Gå fra gråtende barn i bhg?

Chacha24

Gift med forumet
Oktoberlykke2020❤
Dere som har barn fra før, går dere bare ifra dem i barnehagen om de begynner å gråte når dere skal gå? Jentungen min ble helt desperat og gråt skikkelig ista når jeg skulle gå og ville helt tydelig til meg når barnehage tanten tok henne opp og "trøstet" henne. Hun har aldri grått når jeg har levert henne noe sted før! Jeg sitter her med verdens jævligste følelse og føler meg som verdens slemmeste mamma. Jeg prøvde å ta henne ut av armene på barnehage tanta men hun holdt henne igjen og ville bare at hun skulle gi meg en klem. De er så på at man bare skal gå for det gir seg jo, som de sier. Men overalt hvor jeg leser så står det at det er feil å gjøre det på den måten, og det føler jeg selv også. Det burde vel være bedre om jeg blir igjen litt lengre å trøster henne og gjør henne tryggere før jeg går, enn at jeg bare snur ryggen til henne når hun er tydelig lei seg og utrygg?:(

Det er vel du som bestemmer hvordan du vil gjøre det. Har du tid til å trøste, så hvorfor ikke.

Det er vel du som bestemmer hvordan du vil gjøre det. Har du tid til å trøste, så hvorfor ikke.
Ja det er det jeg mener også, syns de presser meg litt for mye med å bare gå. Det er liksom "bare sånn det er". Jeg har prøvd å hinte til at jeg ikke bare vil gå når hun gråter, men det går ikke helt inn der. Jeg er ikke den flinkeste til å si ifra heller

Ja det er det jeg mener også, syns de presser meg litt for mye med å bare gå. Det er liksom "bare sånn det er". Jeg har prøvd å hinte til at jeg ikke bare vil gå når hun gråter, men det går ikke helt inn der. Jeg er ikke den flinkeste til å si ifra heller

Skjønner at det er vondt! Har opplevd det flere ganger selv :( Jeg er da barnehagelærer og erfarer dette titt og ofte. Først og fremst pleier jeg å ringe mor etter en slik leveringssituasjon. Har du ikke en slik avtale, ta en telefon selv å spør om alt er bra nå. Så kan du slappe litt mer av :)

Er dette en tilvendingssituasjon? Har barnet ditt just begynt? Det personalet sikkert har i tankene er at hvis du som mor nøler med å gå, vil du kunne overføre usikkerheten til barnet. Dette kan føre til at barnet får en lengre og vondere tilvendingsfase med mye usikkerhet og utrygghet. Du må vise at dette er helt trygt og at du stoler på den profesjonelle.

Jeg hadde nok ikke gått. Synd at barnehagen "tar over" når mor er tilstede.. Man blir jo litt usikker.
Har gått når småen bare har sutret litt, men da har han bare vært brelete.
Håpe han koser seg idag når du henter han igjen :)

Det kan nok være at når du har trøstet og ting er greit, og så skal du gå igjen, så vil det nok bli en gråterunde igjen. Jenta vår gråter jo bare når vi er der og hun ser oss. Hun begynte i forrige uke. Det går seg nok til! ❤️ Men jeg er litt mer nøye nå hjemme, hvis jeg hører at hun våkner og gråter er jeg rask til å gå opp, så hun ikke opplever utrygghet her. Kan jo bli mye for de nå i starten. :)

Skjønner at det er vondt! Har opplevd det flere ganger selv :( Jeg er da barnehagelærer og erfarer dette titt og ofte. Først og fremst pleier jeg å ringe mor etter en slik leveringssituasjon. Har du ikke en slik avtale, ta en telefon selv å spør om alt er bra nå. Så kan du slappe litt mer av :)

Er dette en tilvendingssituasjon? Har barnet ditt just begynt? Det personalet sikkert har i tankene er at hvis du som mor nøler med å gå, vil du kunne overføre usikkerheten til barnet. Dette kan føre til at barnet får en lengre og vondere tilvendingsfase med mye usikkerhet og utrygghet. Du må vise at dette er helt trygt og at du stoler på den profesjonelle.
Ja hun har gått der en uke bare, men da gikk det bra, nå er hun ikke helt frisk heller så jeg regner med at det hadde litt med det å gjøre også. Jeg prøvde å ringe flere ganger men de tok ikke tlf. Har hentet hun nå så hun ligger å sover i sengen sin:) jeg skjønner bare ikke hvordan det skal bli værre for henne om jeg trøster henne før jeg går enn at jeg snur ryggen til henne når hun blir lei seg, det må jo gjøre vondere?

Det kan nok være at når du har trøstet og ting er greit, og så skal du gå igjen, så vil det nok bli en gråterunde igjen. Jenta vår gråter jo bare når vi er der og hun ser oss. Hun begynte i forrige uke. Det går seg nok til! ❤️ Men jeg er litt mer nøye nå hjemme, hvis jeg hører at hun våkner og gråter er jeg rask til å gå opp, så hun ikke opplever utrygghet her. Kan jo bli mye for de nå i starten. :)
Ja det er det jeg har gjort fra dag 1, har alltid vært kjapp og vært der for hun når hun gråter, så det blir så unaturlig og vondt og bare snu ryggen til hun og gå mens hun sitter igjen på et fremmed sted og gråter.

Ja det er det jeg har gjort fra dag 1, har alltid vært kjapp og vært der for hun når hun gråter, så det blir så unaturlig og vondt og bare snu ryggen til hun og gå mens hun sitter igjen på et fremmed sted og gråter.

Uff, jeg skjønner det. Men de sier vel fra om hun gråter mye i løpet av dagen. Ellers er jo veldig manges erfaringer at de glemmer det så fort foreldrene har gått, og de får noe annet å tenke på. :)

Ja hun har gått der en uke bare, men da gikk det bra, nå er hun ikke helt frisk heller så jeg regner med at det hadde litt med det å gjøre også. Jeg prøvde å ringe flere ganger men de tok ikke tlf. Har hentet hun nå så hun ligger å sover i sengen sin:) jeg skjønner bare ikke hvordan det skal bli værre for henne om jeg trøster henne før jeg går enn at jeg snur ryggen til henne når hun blir lei seg, det må jo gjøre vondere?

Godt å ha henne hjemme igjen da :) Spør i morgen om de kan ringe deg etter levering.

Hvis hun har gått i barnehagen i en uke uten å reagere på den nye tilværelsen, er det helt naturlig at hun får en reaksjon nå. Pleier å si til foreldrene at det er både sunt og bra, fordi det betyr at de forstår hva som skjer og kan lettere og raskere tilpasse seg den nye hverdagen. Jeg anbefaler deg å snakke om leveringssituasjonen med datteren din. Ta deg god tid i garderoben og forklar at hun nå skal være i bhg, men at du kommer og henter henne. Da kan du gi så mange kos du vil ;) Men når du er klar for å levere, er min profesjonelle mening å gi en klem, si ha det og gå. Selv om jeg forstår at det er tøft, for som jeg skrev i stad kan det skape usikkerhet. I tillegg, som noen nevner, kan barnet tenke: "Når jeg gråter blir mamma hos meg". Det kan gjøre at situasjonen forverrer seg når du da først går, og at hver morgen fremover starter slik fordi hun tror mamma blir litt lengre.

Om du har mulighet er det helt topp om du heller kan hente henne litt tidligere, så hun får korte dager i begynnelsen :)

Last edited:
Jeg går, men det er for hans del. Er nesten blitt noe han må gjøre, er gått over før jeg har kommet meg ut døren. Men om jeg blir så vet han at jeg kommer til å gå, og da bare forlenger jeg ubehaget hans. Når jeg ser inn vinduet er han blid og fornøyd som vanlig :-)

Jeg tenker det må være utrolig sårt for ett lite barn når den personen de er tryggest på viser de ryggen når de er redd.
Man går jo ikke bare forbi f.eks samboeren eller en venninne om de gråter.. :(
En ting er om det bare er sutring fordi det ikke passer de å være i bhg, men hvis barnet er redd eller lei seg så syns jeg det blir feil å bare snu ryggen.

Man hører forskjell på gråt, tenker jeg. Med de to eldste var barnehage tilvenningen kort og grei, tok ikke mange dagene før de ga beng i meg så fort de kom innenfor døra i barmehagen. Etter 3-4 uker var det plutselig krise, og de nektet å være der alene. Da var det bare å gjøre kort prosess, gråten tilsa ikke frykt eller smerte, så da gikk jeg. Tok toppen 1 minutt før gråtingen ga seg og de var super happy med å være i barnehagen.
Med minste tok tilvenningen 4 uker.....4 laaaaange uker med barnehagetid fra 10-14 for både han og meg. Super mammadalten nektet å gjøre noe annet enn å sitte på fanget til mamma. Han kunne til nød hente en leke, og så var det rett opp igjen. Etter 4 uker, måtte jeg bare levere fra meg en skrikende unge til ped.lederen. Ungen hylte som en stukken gris i 10 minutter og så var alt bra. Sånn var det i 3-4 dager og plutselig ble ungen super happy i det vi parkerte utenfor barnehagen. Og null gråting ved levering.

En kort og grei avskjed, er jo det beste for barna...det føles kanskje ikke sånn for oss foreldre, men det gjør jobben litt enklere for de som jobber i barnehagen.

• Liker
Reactions: 1+1
Minste min har gått i barnehagen 1 år nå, han gråter fortsatt når jeg leverer han (sånn skikkelig), men jeg vet jeg bare gjør situasjonen verre hvis jeg går tilbake til han. Jeg bruker litt tid med han på gulvet først, men i det jeg sier at jeg skal gå får han kos også går jeg. Han er ferdig med å gråte innen jeg får på meg skoa.

Når jeg kommer for å hente er det sjelden han vil hjem, og jeg får bare gode tilbakemeldinger på hvordan dagene hans har vært;)

Ja, som regel gråter de ved avskjed og så går det over kort tid etterpå. Det er helt vanlig at de gråter av og til, og selv om hun ikke har gjort det før, så betyr ikke det at det var noe annet denne gangen. Hun har sikkert roet seg med det samme du forlot-det er slik det bruker å være :)

Jeg skjønner deg veldig godt, men mitt inntrykk er at over det lange løp kan gjøre tilvenningen verre over det lange løp om man stopper opp og trøster. Blir litt blandet Bilde for barna også kanskje? Bare noe jeg tenkte på når vi hadde tilvending. er også litt preget av kusinen min som studerer pedagogikk og er veldig på at man må være tydelig for barnets skyld og ved å stoppe opp og ta barnet igjen kan de ta det som et signal om at "ok så kanskje det er litt farlig dette da siden mamma ikke går". Nå blir det veldig pedagogikk her da haha! Jeg har også stoppet opp og trøstet altså, men jeg syns det ligger en del logisk i pedagogikken også :-)

Jeg gjorde det med nr 1. Uvitende og usikker, og gjorde som jeg fikk beskjed om fra de ansatte. Det ble helt feil for meg, og jeg satt gråtende i bilen etterpå med en vond følelse. Han sluttet riktignok å gråte etter kort tid, men de er på et ukjent sted, med mennesker de aldri har møtt før, og eier ikke tidsperspektiv eller viten om at vi kommer tilbake. Så jeg synes det var vondt..

Med nr 2 tok jeg meg bedre tid og har aldri gått mens hun gråter. Jeg har dog lært meg et par triks, så når hun gråter finner jeg 100% roen, smiler og forteller med en trygg stemme at dette går bra og mamma kommer tilbake. Viser henne noen leker jeg vet hun liker og spør om vi skal vinke vinduet. På vei til vinduet tuller jeg og får hun til å le, så løper jeg ut og vinker og tuller litt mer. Da går det greit, uten noe form for gråt, og den koden knakk jeg også med førstemann til slutt, og det fungerte bra der også :)

Men har man først sagt hadet, så må man gå, ellers blir barnet forvirret :) tålmodighet, ekstra tid og vise trygghet tror jeg er alfa omega for både mor og barn i innkjøringsperioden (som burde forøvrig vare mye lengre enn kun 3 dager) :)

Back
Topp