Gå fra samboer..

M&ms

Forelsket i forumet
Hei damer!

jeg har lenge vært i tenkeboksen om å gå fra min samboer, da kjærlighet er rett og slett ikke nok lenger.
Er en veldig lang historie som jeg ikke ønsker å gå innpå.. men hvordan er logistikken når par går fra hverandre? Alt med nav, stønader, ny leilighet osv osv? Vi eier hus sammen, da skal vel han betale meg ut? Jeg er ung og det er første gang jeg går fra noen som jeg har et så etablert liv med og dermed veldig lite erfaring, men mange spørsmål. Vi har ett barn sammen, men jeg har bare vikariat stilling som ikke er 100% så kommer dermed til å trenge hjelp fra nav..
har dere noen gode råd og svar til meg? Jeg føler meg helt fortapt.
Har ikke gått fra han enda, må finne en måte og gjøre det på uten at det gjør mer vondt enn nødvendig..
 
Først og fremst sender jeg deg en varm klem :Heartred Samlivsbrudd er jævlig å gå gjennom, både når de er ønsket av begge, og når den ene ikke vil. Men det blir bedre :Heartred

Usikker på om jeg svarer godt nok, men jeg prøver. Dette med hus kan være litt tricky. Jeg har vært gift tidligere, og i den situasjonen hadde ikke jeg gått inn med noe egenkapital ved boligkjøpet, hele egenkapitalen kom fra salg av et rekkehus han eide før vi ble gift. Jeg ble altså skrevet av boligen uten å ha blitt kjøpt ut, til tross for ar vi var gift, grunnet en regel om eneeie i X antall år etter ekteskapsinngåelse, men dersom du har spyttet i penger på boligen, så kjøpes du ut ja, dersom han vil beholde boligen. Summen avhenger da av hvor lenge dere har eid bolig ilag, hva du evnt har gått inn med, evnt boligverdi-endring over tid osv. Skulle han ikke ønske det, er det kanakje å vurdere salg av boligen, og da blir det både fordeling av utgifter ifbm salg, og fordeling av evnt overskudd eller gjeld av salgssum. Det beste her vil være en prat med banken - og gjerne også en advokat dere kan bruke for å sikre at alt går mest mulig rettferdig for seg :) har dere bodd der i mange år og du ikke har bidratt med egenkapital, men på andre måter har bidratt til verdiøkning på boligen, kan det være verdt å merke seg at du kan ha krav på vederlagskrav, men det ville jeg avventet med og evnt diskutert med advokat på forhånd.

Har dere felles barn, må dere til mekling (ring familievernkontoret i bokommunen deres for det), og avtale fordeling av samværet. Papirer derfra brukes som dokumentasjon hos nav både for dokumentering av samlivsbrudd, og søknaden for barnebidrag osv. De er flinke til å veilede og informere på familievernkontoret, ellers har nav mye god informasjon på nettsiden når det gjelder stønader. Der kan det uansett være greit å sparre litt med en nav-rådgiver for å finne ut spesifikt hvilke stønader du kan ha krav på i din situasjon.

Det er en overveldende situasjon å stå i, både før og underveis, og det er ikke lett å rådgi så mye mer konkret, men selv om det er forferdelig vondt og tøffe tak å komme gjennom, så kommer du gjennom. Styrkeklem til deg :Heartred
 
Hei!

Vanskelige greier ja, men man kommer styrket gjennom det til slutt. Men føles som tøft og konfliktfylt til tider.

Masse praktiske ting rundt et samlivsbrudd, han kan enten selge deg ut eller at dere selger huset. Man tar inn to uavhengige takstmenn og får takst på huset så finner du ut av hvor mange prosent du eier i det og får igjen prosenten av taksten. Man må ha en obligatorisk mekling hos Familievernkontoret, men kan også ha flere samtaler. Når du har godkjent meklingsattest fra første møtet så kan begge to søke om utvidet barnetrygd når en av dere har skiftet adresse. Så kommer det ann på fordelingen dere skal ha, utifra hvor mye barnebidraget blir. Vi sa at mamma og pappa er best foreldre når vi ikke bor sammen. Det er tøft å måtte stå på egne ben, men følelsen av å være selvstendig er god! Og ting går seg til med tiden.. Håper du finner ut av det, lykke til videre❤️
 
Back
Topp