Går ned i vekt

Novemberlykke23

Andre møte med forumet
Hei.
Fler som bare går nedover i vekt?
Ved hver kontroll nå, så går vekta nedover. Stått ganske stabilt og stille hele 3.trimester, men endringene er altså minus. Ikke snakk om mange kg, men nok til at jeg syns det er merkelig og skummelt ifht at babyen skal legge på seg. Har gått opp totalt 8 kg, normalvektig fra før, og nå har jeg altså da gått ned igjen snart 3 kg fra totalen. (Over hele siste trimester)
Jordmor syns det var rart, men alt annet er jo tilsynelatende «normalt». Har slitt med mye vondter i magen etc. i dette svangerskapet. Er ganske inaktiv, med bekken-og symfyseløsning. Spiser ikke akkurat voldsomt mye, men spiser når jeg er sulten og dytter innpå det jeg måtte føle for.
Babyen er altså så ekstremt aktiv, og det er jo sunnhetstegn. Men tanken på at hun er FOR aktiv for sitt eget beste slår meg jo. Hun skal liksom legge på seg ish 200g i uka, men jeg går ned 800g i uka… Får ikke mattestykke til å gå opp.
Hun sover nesten aldri føles det som. Alltid liv. Og MASSE liv. Sånn ubehagelig mye til tider.
Tanker?
Har for ordensskyld sv.kontroll imorgen. 36+5 idag

Hei.
Fler som bare går nedover i vekt?
Ved hver kontroll nå, så går vekta nedover. Stått ganske stabilt og stille hele 3.trimester, men endringene er altså minus. Ikke snakk om mange kg, men nok til at jeg syns det er merkelig og skummelt ifht at babyen skal legge på seg. Har gått opp totalt 8 kg, normalvektig fra før, og nå har jeg altså da gått ned igjen snart 3 kg fra totalen. (Over hele siste trimester)
Jordmor syns det var rart, men alt annet er jo tilsynelatende «normalt». Har slitt med mye vondter i magen etc. i dette svangerskapet. Er ganske inaktiv, med bekken-og symfyseløsning. Spiser ikke akkurat voldsomt mye, men spiser når jeg er sulten og dytter innpå det jeg måtte føle for.
Babyen er altså så ekstremt aktiv, og det er jo sunnhetstegn. Men tanken på at hun er FOR aktiv for sitt eget beste slår meg jo. Hun skal liksom legge på seg ish 200g i uka, men jeg går ned 800g i uka… Får ikke mattestykke til å gå opp.
Hun sover nesten aldri føles det som. Alltid liv. Og MASSE liv. Sånn ubehagelig mye til tider.
Tanker?
Har for ordensskyld sv.kontroll imorgen. 36+5 idag
Å du er ikke tørst eller tisser mye? Slapp sliten? Høyt stoffskifte?? Diabetes? Om du spiser mindre enn du forbrenner vil du jo gå ned. Så om de ikke finner noe på blodprøver så er vel alt fint? Det er fint at babyen er aktiv;) den tar til seg det den trenger ❤️❤️

Å du er ikke tørst eller tisser mye? Slapp sliten? Høyt stoffskifte?? Diabetes? Om du spiser mindre enn du forbrenner vil du jo gå ned. Så om de ikke finner noe på blodprøver så er vel alt fint? Det er fint at babyen er aktiv;) den tar til seg det den trenger ❤️❤️
Tisser mye, men det har jeg gjort hele svangerskapet. Overaktiv blære. Men ellers ingenting unormalt. Alt av prøver frem til nå har vært helt iorden. Bare syns det er så unaturlig å skulle gå ned i vekt nå. Hehe.. Men får bare håpe å tro at så lenge hun har samme mønster som alltid, så er det vel bra. Kroppen jobber vel ekstra hardt nå mot slutten også kanskje. Var voldsomt plaget på slutten med forrige og, men da var magen stor og vekta økte hele veien. Nå syns jeg magen er så liten. Tror også jeg forberedte meg mentalt på å bli voldsomt stor denne gangen, siden magen kom så tidlig. Men det stoppet opp. Og ble der. :p

Noen går opp mye i graviditeten, andre går ned uten at de gjør noen endringer i kosthold eller aktivitet. Fosteret tar den energien den trenger, så du trenger ikke bekymre deg for det. Kjempefint at fosteret er aktivt. Det du skal følge med på (som alle andre gravide) er endringer i aktivitetsnivået. Noen er spinnville i livmora, andre er mer bedagelige. Det første fosteret gjør for å spare energi er å bli roligere enn hva det vanligvis er.

Om jordmor tenker vektnedgangen bør undersøkes vil hun henvise deg til vekstkontroll på sykehuset, ev. rekvirere blodprøver :happy::Heartred

Jeg har ikke gått ned, men har gått lite opp. 2 kg første trimester, 2 kg andre, og nå 2 kg på tampen av tredje. Magen og ungen vokser som de skal, men man kan se at jeg har blitt tynnere.

Startet på 80 kg, 168 cm., så hadde litt å tære på. ;) Kcalme til midten av andre trimester, samt halsbrann og forstoppelse hele veien.

Jordmor er ikke bekymret, hun sier det er bare fint å slippe ekstra vekt nå og etter fødsel. Jeg har litt dårlig samvittighet da, vil jo gi baby det beste. Men spiser så sunt jeg klarer, og unner meg litt søtt. Har sjekket næringsstatus 3 ganger, og først nå mangler jeg noe, litt jern.

De sier jo at baby tar det den trenger, så får håpe det stemmer godt! Kan du se hvor du går ned? Fettreserver som rumpe/lår feks? Får du noe ekstra vekstkontroll? ❤️

Er i uke 40, men vekten har stått helt stille i en måned nå. Har til gjengjeld gått opp nesten 17, kg totalt. Alt ser ellers normalt ut, har fått hyppige kontroller siste ti ukene å grunn av komplikasjoner tidligere svangerskap

Jeg har ikke gått ned, men har gått lite opp. 2 kg første trimester, 2 kg andre, og nå 2 kg på tampen av tredje. Magen og ungen vokser som de skal, men man kan se at jeg har blitt tynnere.

Startet på 80 kg, 168 cm., så hadde litt å tære på. ;) Kcalme til midten av andre trimester, samt halsbrann og forstoppelse hele veien.

Jordmor er ikke bekymret, hun sier det er bare fint å slippe ekstra vekt nå og etter fødsel. Jeg har litt dårlig samvittighet da, vil jo gi baby det beste. Men spiser så sunt jeg klarer, og unner meg litt søtt. Har sjekket næringsstatus 3 ganger, og først nå mangler jeg noe, litt jern.

De sier jo at baby tar det den trenger, så får håpe det stemmer godt! Kan du se hvor du går ned? Fettreserver som rumpe/lår feks? Får du noe ekstra vekstkontroll? ❤️
Var på sv.kontroll idag hos legen min. Hun stusset litt hun også, men symfysemålet følger kurven sin fint, baby spreller og alle prøver er fine. Så hun var ikke bekymret. Jeg kan ikke direkte se hvor jeg går ned, men det er nok generelt over hele kroppen. Lårene særlig. 168 cm, 66 kg startvekt. Så om baby veier det den «skal» så vil jeg vel sannsynligvis veie mindre enn utgangspunktet når dette er overstått. DET hadde jeg aldri trodd var mulig. Altså, vekt for meg er helt uvesentlig utenom dette, men man blir litt opphengt i det under svangerskap. Alt jeg ønsker er jo at baby skal ha det så bra som mulig. Så livredd jeg «feiler» når ting ikke foregår «normalt».

Ville bare skyte inn og fortelle at jeg har ikke gått på vekten gjennom hele svangerskapet og det har gått helt fint å ikke ha den infoen. Gjorde en del research på dette før jeg tok det valget, og fant ut at mors vekt er en lite nyttig indikator på hvordan barnet har det/vekst. Kan selvfølgelig være nyttig å følge med vekt i enkelte tilfeller altså, som f.eks ved mye vann i kroppen. Men hvis man har et normalt svangerskap og alle målinger er fine, så trenger man sannsynlig ikke bekymre seg for dette med vekt :):)

Last edited:
Har gått ned 15 kg+ gjennom svangerskapet pga diabetes og omlegging av kosthold, og hatt regelmessige vekstkontroller hele veien, og lillegutt har tatt den næringen han trenger og vokser akkurat slik han skal :happy: jordmor har ikke vært bekymret og sier at så lenge mor spiser så tar baby det den trenger uansett:joyful:

Back
Topp