Gåvogn

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Mener å huske at fysioterapeuten på helsestasjonen fraråder bruk av det - at de skal lære å gå selv.. Men ser at "alle" har den, de har den også på helsestasjonen og barneavdelingen... Sønnen min har ikke sånn, men folk pusher på at han må få en sånn så han kan lære å gå. Gir ikke etter for press, det takler jeg å stå i mot. Men hvis det ikke er farlig, så kan han gjerne leke med en sånn.

Hva har dere hørt?

Har hørt at disse gåstolene ikke er anbefalt, de som du setter barnet oppi. Ikke hørt noe om gåvogn.

Hvorfor er gåvogn frarådet da? Skjønner gåstol, men det er ett helt annet konsept enn gåvogn.
Brio gåvogn er ett flott hjelpemiddel for små barn som øver på å gå.
Kan stramme hjulene så de ikke ruller så fort og ungen elsker det :)

Hvorfor er gåvogn frarådet da? Skjønner gåstol, men det er ett helt annet konsept enn gåvogn.
Brio gåvogn er ett flott hjelpemiddel for små barn som øver på å gå.
Kan stramme hjulene så de ikke ruller så fort og ungen elsker det :)

Fordi de går mer fremoverbøyd.. Han hsr prøvd den en gang vi ventet på sykehuset og han mestret det fint, men ikke tort å kjøpe siden det angivelig ikke var bra.. Så ville høre om andre har fått samme beskjed..

Aldri hørt det om gåvogn. Gåstol derimot har vi holdt oss unna ;)

Leste et sted at gåvogn var pasifiserende men kan ikke skjønne det. Vi fikk gåvogn i dåpsgave og den blir nok brukt når han blir større. Et vennepar har en gutt på 1,5 år. Han bruker den som bare det selv om han kan gå. Legger alt mulig rart i vognen og kjører det avgårde :p

Fordi de går mer fremoverbøyd.. Han hsr prøvd den en gang vi ventet på sykehuset og han mestret det fint, men ikke tort å kjøpe siden det angivelig ikke var bra.. Så ville høre om andre har fått samme beskjed..

Aldri hørt om. Du kan stille på hjulene og da vil ikke barnet få fremover.
Nå går vel de fleste babyer fremover med eller uten vogn. Så det hadde jeg ikke tenkt noe på :)
Ikke har jeg hørt om dette før heller. Alt kan ikke være skadelig tenker jeg ;)

Leste et sted at gåvogn var pasifiserende men kan ikke skjønne det. Vi fikk gåvogn i dåpsgave og den blir nok brukt når han blir større. Et vennepar har en gutt på 1,5 år. Han bruker den som bare det selv om han kan gå. Legger alt mulig rart i vognen og kjører det avgårde :p

Er kanskje forskjell på å bruke den for å lære å gå og det å kjøre rundt med ting i vognen som lek etter at man har lært å gå? Ikke vet jeg, bare spør etter erfaringer :)

Aldri hørt at gåvogn ikke er anbefalt. Den var ny. ;) GåSTOL, derimot.
Vi har gåvogn, men den ble ikke brukt så mye mens hun lærte seg å gå.

Aldri hørt om.
Her fikk guttungen gåvogn fra brio til jul i fjor, da var han 6 måneder, gikk/løp rundt med den fra han var 8 måneder og slapp seg når han var 10 måneder. Synes det var veldig gøy før han kunne gå skikkelig, mye morsommere å gå alene :pHan har alltid brukt den mye. Er 17 måneder nå og den blir fremdeles mye brukt, putter alt mulig oppi og triller det rundt :D har også begynt å bruke den som en slags sparkesykkel også :p

Aldri hørt om. Du kan stille på hjulene og da vil ikke barnet få fremover.
Nå går vel de fleste babyer fremover med eller uten vogn. Så det hadde jeg ikke tenkt noe på :)
Ikke har jeg hørt om dette før heller. Alt kan ikke være skadelig tenker jeg ;)

Får satse på at det ikke er skadelig, siden så mange barn har sånn ;) mange jeg kjenner sier at barna lærte å gå med en sånn vogn og at det ikke er rart sønnen min ikke går, når han ikke får trene :p

Aldri hørt om.
Her fikk guttungen gåvogn fra brio til jul i fjor, da var han 6 måneder, gikk/løp rundt med den fra han var 8 måneder og slapp seg når han var 10 måneder. Synes det var veldig gøy før han kunne gå skikkelig, mye morsommere å gå alene :pHan har alltid brukt den mye. Er 17 måneder nå og den blir fremdeles mye brukt, putter alt mulig oppi og triller det rundt :D har også begynt å bruke den som en slags sparkesykkel også :p

Min fikk prøve sånn vogn på venterommet på sykehuset da vi hadde time der og han brukte den også som sparkesykkel ;)

Får satse på at det ikke er skadelig, siden så mange barn har sånn ;) mange jeg kjenner sier at barna lærte å gå med en sånn vogn og at det ikke er rart sønnen min ikke går, når han ikke får trene :p

Kjøp Brio å stram hjulene, så vil han nok garantert få glede av den :)
Øve er viktig for alt vi vil mestre i livet, så lykke til:)

Jeg er fysioterapeut, og hadde turnustjenesten min sammen med en barnefysioterapeut. Jeg har aldri hørt om at gåvogn ikke er anbefalt. Gåstol derimot er ikke å anbefale fordi ungene blir gående på tærne i den.

Hun har gåvogn men hun bruker den ikke. Vi har mange av lekene oppi den så en er så praktisk :P
Jeg visste at den ikke er anbefalt og har aldri prøvd å få henne til å gå med den :)

Når jeg fikk eldste i 95 fikk jeg beskjed om å ikke bruke gåvogn og/eller gåstol når h*n skulle lære å gå! men å bruke en gåvogn var ok når gåingen var inne.

De lærer fint å gå selv om de ikke har slike vogner.
Her har de lært å gå rundt 10-12 mnd (alene uten å holde seg, og mer enn 4 steg) uten hjelpemidler av den typen.

Han lærer seg jo å gå før eller siden ;)
Nettopp og om en ikke bruke hjelpemidler så er en jo sikker på at det er riktig tid for akkurat det barnet :-)

Nettopp og om en ikke bruke hjelpemidler så er en jo sikker på at det er riktig tid for akkurat det barnet :)

Det er sant! Han har aldri fått hjelp til den notoriske utviklingen, er kjempesterk, har god koordinasjon og er "smidig" i bevegelsene. Kan så klart være tilfeldig, men han har fått finne ut av det selv. Kan stupe kråke og stå på et ben uten støtte, men ikke gå :p så handler vel ikke om balanse for han

Back
Topp