Fysioterapi/ manuell terapi mot bekkenløsning

Kassiopeia68

Venter på baby januar 2014
Januarhula 2014
Hei, jeg har fått rekvisisjon fra fastlege, og vært to ganger hos manuellterapeut nå. Det eneste han gjør er å trykke litt bak på bekkenet på triggerpunktene - et kvarters tid - så er det ferdig.
Er det virkelig det "behandling" går ut på? Har dere andre noen erfaring med dette, og vil triggerpunktmassasje virkelig hjelpe? Syns jeg er litt mykere bak der akkurat nå, men det stivner jo til etter noen timer igjen.
Hva slags behandling har dere andre fått? Jeg har altså bekkenløsning, ikke låsning.

Jeg henger meg på her!:) jeg har hele tiden trodd at det ikke var noe å gjøre med bekkenet, men hva er deres erfaringer? :)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Hos fysio tar jeg bare noen øvelser i en sånn slynge. Og så presser han på noen punkter noen ganger. Det er ganske "hard" trening, utslitt etterpå. Å så må jeg gjøre det sammen hjemme.

Har bekkenløsning for andre gang, og vært plaget mellom svangerskapene også. I følge min fysio så er det både låsning og løsning hos meg, og dette grunnet hypermobil muskulatur og slarkete bekken..fra naturens side, derfor mer disponert. Hun sa at de som haddee mest bekkensmerter i symfyse ofte ble bra rett etter svangerskapet, mens de med plager i korsryggen ofte måtte trene litt ekstra styrke i kjernemuskulaturen i etterkant av svangerskap. Hun mente i mitt tilfelle at massasje/akupunktur (prøvd det) ikke hadde noe effekt under svangerskapet, men å ta det med ro og gjøre enkel bekkentrening som bruk av slynger og styrke var riktig. Er heldigvis slik gruppetrening her jeg bor.
MEN, er jo mange meninger og mange ulike tilfeller!

Er min tredje, og slitt med kraftig bekkenløsning i alle. Går bedre denne gangen, trener fysioterapi i basseng to dager i uken, helt fantastisk deilig å komme seg i vannet og gjøre øvelser, blir så mye lettere å gjøre dem, men de funker fortsatt like bra! Er 60 % sykmeldt, jobber i bhg. Det er bare å prøve å trene opp musklene rundt bekkenet slik at d ikke blir verre, og forarbeid slik at man ikke får plager etter fødselen.
Alltid blitt bedre etter gruppetrening med fysio, anbefaler trening i vann mest

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Går til manuellterapeut. Han spurte hvor smertene satt og ba meg gjøre unike bevegelser mens han kjente på punkter både foran og bak og spurte hvilke bevegelser som var vonde og hvor det var vondt. Da han fikk et inntrykk av hvordan dette var for meg ba han med kjøpe meg et bekkenbelte og gå med små skritt. Viste meg noen styrketreningsøvelser (helt basic egenvektsøvelser) og ba meg gjøre tøyeøvelser han viste meg hver dag. Så satt han meg opp på bassengtrening for gravide med bekkenløsning. Så masserer han 20 min og ber meg om å ikke stresse i hverdagen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Går til manuellterapeut. Han spurte hvor smertene satt og ba meg gjøre unike bevegelser mens han kjente på punkter både foran og bak og spurte hvilke bevegelser som var vonde og hvor det var vondt. Da han fikk et inntrykk av hvordan dette var for meg ba han med kjøpe meg et bekkenbelte og gå med små skritt. Viste meg noen styrketreningsøvelser (helt basic egenvektsøvelser) og ba meg gjøre tøyeøvelser han viste meg hver dag. Så satt han meg opp på bassengtrening for gravide med bekkenløsning. Så masserer han 20 min og ber meg om å ikke stresse i hverdagen.

Det er en manuellterapeut jeg går til nå. Så bra du fikk noe som hjelper for deg.
Jeg får ikke til å bruke bekkenbelte denne gangen, for lillebror ligger langt ned, og jeg klarer ikke noe som presser i mot, dessverre.

Det er en manuellterapeut jeg går til nå. Så bra du fikk noe som hjelper for deg.
Jeg får ikke til å bruke bekkenbelte denne gangen, for lillebror ligger langt ned, og jeg klarer ikke noe som presser i mot, dessverre.
Har magen veldig langt nede jeg også, går greit men må ta det av meg om jeg skal sette meg. Irriterende å ikke kunne bruke det når jeg kjører bil og går inn og ut av den feks.

Men den siste uken har jeg ikke klart å bruke det fordi jeg er så hoven og med blåmerker etter massasjen.

Back
Topp