Fytti katta sier bare jeg (link)

har lest om det dær. er jo helt sykt!!! Stakkars jentene der. de må ha det grusomt å bli giftet bort så ung å til voksne menn!

ORIGINAL: sas

jeg må innrømme at jeg ikke kan så mye historie bak dette. Så har noen spm jeg ønsker besvart. HVa slags relgion har de i Yemen? Er de også muslimer? I såfall, hvor tar de slikt fra at BARN skal giftes bort? En ting er fattigdommen og foreldra til disse barna som får penger for å gifte dem bort, men loven er jo laget slik, hvorfor? På hvilket grunnlag?

Takker for svar.

I Yemen er det stort sett muslimer, men det finnes også en del marginale sekter som har beveget seg så langt vekk fra det opprinnelige budskapet av islam, at de ikke kan kalles muslimer lenger. Det er også en del shiaaer der. Kan bare til eksempel nevne Ethiopia, hvor barneekteskap er nesten normen blandt fattige, og det skjer blandt ALLE, kristne, muslimer, koptere (joda de er og kristne, men det markeres en forskjell i statistikker og animister. Det som der er fellesnevneren FATTIGDOM!

Grunnlaget man bruker, islamsk sett, er at man i islam er voksen når man kommer i puberteten. Da kan man inngå bindende kontrakter, fordi det er myndighetsalderen, så også ekteskapsalder. Man har jo i senere tid i de aller fleste muslimske land fått en annen myndighetsalder, i og med at livene våre har endret seg, og folk ikke helt er som de var den gangen. Islam satte denne grensen for inngåelse av ekteskap fordi de andre abrahamittiske religionene og også animistene og de andre som levde rundt Mekka, hadde ingen nedre alder for ekteskap.

Mange muslimske land har i dag for eksempel en veldig høy snittalder for ekteskapsinngåelse. I Algerie blandt annet, er den på 27 år for kvinner og rundt 30 for menn, mens det er store variasjoner by-land. Snittet er omtrent det samme i nabolandene Marokko og Tunis, og Egypt.

Back
Topp