Går barna deres julebukk?

Amorosa

Elsker forumet
Ser det er så mange som er i mot halloween, og syns det er så mye koseligere med julebukk. Det må de jo selvfølgelig få lov til å syns, men hvor vanlig er det at barna går julebukk? Hos oss har det ikke vært en eneste julebukk på over 15 år!!

Mine barn har vært for små til å gå julebukk tidligere, men i år kan det hende vi tar en "light"-versjon og kler oss ut for å gå julebukk til ungenes mormor. Jeg kommer til å jobbe hardt for å beholde den tradisjonen. Men trist nok har det ikke vært en eneste julebukk her heller på maaaaange år. 

Nei det døde ut når jeg var liten og vi var av de få som gjorde det da..

Så når jeg passa noen unger for litt over 10 år siden skjønte ikke folk hvorfor vi kom på døra som julebukker for det var det jo slutt på...

Her i Bergen går de ikke julebukk, men nyttårsbukk.  Så tror en del av naboene ville sett rart på oss om vi gikk julebukk. Synes nyttårsbukk er teit, midt i middagen på nyttårsaften. Da skal man være hjemme å spise :-p 

Dunn skrev:
Her i Bergen går de ikke julebukk, men nyttårsbukk.  Så tror en del av naboene ville sett rart på oss om vi gikk julebukk. Synes nyttårsbukk er teit, midt i middagen på nyttårsaften. Da skal man være hjemme å spise :-p 

Jeg er fra Bergen,og vi går nyttårsbukk.
men vi har aldri gått når folk har spist middag.
Jeg var alltid hjemme å spiste middag,men gikk bukk enten før eller etter middag,
mest etter.

Mini skal gå for første gang i år, han er litt over 4år.

*Snuppo+1+1* skrev:

Dunn skrev:

Jeg var alltid hjemme å spiste middag,men gikk bukk enten før eller etter middag,
mest etter.

Men folk spiser jo til forskjellig tid! De årene vi har hatt besøk av de så kommer de midt i middagen. 

Dunn skrev:

*Snuppo+1+1* skrev:

Dunn skrev:

mest etter.

Men folk spiser jo til forskjellig tid! De årene vi har hatt besøk av de så kommer de midt i middagen. 

Ja siden folk spiser til forskjellige tider,så kan du ikkeskrive at nyttårsbukkene må være hjemme med familien å spise middag da. 
Da har de nok spist før eller etter de skal gå da.

husker det var en mann som ble så sint på oss,fordi vi gikk når det var nyheter på tv.
Da lot vi bare være å gå dit neste år.
De fleste var bare kjempehyggelig. Og vi ble ikke sure om vi fikk kun frukt/mandaringer hos de.

Selv gikk jeg og bestevenninna mi julebukk på lille julaften.

Og vi gikk kun i gata vår, og alle syns det var så koselig at vi kom og sang julesanger og delte ut hjemmelagde julekort.

Har ikke opplevd det siden sent på 80-tallet.

Vi har alltid gått nyttårsbukk som barn, og det har vært mange som har gått til oss de siste årene også (tror de som bodde i det gamle huset vårt var litt kjipe, og bare gav mandariner - mens mannen fant ut at han skulle gi julebrus til de som kom :p Det spredde seg gitt!)
Håper det kommer noen nå når vi har flyttet også :D

Ja her går de både knask eller knep og julebukk. Synst det er koselig. Men om de ikke synger eller har kledd seg ut, får de ikke så mye. De skal jo jobbe litt for det, og ikke bare gå for å få snop. 

Vil dere oppleve julebukk, så kle dere opp etter egen fantasi og KOM DERE H.... UT AV HUSET!

Her skal vi begynne og gå julebukk med største jenta!:) Hun er bare 3 år, så føler hun har hvert litt liten før! Men jeg synst det er en fin tradisjon, og håper barna i nabolaget kommer til og gå i mangen år enda!!;D

I Bergen er det nyttårsbukk, så man går nyttårsaften. Men da går vel "alle "virker det som og det er utrolig sjeldent man ikke får noe (når vi var små hendte det vel kun en gang at noen åpnet og ikke hadde noe - de var utlendinger og visste ikke om det)

Har vel hatt opp mot 100 stk på døren for noen år siden.

Kommer til å la han få gå julebukk. I år skal han vel være med pappaen på nyttårsaften, men til neste år skal jeg la han gå iallefall. Da er han 2år og 4mnd og kan få synge for besteforeldrene og noen naboer vi kjenner. Blir vel ikke mer enn det de første årene.

Back
Topp