Gå rundt juletreet

Jonemina

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Noen som går rundt juletreet på julaften? Vi gjorde det alltid da jeg var barn, og det var så koselig og gøy. Ble slutt på det etter hvert som vi ble voksne (feiret med ganske mange før). Men når gavene er lagt på plass og det også står nært veggen blir det upraktisk.. Kan selvfølgelig vente med å legge gaver der, men tar jo litt tid å legge alt på plass etterpå, sant at det er noe magisk med å ha mange av de på plass på morgenen julaften. Vi legger i tillegg gaver der etterhvert som de er pakket inn og klare..

Hvordan gjør dere det, dere som går rundt?
 
Vi gikk alltid rundt juletreet. Nå husker jeg ikke helt hva vi gjorde med gavene... Mulig vi flyttet dem over til der far satt for å lese opp til/fra lappene. Og så gikk vi rundt treet.

Ble også litt upraktisk etterhvert som storfamilien sluttet å feire sammen. Det å være bare 4 stk som går rundt treet er på en måte litt lite. Er min tanke om det. Og jeg savnet veldig det at vi alle sammen var samlet. Typ søskenbarn og tanter og onkler og besteforeldre. Men familien nå er jo mindre likevell fordi mitt barn har jo langt fra like mange tanter og onkler og søskenbarn som det jeg hadde.
 
Vi går rundt treet.

Det er jeg vant til og det er mannen vant til. Mannen er vant til å gå rundt et berg av gaver, jeg er vant til at de sto i kjelleren til nissen hadde vært der.

Vi har ikke alle gavene under treet hele dagen, og det trekkes frem fra veggen så vi kan gå rundt det.
 
Jeg mener å huske vi gikk rundt treet etter at gavene var pakket opp. Vi har alltid vært få på julaften, og har måttet ta i bruk bamser og kosedyr for å få nok "folk" til å lage en ring rundt treet. Gaver i tillegg ville blitt kaos.

Gikk også alltid rundt treet hos farmor og farfar en av juledagene. Da var vi maaange, og stuen var liten, og da tok de bare treet ut fra kroken og så gikk vi rundt (og snublet over ledningen som da var i strekk fra kontakten..).

Skulle veldig gjerne gått rundt treet nå også, jeg syntes det var kjempekoselig. Men nå er vi fire voksne og en 2,5-åring, og da holder det ikke selv med kosedyr for å fylle inn mellom oss.
 
Når ikke vi når rundt, ja da går vi bare i rekke uten å nå rundt, det går det også.

Erfaren med å feire jul mor, far og to unger. Noen år brukte vi bamser, men det ble sånt et slit. Å ikke nå rundt går fint.

Vi synger alle sangene vi kan sånn ca og den siste vi synger er på låven sitter nissen, og om vi synger den mang nok ganger så KOMMER han. Om enn det av og til hender at pappa ikke kan være med på akurat den..
 
Aldri gjort det hjemme, men høres veldig koselig ut:) Her er det gaver sikkert 2 meter ut fra treet, så dårlig med plass.
 
Aldri gjort det som lita, men har tenkt å prøve når lisjmor er litt eldre.
 
Last edited:
Har gått rundt juletreet hjemme kun 1 gang som liten. Det var etter gavene og vi hadde en bamse eller dukke mellom hver av oss får å nå rundt.
 
Back
Topp