Gå for planlagt keisersnitt eller prøve på fødsel gang nr. 2 etter dramatisk førstefødsel?

A-2957514

Første møte med forumet
Hei,
Jeg hadde en første fødsel som var veldig dramatisk som endte med vakum, klipp, revning grad 3, et ødelagt halebein og infeksjon. I tillegg måtte den lille få pustehjelp, men det gikk bra. Det endte med veldig dårlig form og smerter i over ett år, flere turer til sykehuset i etterkant for å fikse mest mulig, og det meste har blitt bra også med tiden. Nå er jeg gravid med nr 2 og får velge om jeg vil gå for fødsel eller keisersnitt. Jeg har vært til flere samtaler på sykehus, men jeg synes valget er vanskelig. Litt for at jeg kunne tenkt meg en god fødselsopplevelse og vet at vaginal fødsel er det best for barnet og kjenner på et press om at det er vaginal fødsel er det jeg burde velge. Men skrekken fra sist gang sitter godt i hodet og kropp, og redsel for samme utfall er stor.
Jeg lurer på om det er noen som har hatt en lignende første fødselsopplevelse og hva dere gikk for gang nr 2? Hvordan det gikk med dere under og etterpå? Uansett om dere gikk for keisersnitt eller vaginal fødsel. Ber også om ikke belærende innlegg om å velge det ene eller det andre, kun om din erfaring Setter pris på hver og en ❤️
 
Høres ut som en skikkelig tøff opplevelse du var gjennom. <3

Hva anbefaler lege/jordmor? Er der en reell risiko for at det oppstår lignende komplikasjoner igjen?

P.S.: Det som er BEST for babyen er at moren har det bra i kroppen og i hodet.
 
Jeg hadde keisersnitt første gang pga sykdom hos meg. Ble veldig syk i etterkant og var innlagt et par uker pluss reoperasjon. Lekte med tanken om vaginal fødsel med nr to selv om jeg fremdeles hadde grunnsykdom som tilsa ks. Endte med å gå for ks på nytt da det var tilnærmet null risiko for likt forløp igjen. Men så ble det jo helt likt. Overlegen sa til meg at det egentlig ikke er mulig det som skjedde med meg. Poenget er, velg det som føles riktig for deg uansett hva det er. For det er ingen garantier noen av veiene, men jeg følte det var lettere å stå i, når jeg tross alt hadde valgt det selv. Lykke til med valget :)
 
Har de sagt noe om sjansene for at det samme kan skje igjen? Vet du hva som gjorde at det ble som det ble?

Jeg ville forhørt meg om risiko først tror jeg, hvis det er sånn at det er sannsynlig at det vil skje igjen fordi fødselen sånn sett hadde et normalt forløp (tenker da at barnet lå riktig vei, ingen stjernekikker osv) så ville jeg nok valgt keisersnitt. Men hvis fødselen hadde spesielle omstendigheter som førte til at ting ble som de ble og gjentakelsesfaren er lav så ville jeg nok prøvd å føde vaginalt. Hvis ting begynner å gå som sist så kan du jo eventuelt be om at det skal være lav terskel til å få et hastekeisersnitt.

Selv om du får et keisersnitt så tror jeg likevel du vil sitte igjen med en god fødselsopplevelse fordi det kan bare gå opp når du har hatt en så vond første opplevelse med det å føde.
 
Hei,
Jeg hadde en første fødsel som var veldig dramatisk som endte med vakum, klipp, revning grad 3, et ødelagt halebein og infeksjon. I tillegg måtte den lille få pustehjelp, men det gikk bra. Det endte med veldig dårlig form og smerter i over ett år, flere turer til sykehuset i etterkant for å fikse mest mulig, og det meste har blitt bra også med tiden. Nå er jeg gravid med nr 2 og får velge om jeg vil gå for fødsel eller keisersnitt. Jeg har vært til flere samtaler på sykehus, men jeg synes valget er vanskelig. Litt for at jeg kunne tenkt meg en god fødselsopplevelse og vet at vaginal fødsel er det best for barnet og kjenner på et press om at det er vaginal fødsel er det jeg burde velge. Men skrekken fra sist gang sitter godt i hodet og kropp, og redsel for samme utfall er stor.
Jeg lurer på om det er noen som har hatt en lignende første fødselsopplevelse og hva dere gikk for gang nr 2? Hvordan det gikk med dere under og etterpå? Uansett om dere gikk for keisersnitt eller vaginal fødsel. Ber også om ikke belærende innlegg om å velge det ene eller det andre, kun om din erfaring Setter pris på hver og en ❤️
Høres ut som du hadde identisk førstegangs-opplevelse som meg.. grad 3b, lå på sykehus i 8 dager, mye infeksjoner og tilbake på akutten etterpå, og ble fulgt opp av fysio i 2 år.

Jeg går for keisersnitt denne gangen, ikke pga fødselopplevelsen (tipper det er null bedre å ligge på et operasjonsbord for psyken min, selvom det går myyyyye fortere) men mest pga opplevelsen og de spesielt første 4 mnd etter fødsel. Er 4,5 år siden nå da. Men ja, jeg velger keisersnitt planlagt, selvom gynekologen sa at jeg sånn anatomisk kan føde vaginalt om jeg ønsker..
 
Hei,
Jeg hadde en første fødsel som var veldig dramatisk som endte med vakum, klipp, revning grad 3, et ødelagt halebein og infeksjon. I tillegg måtte den lille få pustehjelp, men det gikk bra. Det endte med veldig dårlig form og smerter i over ett år, flere turer til sykehuset i etterkant for å fikse mest mulig, og det meste har blitt bra også med tiden. Nå er jeg gravid med nr 2 og får velge om jeg vil gå for fødsel eller keisersnitt. Jeg har vært til flere samtaler på sykehus, men jeg synes valget er vanskelig. Litt for at jeg kunne tenkt meg en god fødselsopplevelse og vet at vaginal fødsel er det best for barnet og kjenner på et press om at det er vaginal fødsel er det jeg burde velge. Men skrekken fra sist gang sitter godt i hodet og kropp, og redsel for samme utfall er stor.
Jeg lurer på om det er noen som har hatt en lignende første fødselsopplevelse og hva dere gikk for gang nr 2? Hvordan det gikk med dere under og etterpå? Uansett om dere gikk for keisersnitt eller vaginal fødsel. Ber også om ikke belærende innlegg om å velge det ene eller det andre, kun om din erfaring Setter pris på hver og en ❤️
Jeg hadde også en fødsel med nr 1 som ikke gikk etter boka. Prematur Setefødsel hvor babyen satte seg bom fast når han var halvveis ute. Han holdt på å dø av surstoff mangel. Gikk heldigvis bra uten varige hjerneskader , men utviklet fødselsangst. På tross av dette ville jeg på nytt prøve med vaginal, fødsel med nr 2. Det er større risiko for komplikasjoner med ks og for meg var det viktigst å velge den metoden som hadde statistisk minst risiko. Skrev også fødebrev og hadde flere fødselsforberedende samtaler. Nå endte det med akutt ks så ble ikke helt som planlagt, men nr 3 kom vaginalt uten komplikasjoner. Veldig glad for at jeg valgte vaginal fødsel. Fikk på en måte »lukket saken«
 
Tusen takk for alle gode svar og at dere deler av erfaringer ❤️ Etter mye frem og tilbake her jeg nå fått en dato for et planlagt keisersnitt, samt at jeg skal på en ekstra ultralyd for å måle barn og bekken (mtp at babyen satt fast sist gang og navlesnor i klem) og kanskje det vil gi litt bedre svar for hva som føles riktig å gå for. Har valget fortsatt åpent, men slapper mer av med valget. Jeg skal også høre om mulighetene for et hastekeisersnitt (takk for tips) hvis jeg går for vaginal fødsel og samme situasjon skulle oppstå.
Igjen, takk for at dere har delt av deres opplevelser ❤️
 
Back
Topp