Gåstol

Jeg tenker at gåstoler hører hjemme på søppeldynga, samme med hoppehusker..

* æpp'n *

Jeg tenker at en gåstol vil gi barnet for store belastninger... Kan lille ikke gå selv så er hun ikke klart for å gå. Jada så må de jo øve, men i det de reiser seg opp og holder seg til ting så øver de jo fint selv uten gåstol :) Vi kommer ikke til å kjøpe inn det.

Jeg tenker at en gåstol vil gi barnet for store belastninger... Kan lille ikke gå selv så er hun ikke klart for å gå. Jada så må de jo øve, men i det de reiser seg opp og holder seg til ting så øver de jo fint selv uten gåstol :) Vi kommer ikke til å kjøpe inn det.
Jeg tenker mye av det samme, men velger man å kjøpe så må man bruke det med måte. Vet de anbefaler 15 min av gangen. Vi dropper å kjøpe det inn her også, bare morro å høre hva dere andre syntes:-)

Lille har kappløp med oldefaren med gåstol og når jeg kjeder meg henger jeg henne opp i en sånn hoppedings!

Haha neida. :P

Syns begge deler er tull og tøys. Nok en gang en tulling som vil tjene penger...
Haha:-) så det for meg;-)

Har heller ikke hørt noen positivt om gåstol...kroppen til babyen blir belastet for mye før den egentlig er klar for det.

Vi kommer ikke til å kjøpe noen av delene. Og barna lærer ikke å gå fortere av gåstol, heller kanskje tregere. De bruker føttene og fotarbeidet på en helt annen måte enn når man går selv. I tillegg tror jeg det kan bli et problem etter hvert med barn som ikke vil være på gulvet fordi det er vant til å sitte høyt å komme seg fort rundt.

Så får de jo lettere tak i ting som er litt høyt opp tidligere. Som vannkokere, kopper og div annet på bord etc. Og de 15 min blir fort 15+++ når man "skal bare mens baby er rolig" Det er vell en setning alle småbarnsforeldre kjenner igjen ;) ;) ;)

*mobil app*

På 4 mnd kontroll i min kommune har vi det de kaller "forebyggende fysioterapitime" hvor de sier:
- barnet skal ikke settes oppreist før det kan sette seg selv(belaster ryggvirvlene siden barnet blir "hengende" på skjelettet). Risikerer også å få en "rumpe-aker" siden eneste måten å bevege seg ut av en sittende stilling er å humpe fremover. Rumpeakerne kryper ikke fordi de kommer høyere ved å ane på rumpa. For finmotorikken er dette en ulempe da denne utvikles mye gjennom stimulans i hender, noe barnet får mye av når det kryper.
- barnet skal ikke settes i gåstol eller lignende før det selv kan stå/gå (og aller helst aldri). Dette fordi barnet kun bruker reflekser når de "trør" i gulvet nå og ikke har muskulatur for å kunne øve på dette nå. Motorisk og muskulært skal de gjennom stadiene "krype, reise seg, stå" før de kan øve på å gå. Og, før de har lært seg å gå skal de ikke bruke sko.

En annen ting vi lærte: gjennomsnittsalderen for å begynne å gå er 15 mnd.

Back
Topp