Fysisk krevende jobb, sykemelding?

FebruarBarn93

Forelsket i forumet
Håper noen i samme situasjon, noen med erfaringer eller noen med meninger om denne saken kan hjelpe meg.. Jeg jobber i en leder stilling i et fastfood restaurant. Dagene er lange, ofte 8-9 timer (på hardt betong gulv) og uten noen mulighet til å sette seg når man føler for det. Jeg jobber full stilling, som vil si 162 timer i mnd for meg.. Jeg har brukt noen egenmelding dager pluss tre dager sykemelding hittil. Først pga kvalme og nå pga bekkenet som tuller. Etter endt dag på jobb må jeg omtrent hinke til toalettet pga smerter i høyre ben. Det jeg lurer på er om dere syntes det er okei å be legen om sykemelding på grunnlag av dette? Vil jo jobbe, men vil ikke ødelegge ryggen min fordi jeg setter arbeidet forran min egen helse. I tillegg er jobben stressende psykisk også, og jeg merker jeg er sliten både til kropp og til sinns nå...

Snakk med jordmor eller lege om dette. Kan hende du har krav på svangerskapspenger om det ikke er mulighet for å tilrettelegge på jobben din.
Det er også mulighet å starte med f.eks 50% og øke etter hvert

Om det er umulig å tilrettelegge jobben din, å gi en stol til deg, så får du vell sykemelding. Men er godt mulig du må jobbe vær dag lott redusert

Veldig liten sjanse for å tilrettelegge da jeg ikke tror sjefen min vil bruke tid og penger på dette.. På Lørdag jobbet jeg 7,5 timer uten å sette meg ned annet enn når jeg var på toalettet, og i morgen jobber jeg 8,5 timer og tenker jeg maks får 15 min pause. Var sykemeldt søndag til tirsdag forrige uke fordi jeg måtte jobbe onsdag til lørdag pga høy sesong, og ryggen hadde ikke taklet presset. Er bare så vanskelig hele situasjonen. Jeg vil jo ikke "svikte" jobben min. Er ikke bare å sette en stol bak kassen heller da jeg løper mellom kasse og kjøkken stadig vekk. Er et sted ala MAX, burger king jeg jobber på.

Veldig liten sjanse for å tilrettelegge da jeg ikke tror sjefen min vil bruke tid og penger på dette.. På Lørdag jobbet jeg 7,5 timer uten å sette meg ned annet enn når jeg var på toalettet, og i morgen jobber jeg 8,5 timer og tenker jeg maks får 15 min pause. Var sykemeldt søndag til tirsdag forrige uke fordi jeg måtte jobbe onsdag til lørdag pga høy sesong, og ryggen hadde ikke taklet presset. Er bare så vanskelig hele situasjonen. Jeg vil jo ikke "svikte" jobben min. Er ikke bare å sette en stol bak kassen heller da jeg løper mellom kasse og kjøkken stadig vekk. Er et sted ala MAX, burger king jeg jobber på.
Min sjef har også gitt beskjed om at de ikke har anlending å tilrettelegge til meg. Jordmor søker om svangerskapspenger i min situasjon ivertfall..

Du har krav på tilrettelegging ifølge arbeidsmiljøloven. Sjefen din har ikke noe valg enn å bruke tid og penger på det.
Hva med sånn "frisør" stol med hjul?

Jeg går og står fulle dager på hardt flisgulv. Har gummimatter og da. Det har du krav på og. Du har og krav på lenestol på spiserom og ekstra pauser.
Snakk med verneombudet.

Du har, som nevnt av andre her, krav på tilrettelegging. Men det er desverre ikke alltid det lar seg gjennomføre. Kanskje kan du jobbe redusert en periode? Få svangerskapspenger? Ta det opp med lege/jordmor så snart som mulig.

Noe av det viktigste når man er gravid er å tenke på seg selv (og barnet). Ingen takker deg for at du jobber og sliter ut kroppen/psyken din, så du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke kan jobbe (like mye) som du pleier!

Trur du må kjenne litt på det selv om du synes det er greit å jobbe sånn.
Jeg er kvalm 80% av dagen og kaster opp 2-3 ganger om dagen. Jeg synes ikke det er greit å jobbe sånn. Men satser på 50% frem til kvalmen gir seg

Synes det er noe du må kjenne på selv. Jeg ble sykemeldt nå pga hypermesis og har allerede kjempet meg gjennom to uker på jobb hvor formen har vært forferdelig. Lite tilrettelegging gjør at jeg ikke orker tanken på å kjempe meg gjennom en eneste dag til. Gjør det som føles rett for deg <3

Det er ikke sykemelding som gjelder i ditt tilfelle, men svangerskapspenger. Om ikke jobben kan tilrettelegge så har du krav på svangerskapspenger i stedet.

Det er ikke sykemelding som gjelder i ditt tilfelle, men svangerskapspenger. Om ikke jobben kan tilrettelegge så har du krav på svangerskapspenger i stedet.

Sånn uansett så burde kvinner stå hardere på krava om tilrettelegging for å slippe sitte hjemme når man kan være på jobb. Ikke la sjefene "slippe" unna!
Verneombud og evnt tillitsvalgt kan hjelpe!

Ups, postet plutselig to ganger, ikke meningen å være påståelig!

Sliter med det samme selv... Har vært sm i et år allerede pga andre fysiske plager. Skal tilbake i jobb nå og fant nettopp ut at jeg er gravid. Håper jeg får et problemfritt svangerskap for jeg har ikke krav på sykepenger før jeg har vært friskmeldt i 26 uker og innen da har jeg mest sannsynlig født

Back
Topp