fysio--er ikke det "gratis" for gravide????

cerize

Betatt av forumet
jeg fikk henvisning til fysio av legen min...og beynte å ringe rundt til forskjellige fysioterapauter..ingen som er gratis for gravide her i byn...tydligvis, ikke de jeg har ringt iallefall!
skal ikke det være gratis???????? eller har hørt om en egenandel på 50 kr, men allikevel!

Det koster 50 kr for hver time når en er gravid og må til fyso.Det koster det samme om man har rekv. fra lege.

Koster det bare 50 kr å gå til fysio når man er gravid?
Må det isåfall være svangerskapsrelaterte plager man får behandling for,til den prisen eller er det generelle plager,"bare man er gravid"?Jeg er så veldig plaget av hodepine,men tror at noe av det kommer fra nakken,og burde hatt fysikalsk behandling av nakken.Kan jeg da få fysio til 50 kr pr.behandling? 

så lenge det skyldes plager som er en følge av graviditeten. For eks BEKKENLØSNING så skal en ikke betale hos fysio. Jmf. min fastlege.

ORIGINAL: carina82

så lenge det skyldes plager som er en følge av graviditeten. For eks BEKKENLØSNING så skal en ikke betale hos fysio. Jmf. min fastlege.

Dette stemmer ikke.... Eg har bekkenløsning og går til behandling etter å ha fått henvisning fra legen min. Betaler en egenadel på 50 kr for hver behandling. Dette var ikke slik før i følge min fysioterapeut, men er nye regler som nettopp har trådt i kraft.

Da jeg gikk gravid med min nå 1 år gamle sønn gikk jeg til fysio pga bekkenløsning, betalte ingenting da.
Ikke egenandel, nada.. Så kanskje det er forskjellig fra sted til sted eller at det i år er blitt en egenandel for også gravide ?!

Det er gratis hvis du har bekkenløsning, noen kan ta en egenandel på 50 kr første gangen har jeg hørt... men det skal være gratis hvis du har rekvisisjon fra legen hvor det står at du har bekkenløsning...

da er iallefall legen min og de fysioterapautene jeg har snakka med fullstendig evneveik...[:'(]for de mener jeg ikke har krav på "gratis" behandling , og det står klart og tydlig i henvisningen min at jeg har bekkenløsning...hm..må ta å ringe flere av disse fysioene og undersøke nærmere...

Legen min sa at hun måtte skrive bekkenløsning MED GANGVANSKER for at jeg skulle få det gratis. Så jeg får det gratis... Det står en lapp på instituttet at alle skal betale en egenandel på 50 kr (utenom yrkesskadde og en ting til), men de har aldri bedt meg om å betale noe....

ja da er det vel der problemet ligger..legen har kun skrevet bekkenløsning, men ikke med gangvansker..er jo ikke alltid jeg "sliter" med å gå....*ringe legen å be han lage ny henvisning*[:)]

ORIGINAL: Bente 24

hmmm[8|]

?[:)]

Hvis det står bekkenløsning med gangvansker på henvisningen er det gratis.
Står det ikke det må du betale litt.
Jeg fikk det gratis hele svangerskapet fordi jeg hadde bekkenløsning med gangvansker..

var hos lege på fredg,  han sa at han skulle skrive bekkenløsning med gangvansker fordi jeg da fikk det gratis?

må ringe i morgen og sjekke tror jeg...[:)]

man får ikke "gratis" fysikalsk behandling pgav bekkenløsning, legen må ha fastsatt at det er bekkenløsning med gangvansker som er problemet.

Vanlig bekkenløsning eller bekkenlåsning gir ikke rett til fri fysikalsk behandling

eg måtte ikkje betale noko med legen i dag, fordi han skreiv det på "svangerskap" hihi, det var halsproblem da, men en må nå vere litt forsikti når ein er gravid...[X(]

Jeg går og håper på at de endrer reglene for denne egenandelen på 50 kr som plutselig kom etter nyttår. Jeg har en kronisk sykdom, og har gått gratis til fysikalsk behandling siden jeg var 20 år. Jeg er også totalt avhengig av fysioterapeut etter jeg ble gravid, men det at de plutselig slengte på denne 50 lappen er for de som hele livet er avhengig av fysio, veldig fustrerende. Så håper det du sier stemmer, Neising[:)] 

Hmmm...jeg går til ei som er både kiropraktor og fysio. Jeg har bekkenplager + plager med resten av ryggen, men det er samme smerter som bekkenløsning. Men jeg fr altså kiropraktor og fysiobehandling i ett.... Men jeg betaler 270 kroner pr time!!!! Regner med å måtte gå til henne resten av svangerskapet. Har prøvd å snakke med trygdekontoret o.l., men ingen har sagt at jeg får det billigere om jeg får legen til å skrive bekkenløsning el.l. på rekvisisjonen. Gjelder alt dette bare for fysio? Noen går jo rundt og tror de har bekkenløsning mens problemene egentlig er låsning o.l.? Får disse rekvisisjon? Hm. Fikk bare vite at det allerede er gitt 100/ 50 kroner refusjon på behandling fra før, og at det ikke er mer å hente... Blir robbet litt føler jeg, ved å betale 270 kr to ganger i uka....når andre som og har svangerskapsrelaterte plager slipper unna med så lite som 50 -0 kroner.....[&:]

Jepp, det ER verdt pengene.... skrev mail til trygdekontoret, og de skrev tilbake at det er fysioterapeuten som må avgjøre om de vanskene man har kommer inn under den biten hvor man bare betaler 50 kroner... Dette gjelder ikke for kiropraktor. Så jeg får bare betale det jeg gjør, er bedre å bli frisk og blakk enn å være verre enn det er nå...

ORIGINAL: Nesing

ORIGINAL: Linnemi

Jeg går og håper på at de endrer reglene for denne egenandelen på 50 kr som plutselig kom etter nyttår. Jeg har en kronisk sykdom, og har gått gratis til fysikalsk behandling siden jeg var 20 år. Jeg er også totalt avhengig av fysioterapeut etter jeg ble gravid, men det at de plutselig slengte på denne 50 lappen er for de som hele livet er avhengig av fysio, veldig fustrerende. Så håper det du sier stemmer, Neising[:)] 

Hei!
I følge den informasjonen jeg har fått, SKAL denne egenandelen forsvinne straks revidert nasjonalbudsjett er behandlet. Politikerne har faktisk forstått at samfunnet tjener svært lite på å kreve inn denne egenandelen fra pasienter som i utgangspunktet er helt avhengige av behandling. Mange av dem er dessuten dårlig stilt økonomisk grunnet uførhet osv. Det virker urimelig på alle andre enn de "avgiftskåte" politikerne våre..... Nå har de altså tatt til fornuften, tro det eller ei, og alle signaler er klare og tydelige på at egenandelen forsvinner igjen, heldigvis! Får håpe de holder ord denne gangen, da!

Lykke til alle sammen!

Ja, får håpe de holder ord denne gangen, Nesing.. En ting er å betale 50 kr for en liten periode, en helt annen er det når man må betale 2-4 ganger i uka hele livet. Men nå sporet jeg av, dette dreier seg om gravide, og jeg håper for alle gravides skyld at de som blir nødt til å gå til fysio, slipper denne meningsløse avgiften. Selv har jeg vært med på å skrive innlegg i avisen ang. dette.
Lykke til alle sammen[;)]

jeg hadde bekkenløsning med gangbesvær og fikk henvisning til fysio. da var det gratis, men 1 januar kom det nye regler og da må jeg begynne å betale 50 kr. i egenandel

Back
Topp