han bryr seg om utendørs, er å få lukte. Og det er så vanskelig å bruke. Han blir bare mer gira/stressa roser jeg han for at han er flink. Eneste som funker, er å kjefte på han! [:o] og jeg blir så trist av å måtte kjefte på han hver eneste dag, hver gang vi går tur.

Andremann er litt vimsete/leken av seg, men eier ikke noe av dette stresset som 1. mann har. I tillegg er han faktisk mulig å trene, han reagerer på at jeg sier at han er flink og godbiter. Så han er ikke problematisk å gå tur med.. Men jeg tenker med grøss og gru hvordan det blir å trille tur med mitt lille stressede hårmonster ved siden av vogna.. Han stresser så mye at han rett og slett gjør det utrivelig å ha han med på tur.. :(

Så jeg vurderer STERKT å ringe dyrlegen på mandag. Lille hårballen må KASTRERES tenker jeg.
Stakarn må miste ballene sine.. Og pengboka mi får svi, men jeg klarer snart ikke mer av dette stresset!
Er det noen her som har erfaring med kastrering av hannhund??

Syns dere jeg er slem med voffen min da? Føler liksom bare at det er nok, jeg orker ikke mer. Jeg er så utrolig glad i han, men han er så slitsom å ha med å gjøre på tur og sånt at jeg nesten har vurdert å gi han bort [:(]

du er IKKE slem om du kastrerer hunden din!![:)] du gjør han og deg en kjempe tjeneste mener nå jeg hvertfall! så lenge han ikke skal brukes til avel eller noe så er det like greit å fjerne de stress ballene som henger å slenger!!! hehe.. han vil jo også få det mye bedre[:)] jeg hadde hvertfall ikke tvilt ett sekund!![:)]

takk for tips lillepusekatt, men her har nok alt det der blitt prøvd uten noe resultat. Jeg får han til å sitte, sånn halveis i alle fall før vi går ut døra. Han peser, pistrer og trommer vilt med bena. Men det er det beste han klarer!

Har prøvd den metoden du beskriver, da tok jeg også og så opp i taket,med armene i kors og snudde ryggen til hver gang han begynte å stresse. Har også prøvd metoden hvor jeg stopper opp, og går inn igjen (med klær/sko på) og setter meg til han roer seg.. Jeg ble sittende med jakka på i stua i over en time, og hunden var fortsatt like gal!! Har også prøvd å bare avbryte hele turen når han stresser for å prøve igjen senere. Men han har liksom forstått hva som skal til å skje. Så da kan han gå her og stresse i flere timer. Eneste han forstår, er når jeg setter han i buret for at jeg skal dra ut uten han. Da kan han roe seg litt.. Men han MÅ jo på tur, han må jo få gå på do. Jeg kan jo liksom ikke nekte han tur fordi han er litt mongo.

Føler liksom at jeg har prøvd ALT, og begynner å bli så utslitt av det. Og føler meg så mislykket som hundeeier. [:o]

Er ikke redd for andres tisper for å si det slik. [8D] Har møtt på tisper MED løpetid, som har vært løse. Det ender som oftest bare med at han sikler, rister, lukter og blir aggressiv mot andre hunder enn tispa. Han prøver snodig nok ikke å parre på de. Og som oftest får JEG kjeft, for at jeg har hannhunder i bånd.. lol sier jeg bare.

ORIGINAL: maric

du er IKKE slem om du kastrerer hunden din!![:)] du gjør han og deg en kjempe tjeneste mener nå jeg hvertfall! så lenge han ikke skal brukes til avel eller noe så er det like greit å fjerne de stress ballene som henger å slenger!!! hehe.. han vil jo også få det mye bedre[:)] jeg hadde hvertfall ikke tvilt ett sekund!![:)]

Jeg føler meg vel mest slem fordi jeg må kjefte på han ang. tur og sånt hele tiden [:o] [:(]

Men som du sier, så vil han sikkert få det mye bedre uten de dumme ballene.. Jeg beholdt han ukastrert for å stille han, men det går jo ikke med den hannhund aggressiviteten han har.. :( Og selv om han er en herlig hund, som er kjempesnill.. Så ville jeg ikke avlet på gemyttet hans, er jo bare slemt å føre dette stresset videre tenker jeg.

Glemte jo helt av å si det det gjelder en JAPANSK SPISSHUND på 4 år.

Jeg bare syns det er så skummelt å legge hunden under narkose. Og føler det er litt pysete av meg rett og slett. Vet mange er imot kastrering, og føler at det bare blir en lett utvei for late eiere.. [&:]

ORIGINAL: Goth.mummy

Jeg føler meg vel mest slem fordi jeg må kjefte på han ang. tur og sånt hele tiden [:o] [:(]

Men som du sier, så vil han sikkert få det mye bedre uten de dumme ballene.. Jeg beholdt han ukastrert for å stille han, men det går jo ikke med den hannhund aggressiviteten han har.. :( Og selv om han er en herlig hund, som er kjempesnill.. Så ville jeg ikke avlet på gemyttet hans, er jo bare slemt å føre dette stresset videre tenker jeg.

Glemte jo helt av å si det det gjelder en JAPANSK SPISSHUND på 4 år.

Jeg bare syns det er så skummelt å legge hunden under narkose. Og føler det er litt pysete av meg rett og slett. Vet mange er imot kastrering, og føler at det bare blir en lett utvei for late eiere.. [&:]

jeg skjønner du syns det er skummelt, men en kastrering er ikke noen kjempe opperasjon heldigvis[:)] når det gjelder katter hvertfall, så får de som regel beroligende tablett å lokalbedøvelse rundt ballene..!
å jeg skjønner ikke hvorfor folk er i mot kastrering, så lenge hunden ikke blir brukt eller skal brukes! er jo ikke noe greit for hunden heller å være så stressa, men dette må du jo finne ut av selv[:)]

jeg skjønner du syns det er skummelt, men en kastrering er ikke noen kjempe opperasjon heldigvis[:)] når det gjelder katter hvertfall, så får de som regel beroligende tablett å lokalbedøvelse rundt ballene..!
å jeg skjønner ikke hvorfor folk er i mot kastrering, så lenge hunden ikke blir brukt eller skal brukes! er jo ikke noe greit for hunden heller å være så stressa, men dette må du jo finne ut av selv[:)]

Det skulle visst være fort gjort, men jeg tror han må under narkose uansett. I høst døde ene katten min på et veldig dramatisk vis pga sykdom, som jeg dessverre var vitne til. Så jeg har vel bare generell angst for å miste noen flere av hårballene mine, derfor skremmer vel en operasjon med narkose. Man må jo skrive under på sånne ansvars papirer og greier, just in case, men jeg syns det virker så skremmende!

Det er vel fordi de føler det blir så unaturlig for hunden? At mange eiere bare er late, og tar den lette veien med å bare kastrere i stedet for å prøve å fikse prob. hunden har?

Jeg begynner jo å se at kastrering vil være bra for han, og for meg. Nå er det vel bare narkose frykt og pengboka som står i veien. Det var ikke akkurat billig for å si det slik! 3100 kr kostet det her.. Aner ikke om det er billigere andre steder, men forventet ikke at det skulle være så dyrt..[&:]

Det skulle visst være fort gjort, men jeg tror han må under narkose uansett. I høst døde ene katten min på et veldig dramatisk vis pga sykdom, som jeg dessverre var vitne til. Så jeg har vel bare generell angst for å miste noen flere av hårballene mine, derfor skremmer vel en operasjon med narkose. Man må jo skrive under på sånne ansvars papirer og greier, just in case, men jeg syns det virker så skremmende!

Det er vel fordi de føler det blir så unaturlig for hunden? At mange eiere bare er late, og tar den lette veien med å bare kastrere i stedet for å prøve å fikse prob. hunden har?

Jeg begynner jo å se at kastrering vil være bra for han, og for meg. Nå er det vel bare narkose frykt og pengboka som står i veien. Det var ikke akkurat billig for å si det slik! 3100 kr kostet det her.. Aner ikke om det er billigere andre steder, men forventet ikke at det skulle være så dyrt..[&:]

åj, det var dyrt..! vet ikke hva det koster her da, men trodde ikke det var sååå dyrt..! føler ikke det er latskap om det er til det beste[:)] en hanhund som hadde vært rolig av natur hadde man jo ikke kastrert.. men er jo ikke noe hunden din kan noe for, att han er sååå stressa. men du finner nok ut av det som er riktig for deg/dere[:)]

åj, det var dyrt..! vet ikke hva det koster her da, men trodde ikke det var sååå dyrt..! føler ikke det er latskap om det er til det beste[:)] en hanhund som hadde vært rolig av natur hadde man jo ikke kastrert.. men er jo ikke noe hunden din kan noe for, att han er sååå stressa. men du finner nok ut av det som er riktig for deg/dere[:)]

Ja direkte billig var det ikke.. og har ikke så mange alt. her heller. Forventet heller ikke den prisen, hadde litt ekstra denne mnd, men vet ikke helt om jeg har så mye ekstra liksom. :/ Hjalp heller ikke at dyrlegen krevde at jeg fikk katten undersøkt, enda jeg visste hun hadde øyebetennelse.. Jeg fikk akkurat samme med. og diagnose som hunden fikk forrige måned, men måtte ut med 700 kr bare for undersøkelsen [&:] syns de er litt pengegriske til tider rett og slett!! ikke det at jeg ikke unner dyrene mine den aller beste behandling de kan få men... men ja, det blir så drøyt til tider!!

Noen som vet om pris på kastrering? Hva som er vanlig liksom?
Føler alltid at dyrleger er billigere sørpå .. :p

Ja direkte billig var det ikke.. og har ikke så mange alt. her heller. Forventet heller ikke den prisen, hadde litt ekstra denne mnd, men vet ikke helt om jeg har så mye ekstra liksom. :/ Hjalp heller ikke at dyrlegen krevde at jeg fikk katten undersøkt, enda jeg visste hun hadde øyebetennelse.. Jeg fikk akkurat samme med. og diagnose som hunden fikk forrige måned, men måtte ut med 700 kr bare for undersøkelsen [&:] syns de er litt pengegriske til tider rett og slett!! ikke det at jeg ikke unner dyrene mine den aller beste behandling de kan få men... men ja, det blir så drøyt til tider!!

Noen som vet om pris på kastrering? Hva som er vanlig liksom?
Føler alltid at dyrleger er billigere sørpå .. :p

googlet litt jeg og fant denne siden http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article494943.ece
nå vet jeg ikke om den er oppdatert. men der får du jo en ca ide om hva prisene ligger på..

Huff, kjedelig at han er slik da...
Vi kastrerte vår hund for snart 4 år siden, men han ble IKKE roligere av det...
Men gjorde det ikke for å få han roligere, han har en hormonsykdom med aaaaltfor mye testosteron[&:]

Slenger meg på og sier meg enig med rådene du allerede har fått her,jeg! [:)]

Du gjør både deg selv og lilledotten en stor bjørnetjeneste om du kastrerer han! [:)] Både han og deg vil få det mye lettere,ihvertfall psykisk for den firbeinte [:)] Og jeg mener at de 1000-lappene absolutt er verdt forsøket! [:)]

(Selv gav jeg 10.000,- for sterilisering samt å fjerne et par jursvulster på hun firbeinte her hjemme for 4-5 år siden. Og det var det uten tvil verdt! [:)])

tusen takk for linken maric! [:D]
Der ble jeg mer opplyst om hva som er vanlig ang. pris hos vet. og det er jo kjekt å vite :)
Spesielt med 4 dyr i hus! [:)]

ORIGINAL: Diddij

Huff, kjedelig at han er slik da...
Vi kastrerte vår hund for snart 4 år siden, men han ble IKKE roligere av det...
Men gjorde det ikke for å få han roligere, han har en hormonsykdom med aaaaltfor mye testosteron[&:]

Ja det er veldig trist.. Føler jeg har feiliet noe miserabelt med stakkarn. :(

Vet det ikke er noen garanti at det blir annen oppførsel på han ved kastrering, og jeg blir jo sikkert skuffa om det ikke hjelper. Men føler meg litt fastlåst, og vet ikke hva annet jeg kan gjøre nå.

ORIGINAL: LittleT

Du gjør både deg selv og lilledotten en stor bjørnetjeneste om du kastrerer han! [:)] Både han og deg vil få det mye lettere,ihvertfall psykisk for den firbeinte [:)] Og jeg mener at de 1000-lappene absolutt er verdt forsøket! [:)]

(Selv gav jeg 10.000,- for sterilisering samt å fjerne et par jursvulster på hun firbeinte her hjemme for 4-5 år siden. Og det var det uten tvil verdt! [:)])

Blir jo ikke no bjørnetjeneste om det blir lettere for dem da[8D]
Bjørnetjeneste er jo hvis man TROR man gjør no bra, så blir det bare feil...

ORIGINAL: Diddij

ORIGINAL: LittleT

Blir jo ikke no bjørnetjeneste om det blir lettere for dem da[8D]
Bjørnetjeneste er jo hvis man TROR man gjør no bra, så blir det bare feil...

Ok,da har vi forskjellig oppfatning av det ordet! [;)]

Snoker litt*

Vår familie hund er akkurat sånn! Han er en blanding mellom dverg puddel og bishoon frisee.
Mamma vil ikke kastrere han fordi han kommer til å miste personlighet.
Men det er jo bedre det enn at han skal stresse sånn[:'(]
Vi skal bo hjemme hos mamma og pappa i 6 uker før vi flytter under de.
Robin er GAL! Vi har prøvd alt med han også. Men kastrering er bra for både hund og eier;-)
Men skjønner at du har dine meninger om det.

Vi har og en hannhund som ble helt gal da han kom i puberteten. Ble anbefalt på valpekurset å prøve kjemisk kastrering.

Prøvde det, og han roet seg ned,.[:)]

Så da ble det skikkelig kastering.

Og han har definitivt ikke mistet personligheten sin[:D]
Har har sine særegne sider ja, hehe[8D]

Kjemisk kastrering og ordentlig kastrering kan jo ha veldig forskjellige resultat. Kjemisk kastrering er ikke noen indikator på hvordan hunden kan bli ved en vanlig kastrering.. Dessuten så er det så stor fare for kreft og sånt at det tør jeg ikke å prøve i det hele tatt! Da syns jeg det er bedre å bare ta ballene hans med det samme!

Hehe.. Vel han er ikke gal inne og er bare snill å ha med å gjøre da egentlig. Og det er jeg veldig glad for (ellers hadde jeg gitt opp for lenge siden). Det er bare med det samme det blir snakk om utegåing at hunden blir sinnsyk.. [&:] Tror nok han er meget duftstresset og sånt.

Er også litt redd for at han skal bli sær og miste personligheten sin. Mye å tenke på syns jeg! Men som sagt, så heller jeg veldig mot kastrering.. I går fikk jeg vite at jeg kanskje får litt ekstra penger, og hvis det er tilfelle skal jeg bestille time til lillingen til uka.

Når du alikevel ikke skal bruke hunden din i avel, så er jo det beste å kastrere. Hundene har jo som instinkt å parre minst en gang i året, ettersom tispa i vill tilstand får løpetid en gang i året. Når han alikevel ikke får parre, så er det mye frustrasjon som må ut, og mange hannhunder klarer ikke å stresse ned når instinktet slår inn[8D] Men en kastrert hund har jo såklart ikke det samme behovet, og vil i mange tilfeller være en roligere hund hvis det var rota til den stressende oppførselen[:)]

Back
Topp