Gått opp for mye i vekt for fort!

Lila901

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er 21 uker og 2 dager på vei Og har til nå gått opp 12/13 kg. Jeg var normalvektig før svangerskapet og veide rundt 58 på 167 cm. Nå er jeg oppe i 70 kg. Jeg har vært vant med å trene mye før graviditeten og holdt meg i relativ god form, men etter å ha vært mye dårlig har jeg rett PG slett blitt innaktiv. Har også spist dobbelte mengder av hva jeg pleier og usunt i tillegg. Merker at jeg savner å være i form. Jeg har nå lyst til å begynne å trene ettersom jeg hae begynt å føle meg bedre igjen og lurer på om det går an å gå ned stramme opp noe selv om jeg er gravid? Jeg ønsker ikke at jeg skal ha veldig mange kg etter graviditeten som jeg må gå ned for å komme tilbake i nogenlunde lik form som før. Noen som har vært i lignende situasjon, eller har noen tips?
 
Du skal ikke aktivit gå ned i vekt når du er gravid men trene, gå tur og passe kostholdet kan jo absolutt gjøre mye forskjell ;) men ikke fokuser for mye på vekt du nå, fokuser heller på å være sunn og hold deg i aktivitet.

Savner selv å gå en del tur og gleder meg til det blir varmere og lysere nå :)
 
Du skal ikke aktivit gå ned i vekt når du er gravid men trene, gå tur og passe kostholdet kan jo absolutt gjøre mye forskjell ;) men ikke fokuser for mye på vekt du nå, fokuser heller på å være sunn og hold deg i aktivitet.

Savner selv å gå en del tur og gleder meg til det blir varmere og lysere nå :)
Signerer denne. Mykje kan bli endra med kostholdet også! Når du finn energien att vil eg tipse deg til å tenke på kosthold. Sjølv har eg vore veldig mykje sjuk siste mnd og har nesten ikkje vore utom døra...gleder meg til å begynne å gå tur igjen hvertfall! Har passa på kva eg har ete slik at eg ikkje får for stor vektoppgang når eg er lite aktiv.
 
Kosthold er viktig, men du er du i form kan du også trene ganske mye ☺️ Bare fint for kropp og form og det vil gjøre det lettere å komme i form igjen etter svangerskapet ☺️ Jeg sliter med bekken og trodde trening var utelukket, men på mitt treningsstudio fikk jeg et skreddersydd program som ikke skal være skummelt for verken bekken eller baby ☺️ Og hun mente jeg fint kunne trene annenhver dag ☺️ Når jeg trener spiser jeg automatisk bedre også, så ikke treningen skal føles bortkastet ☺️
 
Forstår at du ikke vil opp for mye. Jeg er selv 167 og har veid 67 og 70 kg før (2 år siden) og synes det var en perfekt vekt selv da. Ville ikke stressa med vekta. Men heller starta å legge om kostholdet slik at du ikke går mer opp da :happy:
 
Jeg går voldsomt opp i begynnelsen av hvert svangerskap. Er nå på fjerde runde og har bare akseptert at det er sånn. Forrige gang gikk jeg opp 14 kg til uke 21 og var på +17kg ved uke 40. Denne gangen var det +13kg ved uke 20, og +16kg nå ved uke 23, men det er jo rett etter jul, så kanskje ikke helt reell vekt nå. Jeg rakk å få bmi godt under 25 igjen mellom de to siste svangerskapene. Jeg trener en god del og har nok ikke så aller verst kosthold heller, men blir bare uendelig sulten i begynnelsen at jeg spiser store mengder mat. Jeg tenker at det går helt greit nå å fokusere på å spise sunt og trene og holde vekta nogen lunde stabil. Det å ikke skulle slanke seg er en vanskelig definisjonssak. Hva ligger i å slanke seg? Jeg tenker på slanking som å bevisst gå ned i vekt, men det man skal unngå som gravid er vel under 1500kcal per dag og for ensidig kost.
 
Back
Topp