Går det greit å male på strie???

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Vi kjøpte et hus bygd i 1979 for 1/2 år siden. Har ikek pusset opp noe....
Har til nå hatt et gjesterom, barnerom og vårt soverom oppe. Men skal gjøres gjesterommet skal gjøres om til barnesoverom nr. 2 nå, og da tenkte vi at vi like gjerne kunne gjøre det LITTordentlig iallefall og fytte storesølster dit så hun får et fint barnerom.
Det er strie på 3 av veggene(type med striper nedover), den ene veggen må strien byttes ut på.....på de andre veggene er strien grei. Den er enten umalt, eller malt i lys beige farge.
På den ene veggen er det tapet med litt (stygt) mønster.
Tenkte å male strien i en forholdsvis lys farge(+ta på ny strie på den veggen som trenger det) og ha en litt fin barnetapet på den veggen det er tapet på.
Men går det EKSTREMT mye maling på strie? Også når vi skal male i en lys farge? Tenkte å bruke sense....
ROmmet er ca 10 kvm....
Hvilken farge ville dere valgt? Kommer nok til å ha noen rosa og lilla nyanser i tapeten og hun har 2 kommoder som er rosa(litt lysere rosa)
OG kan man bare legge den nye tapeten over den gamle?

Har ikke mulighet til å drive å rive ned all tapet, så må enten gjøre det enkelt eller drite i det. Jeg skal ta det litt med ro(er litt dårlig i svskapet) og vi har jo tulla på 1,5 år å drive med også;) Men hadde vært digg å få lagd et fint rom til henne før nr 2 kommer:)

PS: den ene veggen der stria er ødelagt er en veldig liten vegg(der døra også er). Er det VELDIG vanskelig å få av stria?

Hvordan strie da? Papir eller sånn tråd-lignende? Førstnevnte er veldig grei å male. Sistnevnte trenger MYYYE maling og et helvette å få av (må bruke steammaskin), så det er en tap-tap situasjon uansett [:@]

Det går an ja men er vel mye arbeid.

http://www.viivilla.no/eksperter/spor-malingseksperten/strie-58271.aspx?menu=&area=&category=

ORIGINAL: Sjakkruta

Hvordan strie da? Papir eller sånn tråd-lignende? Førstnevnte er veldig grei å male. Sistnevnte trenger MYYYE maling og et helvette å få av (må bruke steammaskin), så det er en tap-tap situasjon uansett [:@]

Hva er trådstrie? Vet ikke forskjellen jeg:S
Kan ta bilde?

ORIGINAL: Skrulla86

Kan ta bilde?

Papir er ganske glatt og ser ut som en tapet med litt mønster i. Trådstrie ser ut som et lag med papir, så ser det ut som man har klippet et trådnøste i mange lange tråder og limt på veggen, gjerne begge veier. Man kan gjerne ta tak i en tråd å drage den av veggen. Viss du fortsatt ikke vet, så kan et bilde hjelpe ja [:)]

Kan ta bilde?

Papir er ganske glatt og ser ut som en tapet med litt mønster i. Trådstrie ser ut som et lag med papir, så ser det ut som man har klippet et trådnøste i mange lange tråder og limt på veggen, gjerne begge veier. Man kan gjerne ta tak i en tråd å drage den av veggen. Viss du fortsatt ikke vet, så kan et bilde hjelpe ja [:)]

Er nok trådstrie[:(] Kan bare drite i hele greia da kanskje?
Ser at man burde få tatt av hele greia uansett, for den er satt på så dårlig.
Men hvis vi skulle ha tatt den av.....hvordan gjør man det egentlig?

Det er et evighetsprosjekt å male på strie. Vi malte med caffe latte, og brukte minst 4 strøk. Måtte også være ekstremt rause med malingen på hvert strøk. Så beregn god tid.

Fjerner det så si som vanlig tapet. Se om dere får revet at det ytterste "laget", så fukter dere laget under med varmt vann, lar det "virke" i 10-15 min før dere skraper av det med spakkelspade. Evt. har dere steamer eller muligheten for å låne det, så fungerer det mye raskere enn vanlig varmt vann.

Er iallefall måten vi har gjort det på huset vårt nå.

jeg ville revet strietapeten hvis det er sånn tråd-strie, og heller lagt ny strietapet i papir, det er veldig enkelt, og du trenger dobbelt så lite maling [:)]

ORIGINAL: 3xS

jeg ville revet strietapeten hvis det er sånn tråd-strie, og heller lagt ny strietapet i papir, det er veldig enkelt, og du trenger dobbelt så lite maling [:)]

hørtes lurt ut det der [:)]

Kan ta bilde?

Er nok trådstrie[:(] Kan bare drite i hele greia da kanskje?
Ser at man burde få tatt av hele greia uansett, for den er satt på så dårlig.
Men hvis vi skulle ha tatt den av.....hvordan gjør man det egentlig?

Vi har pusset opp et par rom med sånn trådstrie, og da måtte vi rive av "trådene" og bruke steammaskin på papiret bak. Nå holder vi på med rom nr. 2 og det er likefør jeg dra å kjøper ferdigmalte plater og skyter opp på veggene. Så det anbefaler jeg, da jeg holder på å bli gal av alt arbeidet med å få det bort [:'(]

det var trådstrie i hele stua og gangen her når vi overtok, og malte hele greia[:)]
gikk litt mer maling enn vanlig, men ikke noe stort problem..

er ihvertall MYE lettere å male den enn å rive ned, det er nesten klin umulig!

sånn trådsie trekker til seg masse maling, men er ikke umulig nei;)

Bruk heftgrunn først, også trenger du nok to-tre strøk til for at det skal bli jevnt;)
Jeg hadde valgt en hvit farge - eggehvit f.eks - også en farget tapet på den siste veggen:)

Eller så ville jeg faktisk lagt ferdige panelplater utenpå stria - det er lett det;) hadde kanskje bare gjort det i hele rommet - koster ikke en formue det da;)

Lykke til - dette går bra!

Det går enormt mye maling på sånn "tråd-strie"!! Har gjort det to ganger, og den suger til seg maling! Og så syns jeg veggen blir hard og ekkel etterpå! Vi har det i stua nå, og jeg hater det! Mye lettere å male på glassfiberstrie ja. Men isteden for å fjerne strietapeten, så sjekk om du kan bruke noe som heter "veggfornyer".Det gjorde vi i gangen. Da slapp vi å fjerne tapeten som var der (malt tapet, så var nesten umulig å fjerne), kunne lime rett oppå den som var der! Merk at vi hadde malt tapet (med litt struktur) på veggen fra før, vet ikke hvordan det blir å bruke oppå sånn strie, men hør med de på malebutikken! Sparte i hvert fall oss for mye jobb! [:)]

Da har jeg prøvd å ta av stria. Og det var jo kjempe enkelt! Underlaget(altså limet tror jeg/det som blir igjen når stria tas av) er heller ikek såå vanskelig å få av. Noe faller av med en gang jeg tar av stria og noe må nok skrapes vekk med mer kraft. Men selve stria er jo bare å dra av. Tror nok det er brukt litt dårlig lim;)

Da har jeg prøvd å ta av stria. Og det var jo kjempe enkelt! Underlaget(altså limet tror jeg/det som blir igjen når stria tas av) er heller ikek såå vanskelig å få av. Noe faller av med en gang jeg tar av stria og noe må nok skrapes vekk med mer kraft. Men selve stria er jo bare å dra av. Tror nok det er brukt litt dårlig lim;)

da var du heldig!! Hos oss slet jeg over halvannen uke...da ga jeg opp og kjøpte ferdigmalte veggplater. ..Det ble fint da[;)]

ORIGINAL: Leatroll

da var du heldig!! Hos oss slet jeg over halvannen uke...da ga jeg opp og kjøpte ferdigmalte veggplater. ..Det ble fint da[;)]

OK. For pleier det å være vanskelig å få av selve stria også?
For når jeg bruker skrapa så går liksom hele papirgreia MED trådene rett av(bruker nesten ikke krefter) og under er det litt hvitt underlag med sånn brunaktig papirunderflate under der igjen. Alt dette skal av ikkesant? Det er den siste brunaktige papirunderflaten som sitter fast litt, men tror det skal gå greit å få det av, har fått av en del allerede:)

Back
Topp