Galdhøpiggen og gravid!

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Har planlagt med familien i lang tid at denne sommeren skulle vi gå Galdhøpiggen!
Det jeg ikke hadde tatt høyde for var at jeg er nesten 6måneder på vei dagen vi skal gå piggen i starten av August!

Har prøvd å høre meg litt rundt for å vite hvor smart, eller om jeg i heletatt vil være egnet til å gå en slik tur da.
Svaret fra hytta hvor vi leier breefører fra, nevnte bare at «man kan klemme fosteret om en faller ned i bresprekk». [emoji848]

Noen andre som har erfaring fra å gå Galdhøpiggen når man er gravid?

9+5

Det kommer jo an på hvilken rute dere skal gå og hvordan formen din er på det tidspunktet. Det siste er jo umulig å vite på forhånd, men om du er i ok fysisk form og vant til å gå i fjellet vil det nok være helt kurant. Jeg har gått i fjellet i begge mine svangerskap, og selv med moderate bekkenplager har det gått bra. (Bekkenet ble faktisk noe bedre av å gå rolige turer i terreng.) Tenker at det viktigste er at du har mulighet til å ta det i ditt eget tempo, så hvis dere skal gå i taulag med mange andre er det dumt om du ikke klarer å henge med, eller blir presset til å gå fortere enn du klarer.

Du kan fort få masse kynnere hvis du presser deg ut på tur på den tiden, men det kan gå bra også. Hvis dere starter fra Juvass, kan du jo gå sammen med de andre til brekanten om du ønsker det, og så returnere og nyte litt mat og drikke (og forhåpentligvis noen solstråler) mens du venter på de andre. Og hvis du føler deg supersprek, kan du møte de andre ved brekanten på returen...

Har planlagt med familien i lang tid at denne sommeren skulle vi gå Galdhøpiggen!
Det jeg ikke hadde tatt høyde for var at jeg er nesten 6måneder på vei dagen vi skal gå piggen i starten av August!

Har prøvd å høre meg litt rundt for å vite hvor smart, eller om jeg i heletatt vil være egnet til å gå en slik tur da.
Svaret fra hytta hvor vi leier breefører fra, nevnte bare at «man kan klemme fosteret om en faller ned i bresprekk». [emoji848]

Noen andre som har erfaring fra å gå Galdhøpiggen når man er gravid?

9+5
Har bare gått som ugravid.
Men frem til breen er det som å gå en tur i skogen. Så det går nok helt fint.
Det er mye steinrøyser etter breen og opp. I tillegg er jo lufta tynnere, vil tro du kommer til å merke det. Jeg tror faktisk jeg ville droppa siste biten altså.

Noen gravide er så spreke at de jogger seg inn på fødestuen, andre rulles inn i rullestol. Jeg hadde tatt tiden til hjelp å sett hvilken form jeg er i og tatt avgjørelsen når det nærmer seg :)

Back
Topp