Fysisk arbeid

maiine

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Jeg har en jobb som er litt krevende fysisk, og krever mange timer på beina. Merker allerede at jeg er veldig sliten, og er helt tømt for energi når jeg kommer hjem fra jobb. Tror ikke det blir enklere når kvalmen melder seg (er 5+0 i morgen). Har også en MA bak meg, så har mange bekymringer i hodet om dagen.

Noen som har gode råd? Skal man fortsette å presse seg, er det gyldig grunn for sykemelding? Kan nok greie å jobbe litt, hvis jeg får ned antall timer totalt :)

Jeg har en jobb som er litt krevende fysisk, og krever mange timer på beina. Merker allerede at jeg er veldig sliten, og er helt tømt for energi når jeg kommer hjem fra jobb. Tror ikke det blir enklere når kvalmen melder seg (er 5+0 i morgen). Har også en MA bak meg, så har mange bekymringer i hodet om dagen.

Noen som har gode råd? Skal man fortsette å presse seg, er det gyldig grunn for sykemelding? Kan nok greie å jobbe litt, hvis jeg får ned antall timer totalt :)
Ville snakket med legen din Ang det

Jeg kaster opp om jeg beveger meg, bare å rydde kjøkkenet tar med en time fordi jeg må kaste opp hele tiden! Jeg er «heldigvis» sykemeldt fra før, så jeg slipper å tenke på det. Men hadde jeg ikke rt det så har jeg uansett måtte sykemeldt meg

Er ikkje sikkert kvalmen melder seg. Eg er 8 veker i dag (viss det enda er noen der inne) og eg har enda ikkje kjent noko til den

Jag är av den uppfattningen att det absolut INTE är nån vits å presse sig til noe, og ingen jobb i världen är värt å ta noen risker för. Snakk med legen eller jordmor. Du må ikke nödvendigvis bruke sykedager på dette, men gå på svangerskapspenger. Da kan du jobba redusert, evt med tillrettelegging. Eks kortere dager eller andra arbeidsoppgaver som gör att du kan fungere någorlunda normalt även på hemmaplan. Jag skal snart redusera jobbingen min då jag känner att energien inte räcker till både full jobbing plus att vara fru, mamma til to og husarbeid även om mannen är flink og gör massa!

Jeg fortalte det til sjefen i dag, og hun tok kontakt med bedriftsjordmor og begynte å snakke om tilrettelegging de hadde mulighet for meg å styre dager, vakter osv. Hun var klar på at jeg ikke måtte føle at jeg måtte presse meg, selv om det var travelt/få folk på jobb osv

Vis du sykemelder deg. husk å ikke være 100% sykemeldt i over 8 uker. I såfall må arbeidsgiver og lege dokumentere til nav hvorfor du er sykemeldt. Ellers blir du fratatt sykepenger. Fikk litt sjokk da jeg fikk den meldingen i sommer. Da jeg var sykemeldt for noe annet. Fått opp en artikkel med fysik arbeid og gravid å gravide rettigheter flere ganger denne uka. skal se om jeg finner den igjen :)

Vis du sykemelder deg. husk å ikke være 100% sykemeldt i over 8 uker. I såfall må arbeidsgiver og lege dokumentere til nav hvorfor du er sykemeldt. Ellers blir du fratatt sykepenger. Fikk litt sjokk da jeg fikk den meldingen i sommer. Da jeg var sykemeldt for noe annet. Fått opp en artikkel med fysik arbeid og gravid å gravide rettigheter flere ganger denne uka. skal se om jeg finner den igjen :)

Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge er nok svangerskapspenger mer aktuelt ja :) Men er i prøvetid, så vil gjerne få jobbet så mye som mulig før termin for å fullføre den.

Send gjerne link om du finner :joyful:

Heilt vanlig praksis med oppfølgning av nav når en er sykemeldt over lengre perioder. Tenker om en har behov for å være sykemeldt så skal en være så lenge en har behov og ikke være redd for denne oppfølgingen og møtene som evt kommer. Tror en slipper dialogmøter om det er svangerskapsrelatert fravær.

Uansett om man er 20 % sykemeldt eller 100% sykemeldt skal det være dialogmøte med nav, men om legen skriver i sykemeldingen at det er svangerskapsrelatert og evt at tilretteligging er gjort er sjangsen stor for at man slipper - siden de da rekner med du er frisk igjen når svangerskapet er over (var delvis sykemeldt nesten hele svangerskapet, fikk brev fra nav om at jeg slapp dialogmøte hver gang jeg skulle hatt dialogmøte)

Jeg jobber fullt! Ikke så tung utenom at jeg må gå en del trapper opp og ned i løpet av dagen og det tenker jeg er bra bekken bunns trening [emoji4][emoji16]

Jag är av den uppfattningen att det absolut INTE är nån vits å presse sig til noe, og ingen jobb i världen är värt å ta noen risker för. Snakk med legen eller jordmor. Du må ikke nödvendigvis bruke sykedager på dette, men gå på svangerskapspenger. Da kan du jobba redusert, evt med tillrettelegging. Eks kortere dager eller andra arbeidsoppgaver som gör att du kan fungere någorlunda normalt även på hemmaplan. Jag skal snart redusera jobbingen min då jag känner att energien inte räcker till både full jobbing plus att vara fru, mamma til to og husarbeid även om mannen är flink og gör massa!

Så godt å høre at vi er flere, hvor langt er du på vei? :)

Så godt å høre at vi er flere, hvor langt er du på vei? :)

Jag är bara 6+5 :Heartpinkmen i jobben min så står och går jag hela dagarna i tog, jobber til dygnets alla tider, i helger med fyll og fanteri och syns det är ovehagligt å utsette sig för om det går att undvika. Hur langt er du och vad jobbar du med? :)

Har og en fysisk jobb , jeg skal spør
Etterhvert om og bli flyttet men det er jo for de andre ansattes sikkerhet for jeg hadde ALDRI stått i en utagering eller lagt noen ned i bakken nå , merker jeg allerede passer godt på hvor jeg plasserer meg å nå er det jo veldig beskyttet . Er heldigvis i god form så slipper og være hjemme , tørr ikke tenke på hvor lang ventetiden hadde blitt da , bevegelse er jo det beste og gjennom svangerskapet . gruer meg bare til og fortelle at jeg må slutte med ridningen , har jo ABSOLUTT lyst men den er så skvetten så ho lurer vel på snart hvorfor jeg bare er på banen

Høres ut som du kvalifiserer til svangerskapspenger hvis det ikke er mulig å tilrettelegge så du kan flyttes.

Jag är bara 6+5 :Heartpinkmen i jobben min så står och går jag hela dagarna i tog, jobber til dygnets alla tider, i helger med fyll og fanteri och syns det är ovehagligt å utsette sig för om det går att undvika. Hur langt er du och vad jobbar du med? :)

Helt enig med deg i at du må være forsiktig der, med tanke på ustabile mennesker og mye belastning!

Er 5+0 i morgen, så ikke rukket å bli kvalm enda, bare veldig trøtt og sliten. Jobber som renholder, så mye gåing og gulvvask etc. som er slitsomt i lengden når formen er sånn passe :)

Back
Topp