Går ned i vekt

Turnusmammaen

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Har på 2 uker nå gått ned 7-8kg. Er overvektig fra før med bmi over 30 før jeg ble gravid. Har derfor "nok" å ta av. Sliter ekstremt med å få i meg nok mat og drikke. Er ikke så redd for fosteret for slik jeg forstår det så tar det næringen det trenger uansett. Men er det farlig med såpass vektnedgang når man er gravid? Virker ikke som om det kommer til å bedre seg med det første... har allerede gått ned klesstørrelse på jobb (sykehus)..

Tror ikke det er vektnedgangen i seg selv er farlig om du har såpass høy bmi, men det å ikke få i seg mat og drikke er jo derimot ikke bra. Så ville kontakta fastlege/jordmor. :Heartpink

Er også overvektig. Jeg gikk ned i vekt med begge mine i første trimester. Var fryktelig kvalm, men fikk i meg noe. Begge tok til seg det de trengte av næring uansett. Andre og tredje trimester gikk jeg opp mellom 5-7kg igjen. Men synes du skal ta det opp med jordmor/lege hvis du ikke får i det noe drikke eller næring, det er ikke godt for verken deg eller baby❤️ <3

Babyen tar det den trenger fra deg så den har det godt uansett, men du derimot trenger også næring for å fungere. Prøv å spis lite, men oftere. Jeg blir kjempekvalm om jeg spiser de 3 store måltidene jeg har gjort til nå så nå spiser jeg nesten hver time ett eller annet. Er det fortsatt vanskelig burde du ta kontakt med lege/jordmor så de kanskje kan hjelpe :Heartred

Er lett overvektig, og veide en kg mindre da jeg fødte enn da jeg ble gravid med første. Var ikke kvalm eller noe, men hadde veldig nedsatt appetitt. Var ikke noe problem iflg helsepersonell. Lege anbefalte uansett at jeg ikke gikk opp noe særlig før mot slutten av 2.trimester.

Anbefaler deg å snakke med jordmor/lege etc. Greit at de følger ekstra med. Mange har også hyperemesis uten oppkast, noe man kan være obs på!
Jeg hadde hyperemesis sist og var nesten 12 kg i minus ved fødsel. Baby var 4 kg og hadde dermed tatt det som var nødvendig

Jeg går også ned i vekt. Ikke så mye, men til nå 2-3 kilo og det skjedde sist svangerskap også, husker ikke hvor masse jeg gikk ned. Verken lege eller jordmor reagerte noe på det sist.

Har også gått ned 2-3 kg, men jeg er lubben så ingen fare.

2-3 kg her også, så langt. Sist svangerskap kom nesten alle kiloene etter uke 20

Akuratt samme her, -3 kg så lenge. Har ingen matlyst og kaster opp en del.
Det kan sikkert være lurt å ta det opp med jordmor eller legen, det skal jeg gjøre neste gang jeg har time.

Kan være lurt å ta det opp med jordmor/lege ja :) selv om det sikkert ikke er noe å bekymre seg for, så vet de det i allefall:)

Back
Topp